8,675 læst ·
6 svar
9k læst
6 svar
Hvordan stive vedskjul af og fikse ventilation?
Medlem
· Halland
· 4 605 indlæg
Er ved at bygge et maksimalt enkelt brændeskur (regnbeskyttelse). Fundament på jordplader eller nmarksten (bygplast under som fugtspærre), syld i 28x120 stående terrassebrædder og så trækonstruktion med 28x120 eller 45x70. Lægger 28x120 terrassebrædder som gulv med 2-3 cm luftspalte. Tænkte derefter at beklæde liggende med trykimprægneret 22x95 med 5mm mellemrum for ventilation. Pulpettag bestående af TR20 skruet på tværgående 28x120 som afstives nedefra med stående 28x120 på tværs.
Hvordan afstiver jeg bedst dette? Tænkte at sætte hulbånd i kryds, men måske er oliehærdet board eller asfa bedre? Men hvordan løser man så ventilationen? Gætter på at plademateriale på væggene giver for dårlig ventilation, eller?
/Anders
Hvordan afstiver jeg bedst dette? Tænkte at sætte hulbånd i kryds, men måske er oliehærdet board eller asfa bedre? Men hvordan løser man så ventilationen? Gætter på at plademateriale på væggene giver for dårlig ventilation, eller?
/Anders
Tænk på to ting. Brænde er tungt og bøsset. Jeg anbefaler at støbe stolper, så du kommer op et stykke. Løs bark og splinter kan så falde ned mellem sprækkerne under gulvet, og du slipper for at feje rent i skuret hele tiden, du får også ventilation nedefra, hvilket er godt. Sprækkerne i gulvet bør være mindst 3-5 cm brede. Brug robuste regler 45*180 cc 60, da det er så tungt. Brug skråstivere i rummene eller stålbånd for at stive skuret af. Plankerne på væggene bør også have sprækker for ventilation ca. 1-2 cm.
Medlem
· Halland
· 4 605 indlæg
Ok, sætter et Z i nogle rum så får man stabilitet på den enkleste måde. Tænkte at lægge fundamentet med en sokkel direkte på 30x30 havefliser for at gøre det billigere, men måske bedre at sætte Byggmax færdige stolper på havefliser, som jeg graver ned? Men jeg synes, at et 45x145, der står direkte på dobbelt lag fliser, burde give 145 + 50 + 50 mm frihøjde (minus synkningen) og holde, da belastningen fordeles. Reglar 60 c-c og lægger 28x120 som gulv.
Skal have 22x95 trykket som panel og lægger simpelthen en planke som afstandsstykke, når jeg skruer det op.
Nogen der kan anbefale hvad man maler terrassebrædder med? Tænkte at bruge dæklasur.
/Anders
Skal have 22x95 trykket som panel og lægger simpelthen en planke som afstandsstykke, når jeg skruer det op.
Nogen der kan anbefale hvad man maler terrassebrædder med? Tænkte at bruge dæklasur.
/Anders
Det der ser ud til at blive mere end et maksimalt enkelt brændeskur. 
Du kan forenkle ved at lade det hvile på cementplader/havefliser i hjørnerne.
Ordentlige regler i taget, bæretræer, liggende regel et stykke over jorden og stående panel.
Noget for at forhindre jordfugt. Efter tilstrækkelig lang tid har du nok snavs under gulvet til, at luftstrøm der kunne påvirke tørringen.
Hvordan gør du så for at fjerne det?
Når du ikke laver et tæt skur, er taget og vinden gennem væggene tilstrækkelig til at tørre brændet. Og under alle omstændigheder er det godt at efterlade nogle cm mellem stablene.
Inde i skuret kan du aflaste trykket fra stablene med stående regler.
Du kan forenkle ved at lade det hvile på cementplader/havefliser i hjørnerne.
Ordentlige regler i taget, bæretræer, liggende regel et stykke over jorden og stående panel.
Noget for at forhindre jordfugt. Efter tilstrækkelig lang tid har du nok snavs under gulvet til, at luftstrøm der kunne påvirke tørringen.
Når du ikke laver et tæt skur, er taget og vinden gennem væggene tilstrækkelig til at tørre brændet. Og under alle omstændigheder er det godt at efterlade nogle cm mellem stablene.
Inde i skuret kan du aflaste trykket fra stablene med stående regler.
Medlem
· Halland
· 4 605 indlæg
Har lagt 35x35 havefliser ud og hoppet på dem, jorden ser ud til at holde nogenlunde, selvom området på grunden er lidt blødt. Skal lægge 45x145 c-c 900 og skrue 28x120 på tværs over som gulv. Bredden på gulvet bliver 270 cm, så jeg tror ikke, det er nok at bare lægge fliser under de ydre bærelinjer, eller? Bærelinjerne skal have fliser under med cirka 90 cm afstand. Jeg bruger trykket træ NTR A i bærelinjerne, selvom bærelinjerne ikke er i direkte jordkontakt.charta77 sagde:Det der ser ud til at blive mere end et maksimalt enkelt brændeskur.
Du kan forenkle det ved at lade det hvile på cementfliser/havefliser i hjørnerne.
.....
Noget for at forhindre jordfugt. Efter tilstrækkelig lang tid har du tilstrækkeligt med skidt under gulvet til, at luftstrømmen der kan påvirke tørringen.
........
Inde i skuret kan du aflaste trykket fra stablerne med stående regler.
Taknemlig for anbefaling om c-c for bærelinjerne. Bærelinjerne er 390 cm, og det bliver en lofthøjde på cirka 220 cm, så skuret vil kunne rumme måske 15-20 kubikmeter, hvilket er det, jeg har kløvet indtil videre.
Jeg lægger en almindelig 0,2 mm dampspærre under som beskyttelse mod jordfugt, og så bliver det nemt at rydde op under fra skidt ved at køre en kost ind eller bruge en løvblæser. Skulle plastikken gå i stykker, må jeg lægge en ny ind.
Hvordan skal jeg gøre for at aflaste trykket fra brændestablerne med stående regler, forstår ikke helt.
/Anders
Klik her for at svare