Hvis det er sådan, at du skal fastgøre en 100mm regel på højden, så bliver det nok til at forbore og skrue..........
Jeg havde aldrig tænkt over det problem. Måske lyder det fjollet, men men.
De skal sidde i en højde på 100 mm.
Og de skal også blive siddende bagefter.
Dur skråspik ikke?
Hvilken skrue bruger man så?
Fransk træskrue, eller er det for unødvendigt ambitiøst?
De skal sidde i en højde på 100 mm.
Og de skal også blive siddende bagefter.
Dur skråspik ikke?
Hvilken skrue bruger man så?
Fransk træskrue, eller er det for unødvendigt ambitiøst?
Nej, fransk bliver vel lidt for overdimensioneret, der findes lange "tætte" skruer, som ville fungere udmærket, tjek denne side: http://www.kplast.se/tak_skruv.asp, og se på den sjette model fra venstre, den er godt nok til plade, men holder fantastisk i træ også. De findes i længder op til 250mm. Forsøg at få fat i noget sådant, så har du løsningen.
Ring gerne og snak med k-plast, så kan det være, at du kan købe skruer af dem, eller måske ved de, hvor du kan få fat i dem.......
Ring gerne og snak med k-plast, så kan det være, at du kan købe skruer af dem, eller måske ved de, hvor du kan få fat i dem.......
Aha ok.
Det bekymmer jeg funderer på da er, om reglen ikke kommer dikt mod tagstolen. Med helgevindede skruer så bibeholdes eventuelt afstand mellem brædderne.
Hvis man så forborer så meget, at gevindene ikke kommer til at fæstne i reglen (den som skal der), vil skruehovedet så kunne holde reglen fast?
Det bekymmer jeg funderer på da er, om reglen ikke kommer dikt mod tagstolen. Med helgevindede skruer så bibeholdes eventuelt afstand mellem brædderne.
Hvis man så forborer så meget, at gevindene ikke kommer til at fæstne i reglen (den som skal der), vil skruehovedet så kunne holde reglen fast?
Jo, det var tanken fra starten. Jeg indså tidligt, at det ville blive mere besværligt at sømme for tykke reglar i loftet, havde mange overvejelser omkring at ikke bruge en hel regels på 100mm, eller om de nu er 95mm (skidt med det).ByggaNytt sagde:
Men af en eller anden grund bestilte jeg 100x45.
Nu står jeg her med skægget i postkassen.
I sidste ende er det ikke sværere end at finde tilstrækkeligt lange skruer, nogle beslag eller andet, hvad der nu kan anbefales. Selvfølgelig kan jeg slå 150mm søm i, men jeg er ikke sikker på, at 50mm er nok til at holde reglerne og følgelig den vægt, man vil hænge i dem. Eller skråspik, men vil reglen så i sig selv sprække og falde ned.
Men måske har jeg tænkt for meget og skabt problemer, der ikke findes.
borer man den rigtige størrelse på hullet, så tager hovedet tilstrækkeligt, i værste fald må man trække skruen ud og skrue den i igen, så forbliver reglen i den rigtige position.
Biltema har lange skruer med torx eller insex til en god pris. Du skal absolut skrue og ikke sømme (ved sømning skal nemlig 2/3 af sømmen sidde i fæstematerialet. Tænk også på at skruen skal løbe frit i reglen du monterer. Du behøver altså først bore med et stort bor (20mm) og derefter dimensionen 2 mm større end skruen. Ellers er jo beslag et fremragende tip, men dyrere. Lim gerne reglarne også, så sidder det som bjerget.
Det blev skråpikat.
Og har brugt 45x45 fast i tagstol og regel.
Derefter kommer der jo indervægge, yderligere lodrette regal osv.
Yderligere et bevis måske på at man ikke skal tænke for meget, og skabe sig bekymringer unødvendigt hele tiden..
Og har brugt 45x45 fast i tagstol og regel.
Derefter kommer der jo indervægge, yderligere lodrette regal osv.
Yderligere et bevis måske på at man ikke skal tænke for meget, og skabe sig bekymringer unødvendigt hele tiden..
Klik her for at svare