Medlem
· Södermanland
· 7 indlæg
Hej.
Jeg er i gang med en køkkenrenovering og har købt en ny emhætte, som desværre ligger direkte ovenpå, hvor rør til strømkablerne kommer ud. Hvordan skal man gøre for at flytte kabler og rør ca. 50-60 cm højere op på en pæn/smidig måde? Kabelrøret kommer oppefra, og det er en gipsplade. Skal man lave en smal rille og forsøge at fiske røret ud og derefter forsøge at lappe det pænt, eller skal man lave et større indgreb i gipspladen for at lappe det og sætte regler bagved? Findes der en bedre måde? Ingen indgreb i elen er nødvendige ud over at forkorte kablerne.
Jeg er i gang med en køkkenrenovering og har købt en ny emhætte, som desværre ligger direkte ovenpå, hvor rør til strømkablerne kommer ud. Hvordan skal man gøre for at flytte kabler og rør ca. 50-60 cm højere op på en pæn/smidig måde? Kabelrøret kommer oppefra, og det er en gipsplade. Skal man lave en smal rille og forsøge at fiske røret ud og derefter forsøge at lappe det pænt, eller skal man lave et større indgreb i gipspladen for at lappe det og sætte regler bagved? Findes der en bedre måde? Ingen indgreb i elen er nødvendige ud over at forkorte kablerne.
Medlem
· Södermanland
· 7 indlæg
Ja, det var omtrent sådan jeg forestillede mig det. Hvordan gør man det nemmest, med kniv eller bore og stiksav?
Skal du bare fiske ud røret, eller hvorfor ikke sætte en dåse, som du derefter pænt kan trække el fra? Jo mindre hul du laver i gipspladen, desto mere pillearbejde og besværligt vil det være. Lav et tilstrækkeligt stort hul, så du kan komme til at arbejde, for det er jo ikke mere besværligt at erstatte et større stykke gips. Altid rart at have lidt albuerum, når man arbejder.
Bank eventuelle regler frem i væggen.
Mål op, hvor stort hullet skal være.
Tegn en retvinklet firkant på den nye gipsplade.
Del pladen som sædvanligt med kniv og slip kanterne samt fasede forkanten med kniv.
Hold gipsstykket lige mod væggen, hvor hullet skal tages op, og tegn efter kanterne.
Bor et hul og sav hullet op med stiksav.
Fasede kanterne foran (letterer spartling).
Flyt strømmen. Brug eventuelt renoveringsdåse, hvis du vil trække strømmen via dåse.
Skru et par brædder bag den eksisterende gipsplade til at skrue det nye stykke i.
Skru passtykket fast og spartl.
Færdig!
Bank eventuelle regler frem i væggen.
Mål op, hvor stort hullet skal være.
Tegn en retvinklet firkant på den nye gipsplade.
Del pladen som sædvanligt med kniv og slip kanterne samt fasede forkanten med kniv.
Hold gipsstykket lige mod væggen, hvor hullet skal tages op, og tegn efter kanterne.
Bor et hul og sav hullet op med stiksav.
Fasede kanterne foran (letterer spartling).
Flyt strømmen. Brug eventuelt renoveringsdåse, hvis du vil trække strømmen via dåse.
Skru et par brædder bag den eksisterende gipsplade til at skrue det nye stykke i.
Skru passtykket fast og spartl.
Færdig!
Klik her for at svare