11,864 læst ·
17 svar
12k læst
17 svar
Hvordan spartler man gipsplader?
Side 1 af 2
Synes jeg får flere svar på, hvordan man gør, jo flere jeg spørger. Så jeg skriver her.
Skal der være en sprække mellem pladerne, eller skal de sidde tæt sammen? Når man så spartler, skal jeg bruge papirstrimmel eller net? Og må jeg spartle papirremsen fast, eller skal den limes, når spartelmassen tørrer? Føles jo meget besværligt?
Når man samler to plader, hvor dyb skal selve affasningen være? Jeg affasede ret så kraftigt med en sprække på omkring 4-5 mm, der går ned i et v, indtil de mødes. Men har igen hørt, at affasningen kun skal være nogle mm?
Håber der er nogen, der kan give lidt klarhed i dette
Skal der være en sprække mellem pladerne, eller skal de sidde tæt sammen? Når man så spartler, skal jeg bruge papirstrimmel eller net? Og må jeg spartle papirremsen fast, eller skal den limes, når spartelmassen tørrer? Føles jo meget besværligt?
Når man samler to plader, hvor dyb skal selve affasningen være? Jeg affasede ret så kraftigt med en sprække på omkring 4-5 mm, der går ned i et v, indtil de mødes. Men har igen hørt, at affasningen kun skal være nogle mm?
Håber der er nogen, der kan give lidt klarhed i dette
Gipsskiverne skal sidde tæt sammen, der er allerede en fordybning, hvor man skal spartle på langsiderne, det kan du se/føle, hvis du kører hånden over dem. Så spartler du (vær ret generøs) og fastgør papirstrimlerne i den våde spartelmasse. Derefter spartler du over strimlen, så den sidder ordentligt fast (fjern lidt overskud, så det bliver pænt og glat). Når dette er tørt, lægges næste lag; jeg har lært, at man ikke skal slibe mellem disse, bare fjern klumper, hvis der er nogen. Dette lag lægges, så det dækker det du har spartlet samt lidt udenfor. Lad det tørre, sidste lag med finspartel, som påføres endnu større og meget tyndt. Dette slibes grundigt, og vægge/loft børstes af med en blød børste, kontroller med en lampe, om der er nogen skygger.
Vedrørende udfræsningen synes jeg, det er lettest at spartle igen, hvis man har en bred udfræsning, der ikke er så dyb, men fingeranvisningen angiver jo 45 grader, og så mødes de i et v.
Vedrørende udfræsningen synes jeg, det er lettest at spartle igen, hvis man har en bred udfræsning, der ikke er så dyb, men fingeranvisningen angiver jo 45 grader, og så mødes de i et v.
Den "normale" metode, dvs. den som gipsplade- og spartelproducenterne viser i deres arbejdsbeskrivelser, og som professionelle malere bruger, er præcis som Nillinsim skriver, at man spartler strimlen ind.mekkarn sagde:
At lime strimlen, derimod - det er der dels mange, der gør, når man samler kortender, som jo mangler forsænkning, og dels nogle, der gør også på langsiderne, fordi de oplever, at det er nemmere at få succes med end indspartling.
Selv har jeg faktisk oftere haft problemer med limede strimler end med indspartlede.
Ifølge det sidste nummer af bladet GDS skal der være en sprække (2 mm) mellem gipspladerne, så spartelmassen kan trænge ned, derefter gør man som Nillinsim skriver. De har dog taget fejl før...
Papirstrimmel holder vel bedre!?
Har man underliggende træplader/råspont som man skruer sine gipsplader i, kan det være godt at have en-to millimeter mellemrum, så gipspladerne ikke kan ligge og gnide mod hinanden, da får man en knitrende lyd i tide og utide.
Har man underliggende træplader/råspont som man skruer sine gipsplader i, kan det være godt at have en-to millimeter mellemrum, så gipspladerne ikke kan ligge og gnide mod hinanden, da får man en knitrende lyd i tide og utide.
Nu har jeg læst lidt mere, og også på Byggmax siden anbefaler man en lille sprække mellem pladerne.
Når det gælder en sammensat plade, kan man også der lade en sprække være i stedet for at affase ifølge norgips instruktioner.
Men jeg tror som sagt, at begge metoder fungerer på en almindelig væg, sprække eller ingen sprække.
Når det gælder en sammensat plade, kan man også der lade en sprække være i stedet for at affase ifølge norgips instruktioner.
Men jeg tror som sagt, at begge metoder fungerer på en almindelig væg, sprække eller ingen sprække.
Har svært ved at tro, at der SKAL være en sprække mellem gipsplader, det er jo trods alt et "dødt" materiale, og hvor stor skråningen på en skåret kant skal være, har jeg ingen anelse om, men jo større den er, jo mere spartelmasse kræver det.
For øvrigt er jeg helt enig med Nillinsim, ganske vist behøver den sidste spartling ikke afsluttes med finspartel, hvis du skal væve eller tapetsere. Man kan også gøre det samme med glasfiberremse som med papirremse, dvs. lægge den i spartelmassen og derefter trække over med mere; hvilken der holder bedst, har JEG ingen anelse om, andet end at man har læst, at papirremse skulle være bedre.
Ved selve spartlingen kan man vinkle spartlen lidt skråt + et let tryk med en velspredt spartelmasse, en bredere er at foretrække, da du ikke behøver at fylde kanterne med spartelmasse, dette gøres ved den sidste spartelgang. Hvis man er usikker på, om det er ujævnt lagt, kan man også placere kanten af spartelværktøjet over og tjekke, så der hverken er en "bule" eller skygge i samlingen.
Selv kan jeg ikke påstå at være nogen mester i at spartle, men med en hel del spartelmasse + timers slibning med en praktik hos en maler, har man samlet nogle tips op
ikke super sjovt, men det er trods alt det, der afgør slutresultatet.
For øvrigt er jeg helt enig med Nillinsim, ganske vist behøver den sidste spartling ikke afsluttes med finspartel, hvis du skal væve eller tapetsere. Man kan også gøre det samme med glasfiberremse som med papirremse, dvs. lægge den i spartelmassen og derefter trække over med mere; hvilken der holder bedst, har JEG ingen anelse om, andet end at man har læst, at papirremse skulle være bedre.
Ved selve spartlingen kan man vinkle spartlen lidt skråt + et let tryk med en velspredt spartelmasse, en bredere er at foretrække, da du ikke behøver at fylde kanterne med spartelmasse, dette gøres ved den sidste spartelgang. Hvis man er usikker på, om det er ujævnt lagt, kan man også placere kanten af spartelværktøjet over og tjekke, så der hverken er en "bule" eller skygge i samlingen.
Selv kan jeg ikke påstå at være nogen mester i at spartle, men med en hel del spartelmasse + timers slibning med en praktik hos en maler, har man samlet nogle tips op
jeg har bygget en hel del og gjort alle opgaver man kan tænke sig derhjemme, men noget jeg aldrig har fået styr på er papirsstrimlen, så jeg er altid gået tilbage til glasfiberstrimlen. Nu har jeg endnu ikke haft nogle revnede samlinger, men det irriterer mig, at jeg ikke lykkes med det. Jeg får en masse luftbobler under papirsstrimlen. jeg trækker et lag spartelmasse i samlingen, på med strimlen og spartelmasse udenpå dette... Nu er det tid til det næste rum, så jeg tænkte at jeg vil give papirsstrimlen et forsøg mere, nogle sidste minut-tips?