På stueetagen er der en garage med en smørjegrav. Skal renoveres om til et soveværelse. Under smørjegraven er der et opbevaringsrum i kælderen. Hvordan lukker jeg smørjegraven, så vi kan lægge gulv osv. ovenpå?
Set nedefra, fra opbevaringsrummet:
Her ser man luge, som nu beskytter hullet:
Set ovenfra, fra garagen og det kommende soveværelse:
Det bør være nemmere at bygge et træbjælkelag. Fastgøre bjælkesko i betonbjælkelaget med ekspander eller anden stærk fastgørelse og derefter lægge træregler og passende plademateriale på. Eventuelt kan man også isolere og sætte et loft nedenunder.
Hvis det ikke er utæt og høj koncentration af jordradon fra hullet, ville jeg have gemt det og lavet en pæn luge. Ekstra opbevaring er aldrig en dårlig idé.
Om det inte er utæt og høj koncentration markradon fra hullet, ville jeg have beholdt det og lavet en flot lem, ekstra opbevaring er aldrig en dårlig idé.
Under soveværelset er der altså et opbevaringsrum. Så hvis man laver en lem der, kommer man 2 meter direkte ned til opbevaringsrummet
Jeres tanker om at gøre noget ud af dette rum var selvfølgelig spændende... Det er den slags, man tænder på...
Jeg har lavet to plantegninger over garagen, som det er i dag, og hvordan vi forestiller os soveværelset.
På siderne til venstre, nedad og højre, dækkes smørekælderen af sengen. Så der er absolut mulighed for at gøre noget der.
Min tanke er, at man kan lukke smørekælderen i linje med loftet fra kælderen. Da smørekælderen er 24 cm dyb, kunne man så få en skjult lem der med måske 15 cm opbevaringsrum. Det kunne være nyttigt til værdigenstande, pas, etc.
Lyder det fornuftigt? Idéer til, hvordan man gør fra soveværelset, så det bliver en del af gulvet og virkelig bliver en skjult lem?
Selvfølgelig kan man støbe hullet til, men i så fald har man brug for armering, der fastgøres i den eksisterende beton. Jeg ville ikke gøre det selv uden at en konstruktør kigger på det. Men hvis man ved, hvordan man gør, er det ikke så svært at gøre selv.
Men at fylde hullet med træbjælkelag er naturligvis meget enklere og billigere, og hvis sengen står på lemmen, hører man ikke, at den er der, hvis man går over den (for det gør man jo ikke).
En minifritzl kælder som denne må jo øge værdien på huset med et par 100.000 kr, hvis åbningen kan skjules. Jeg ville have bygget en trækonstruktion med lem og stige der.