Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Jeg sømmede en dryp-plade fast på det næsten lodrette 22x120 bræt (som ligger på det nævnte bræt og tagspær). Den del af pladen, der ligger på tagspæret, er ca. 10-15 cm bred og bærer kondensdugen ganske godt. Men det er måske lidt sent at nævne det nu ...
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Flyttede du op (mod kip) den nederste bærelekt, så den blev spikret ovenfor pladen da? Eller hvordan løste du det, så du undgik vand, der står mod overkanten af den nederste bærelekt?JockeR sagde:
Nu ved jeg ikke, hvad en kondensduk er for noget, men jeg har selv en form for dug (plast eller glasfiber?) under mit pladetag. Den medfølgende brugsvejledning betonede, at der i tagskægget skulle fræses en 200 mm bred plywoodplade ned i spærene for at undgå det, du beskriver. Er det tegningen til venstre, der er Lövångers? Det, jeg savner og ikke forstår, er, hvorfor der ikke er en lægte? Med en lægte kan du trække dugen ud over planken i forkant af taget. I modsat fald stopper vandet indenfor, det kommer ikke ud. Var der ingen anvisning med?
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Er det ikke mærkeligt!? Ifølge Bisons vejledning kan man gøre det på to måder, med eller uden lægter, men der var ingen instruktion om, hvordan man gør ved tagskægget og tagskægspladen, hvis man kører uden lægter. Dum som jeg var, tog jeg den vej, jeg troede ville være den lette, så nu står jeg her som en fjols med tagskægspladenJanneL sagde:Nu ved jeg ikke, hvad en kondensduk er for noget, men jeg har selv en form for dug (plast eller glasfiber?) under mit pladetag. Den medfølgende brugervejledning påpegede, at i tagskægget skulle en 200 mm bred krydsfinerplade fræses ned i spærerne for at undgå det, du beskriver. Er det tegningen til venstre, der er Lövångers? Det jeg savner og ikke forstår, er, hvorfor der ikke er lægter? Med en lægt kan du trække dugen ud over brættet i forkanten på taget. Ellers bliver vandet inde, det kommer ikke ud. Var der ingen instruktion med?
I dit sted ville jeg gøre på følgende måde: Bryd den nederste bærelekt og eventuelt den ovenfor. Køb hjem råspont, 22 x 120, så det rækker til to omgange nede ved tagskægget. Fræs brædderne ned og genopret. Tror det bliver den billigste løsning. Det bliver også godt.
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
God idé, Janne! Tusind tak!JanneL sagde:
Fremragende lejlighed til at indvi den nye håndoverfræser!
Føles lettere med rundsaven/stiksaven?
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Haha nja det føles vel egentlig ret logisk at man skal fræse ud med en fræser..
Personligt så ved jeg ikke om jeg ville have gidet at gøre noget i dette tilfælde, det lille vand som eventuelt vil løbe ud på kondensplasten kan få løbe på bagsiden af fodbrættet, det sidder luftigt og tørrer hurtigt men selvfølgelig er det ingen optimal løsning..
Personligt så ved jeg ikke om jeg ville have gidet at gøre noget i dette tilfælde, det lille vand som eventuelt vil løbe ud på kondensplasten kan få løbe på bagsiden af fodbrættet, det sidder luftigt og tørrer hurtigt men selvfølgelig er det ingen optimal løsning..
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Åh pokkers! Jeg er måske overdrevent bange for fugt? For det sidste man vil, er jo at rive det hele op efter nogle år, når alt er rådnet.
Ja jeg siger ikke, at du skal gøre sådan eller at det er rigtigt at gøre sådan men havde det været mit hus så havde jeg gjort sådan 
Man kan jo altid spraye godt med grundolie eller noget lignende rødbeskyttelse på indersiden, hvis man bekymrer sig, det er nemmest med en sådan sprøjte man pumper trykket op i, den koster typisk 40 kr på biltema..
Man kan jo altid spraye godt med grundolie eller noget lignende rødbeskyttelse på indersiden, hvis man bekymrer sig, det er nemmest med en sådan sprøjte man pumper trykket op i, den koster typisk 40 kr på biltema..
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Tak Janne og Tossegubben! Føles trygt med jer erfarne gôbbar her på forummet.
Klik her for at svare

