Jeg skal bygge en terrasse med tag, der skråner langs en ydervæg. På grund af dette tænker jeg mig stolper tæt på væggen. På disse har jeg tænkt at lægge tre bærende bjælker vinkelret mod væggen.

Hvad angår taget, så består bærebjælkerne af limtræsbjælker 90x315 på to stolper 95x95.

Disse stolper vil altså også have en bærende bjælke til gulvet, men der opdelt på et tredje punkt i midten. Spændvidde tag = 4 m og gulv 2 m.

Nu undrer jeg mig, hvordan jeg skal fastgøre "vægstolpen", da jeg ikke kan få en pæl så tæt på væggen.

Tror I, at det er nok med lidt grus, en betonplade og derefter satse på at fastgøre stolpen i væggen?

Taget bliver 15 m2 båndet pladetag i snelastzone 2.
/Joel

• Synes
Ktjing
  • Laddar…
Hej!
Hvordan du grundlægger afhænger af mange faktorer, hvad består underlaget af, hvad er størrelsen på taget osv.
Hvorfor ikke bare fastgøre en liggende regel i tagets hældning i den bærende vægs stamme, som du så lægger bærbjælkerne på, det samme kan du jo gøre med gulvet.

//

Af forskellige grunde kan jeg ikke gøre som du foreslår. Hvad angår reglen for taget, er der en dør i vejen. For gulvet er der ikke tilstrækkeligt panelrum under døren, og at sætte det i grunden gør, at det kommer for langt ned. Derfor tænker jeg at lægge linerne i modsat retning.

Hvis jeg sørger for at fastgøre stolperne ordentligt i væg og syll, bør der ikke blive alt for meget last mod betonpladen. Men jeg er ikke så begejstret for ordet bør og læste ikke større mængder fysik i skolen.

Bliver at håbe på, at en glad amatør slipper afsted med det hele ;-)

4 af 6 bærpunkter vil stå på plinter.

Okay, så forstår jeg.
Spørgsmålet er så, om man skal fastgøre dem i væggen overhovedet, selvfølgelig hvis du kan ramme ind i en stamme, men jeg ville undgå at tage last i facaden.

//

Ja det er jo det. Syllen skal jeg jo kunne finde, men det er måske bedre at stille alt på pladerne og bare have fastgørelsespunkter mod facaden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.