Skal skifte tærskel i en gammel dørkarm, og den er i metal. hvordan skal man gribe det an da? Den er ganske høj sammenlignet med nye tærskler.

Et billede ville måske hjælpe...

Normalt er det vel bare at tage saven frem og skære det gamle i stykker og sætte et nyt på. Men lige den sparsomme info om, at det er i metal, gør i hvert fald mig i tvivl. Det kunne jo være en hel stålramme, og så kan tærsklen og rammen være en enkelt enhed.

Er hele tærsklen i metal, eller er der nogen trælægte under, som gør den højere? Er dørkarmen i metal eller træ? Hvordan sidder de sammen? Osv.

it-snubben sagde:
Et billede ville måske hjælpe...

Normalt set ville det vel bare være at tage saven frem og skære det gamle væk og sætte en ny på. Men netop den sparsomme info om, at den er i metal, gør mig i hvert fald tvivlende. Det kunne jo være en hel stålramme, og så kan tærsklen og karmen være en enkelt enhed.

Er hele tærsklen i metal, eller er der en trækonstruktion under, der gør den højere? Er dørkarmen i metal eller træ? Hvordan er de sat sammen? Osv.
Hej nu har jeg undersøgt det rigtigt, desværre havde jeg ikke kameraet hjemme, så jeg kunne tage et billede, men det kommer. Det virker som om, det er træ, som de har taget metal over og sat på. Og karmen rundt om er i træ. Så det burde bare være at save langs karmen ned og save den af, så bryde det op, eller? Og så bare købe en tærskel og sætte på? Kan man købe en tærskel færdig, eller? Jeg har aldrig lavet tærskel før, ved ikke, hvordan det er konstrueret :)

Du behøver nok ikke være så omhyggelig med at save efter karmen. Det er lettere at bryde og bøje, hvis du har en lille stump tilbage at holde i. Skær tærsklen over på midten og bræk bidderne løs bare.

Tærskler kan købes i de fleste byggemarkeder. Jeg har købt mine på K-Rauta. 129 kr/stk.

Hos K-Rauta var tærsklerne forudfabrikerede til visse karmbredder og forudsætter en bestemt karmprofil. Jeg løste det ved at købe en tærskel til en bredere dør/karm og save den til selv, så den passede til min karm.

Hvis du stadig ønsker en højere tærskel, kan du blot bygge op med en regel under den nye tærskel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.