Jeg tænkte på at anlægge en gangbro med længdegående 34 mm-brædder. Ca. syv meter lang.

Under den er der let sumpet jord, og jeg tænkte bare at gruse op nogle steder, lægge lecablokke og en svag regel for at have noget at skrue brædderne i.

Men hvor tæt skal man lave reglarne? Jeg vil gerne have, at det føles solidt, når man går på det, men betyder det, at man skal holde sig til CC 60, eller hvad er manøvremargenen?

Gevinsten ved at gå fra 60 til eksempelvis 90 ville kun være at slippe for 3–4 støttepunkter, så økonomisk er det kun nogle få hundrede kroner, og arbejdswise sikkert kun nogle få timer mere. Jeg er alligevel nysgerrig på, hvordan man bør tænke.

Jeg forstår, at det måske ville være lettere med solide bærende regler og tværgående brædder, men nu vil jeg helst ikke gøre det sådan.

I en spang kan man vel tolerere en vis svaj så du kan nok køre cc90

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du kunne jo være mere generøs med lægterne og bruge større dimensioner...

Jeg antager, at du "lægger" lægterne ned?

/ATW

A ArneTW sagde:
Du kunne jo være mere generøs med reglarne og bruge større dimensioner...

Jeg antager at du "lægger" reglarne ned?

/ATW
At lægge reglarne på pladen fjerner jo næsten al bæreevne, så det virker dumt.

F fribygg sagde:
At lægge reglarne på pladen tager jo næsten al bæreevne, så det virker dumt.
Nja.

Afhænger vel af hvor bred spangen skal være...

Er den f.eks. 2-4 brædder bred og du lægger dine reglar oven på 2 leca blokke, bliver det frie spænd for reglen 10-20 cm.

Så jeg ved ikke hvor meget bæreevne reglen behøver?

/ATW

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Du kunne jo være mere generøs med reglarne og bruge større dimensioner...

Jeg antager, at du "lægger" reglarne ned?
Ja, sådan kan man selvfølgelig tænke, og så forkorte spændet til "kant til kant" på blokkene snarere end 60–4,5.

Det bliver nok en blanding af det og hvad @fribygg skrev. Lidt større spænd, men ikke fjollet store, så man ønsker at sætte ind ekstra støttepunkter, så snart man er færdig...

Selv ville jeg nok have valgt at bygge som en almindelig bro. beg telestolpe og tværgående 34 mm trall, men selvfølgelig kan man regle på telestolpen med tværgående 2"x4" og lægge trallen på længden.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Uanset cc så skru tværstang mellem brædderne midt mellem støttepunkterne så bliver det mere stabilt. Du træder da ikke på en brædde men alle brædderne belastes mere eller mindre samtidig. Et stykke regel fungerer som stang.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.