14,104 læst ·
6 svar
14k læst
6 svar
Hvordan skal man opbevare træ udendørs, så det ikke bliver ødelagt???
Jeg har købt en masse tømmer, som (ifølge min vilde tidsplan) allerede skulle have været brugt for 3 måneder siden. Det har ligget på gårdspladsen under presenning, og det ser ikke så pænt ud...
Der er kommet sort skimmel på det, der har været yderst mod kanterne, det der er i midten af bunken ser okay ud.
Kan jeg bruge tømmeret?
Hvordan skal jeg behandle det, der er dårligt?
Hvordan skal jeg opbevare det, så det ikke bliver dårligt?
Indendørs er selvfølgelig det bedste, men det går lige nu ikke...
Det er råspont og beklædningsbrædder i dette tilfælde.
Der er kommet sort skimmel på det, der har været yderst mod kanterne, det der er i midten af bunken ser okay ud.
Kan jeg bruge tømmeret?
Hvordan skal jeg behandle det, der er dårligt?
Hvordan skal jeg opbevare det, så det ikke bliver dårligt?
Indendørs er selvfølgelig det bedste, men det går lige nu ikke...
Det er råspont og beklædningsbrædder i dette tilfælde.
Sørg for at få brændet ordentligt op fra jorden. Et par decimeter mindst.
Strølæg hvis det er blevet fugtigt. Dæk ikke med presenning men skaf plade! Med luftspalte imellem!
Brændet kan du med største sandsynlighed bruge. lidt sort/gråt spiller ingen rolle så længe det ikke er rådnet!
Held og lykke!
Strølæg hvis det er blevet fugtigt. Dæk ikke med presenning men skaf plade! Med luftspalte imellem!
Brændet kan du med største sandsynlighed bruge. lidt sort/gråt spiller ingen rolle så længe det ikke er rådnet!
Held og lykke!
Det går fint at dække med en tæt presenning, hvis træet er virkelig tørt. Men den må ikke ligge ned mod jorden, for da lukker du jordfugten inde, som vil kondensere mod presenningen. Du skal have en ventilation, der kan blæse under dækningen. Plastikken skal kun fungere som beskyttelse mod regn ovenfra.
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Strølæg mellem hver omgang, og vend om for at modvirke, at træet vrider sig. Dæk med plade, så luften frit kan cirkulere... Og selvfølgelig rigeligt med luft under, læg gerne noget, der forhindrer græsset i at vokse op...
magentis
magentis
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Kig i enden på træet, så ser du, hvordan årringene er bøjede. Når træ tørrer, vil det trække sig sammen efter årringenes bøjning, så modvirk det ved at lægge dem hver sin vej. Det er bare noget, jeg har "lært" som barn og ved egentlig ikke, om det er nødvendigt ved stabellægning. Men hvis du skal lave en dør, typisk en simpel udhusdør uden ramme, skal man ændvende træet og også sørge for, at fibrene går i den rigtige retning, så vandet løber af for at forhindre døren i at slå sig voldsomt. Eller når du sømmer et træ-dæk på en terrasse f.eks., skal træet anvendes, så alle brædder stræber efter at bøje sig nedad, ellers er der risiko for, at gulvet bliver ujævnt, og at nogle brædder tilmed vrider sig løse....niblom sagde:
magentis
Klik her for at svare