7,397 læst ·
16 svar
7k læst
16 svar
Hvordan skal jeg tørre glatspont 28*120 til gulv
Hej
Jeg har købt 90kvm glatspont 28*128 på Ekesiöö bræddegård. Jeg har det til tørring derhjemme og har spredt det ud på gulvet. Hvad skal jeg være opmærksom på, kan jeg sprede det ud så plankerne ligger to og to ovenpå hinanden, eller skal man have flere for at få tyngden af hinanden til at holde det lige. Hvis det vrider sig, er det et problem at få det tæt alligevel, når jeg først skruer det fast i 60CC bjælkelaget. Hvor længe skal jeg have det til tørring, før jeg skruer det fast for at undgå store mellemrum, efter at jeg har skruet det fast?
Tak
/Per
Jeg har købt 90kvm glatspont 28*128 på Ekesiöö bræddegård. Jeg har det til tørring derhjemme og har spredt det ud på gulvet. Hvad skal jeg være opmærksom på, kan jeg sprede det ud så plankerne ligger to og to ovenpå hinanden, eller skal man have flere for at få tyngden af hinanden til at holde det lige. Hvis det vrider sig, er det et problem at få det tæt alligevel, når jeg først skruer det fast i 60CC bjælkelaget. Hvor længe skal jeg have det til tørring, før jeg skruer det fast for at undgå store mellemrum, efter at jeg har skruet det fast?
Tak
/Per
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du bør lægge træet i stabler med lægter imellem. Hvis brædderne er af fyr, bør lægterne være af gran. Hvis du køber en fugtkvotemåler (findes i alle byggemarkeder) kan du selv vurdere, hvornår træet er tilstrækkeligt tørt. 8% fugtkvote er ønskværdigt.
Tak for svaret, jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor man skal blande fyr og strø i gran og ikke kan have det samme?J justusandersson sagde:
Jeg tror det har med vækst af skimmel at gøre, men kan tage fejl der. Har jeg ret, så har materialevalget på strøerne ingen betydning, hvis gulvet ikke er drivvådt (fugtkvote > 20%).
Hvor fugtigt er gulvet nu (eller da du købte det)? Antager at det allerede er tørret?
Luftudveksling er også meget vigtigt og reducerer tiden det tager at tørre væsentligt. En lille bordventilator (uden varme) som kan stå og blæse ville forkorte tiden meget.
Hvor fugtigt er gulvet nu (eller da du købte det)? Antager at det allerede er tørret?
Luftudveksling er også meget vigtigt og reducerer tiden det tager at tørre væsentligt. En lille bordventilator (uden varme) som kan stå og blæse ville forkorte tiden meget.
Tak for tippet om borsfläkten, det skal jeg helt sikkert gøre. Det var allerede nogenlunde tørt, da jeg købte det. Anden spørgsmål: Bjälklaget er cc 100, ved du, hvad tykkelsen på fyrretræs slätsponten bør være for ikke at svigte (teenageværelse). Jeg har købt 28*20 fyrretræs træ, er det nok, eller skal jeg gøre bjälklaget tættere eller tage en anden foranstaltning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er for at undgå misfarvning.P perra4 sagde:
Jeg antager, at du mener 28x200? Ja, 28 mm er for skrøbeligt til at ligge alene på så stor c/c afstand. Eftersom du allerede har købt tømmeret, er den enkleste foranstaltning at lægge en 12 mm K-plywoodplade under brædderne. (Læg pladerne så overfladefineren ligger tværs over gulvbjælkerne) Det går også godt med en 22 mm gulvspånplade, men da bliver det højere. Ellers er en gammel tommelfingerregel at gå op til hvad der tidligere blev kaldt 11/2 tommers brædder, dvs 36-38 mm tykt. Vil du holde gulvhøjden nede, skal du placere nye gulvregler mellem de gamle.P perra4 sagde:
28*120mm, det var kluntet af mig at vælge de forkerte dimensioner. Det må nok blive regler mellem de gamle. Jeg antager, at reglerne skal være parallelle med det eksisterende bjælkelag? Det eksisterende bjælkelag er 17cm*5cm. Hvad er en god dimension på de supplerende parallelle gulvregler? Jeg vil have så meget isolering som muligt i bjælkelaget for at reducere lyden mellem etagerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De eksisterende regeler er nok 50x175 mm, hvilket svarer til 2x7 tommer, som det sikkert stod på tegningen.
Hvad der er passende dimension på nye bjælker afhænger af spændvidden på de eksisterende, og om du eventuelt vil kompensere for gamle mangler. Mål spændvidden (bjælkernes længde), så skal jeg give dig nogle alternativer.
Hvad der er passende dimension på nye bjælker afhænger af spændvidden på de eksisterende, og om du eventuelt vil kompensere for gamle mangler. Mål spændvidden (bjælkernes længde), så skal jeg give dig nogle alternativer.
Meget venligt af dig, mange tak for din hjælp. Dine mål (2*7 tommer) passer godt, men jeg har desværre ingen tegninger tilbage, da huset er fra 1926. Spændvidden er 590 cm, og der ligger et supplerende regelsæt på 3*10 cm (måske 2*4 tommer) parallelt med bjælkelaget midt imellem, det var det, der gjorde, at jeg troede, det var 50CC, og derfor købte jeg 28*120, (jeg så sømmene på den afstand i råbrædderne). Det gamle gulv (råbrædderne er 23*110) har sat sig her og der, dog usikker på, om det er bjælkelaget eller det supplerende regelsæt, der har givet efter (har ikke haft tid til at rive den del op endnu). Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud i dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Er du sikker på, at der ikke er en bærende væg på etagen nedenunder? 5,9 meters spændvidde er utrolig meget for dine gulvbjælker.
Ja der er en bærende væg i etagen nedenunder, som er på afstanden 2m henholdsvis 3.9m fra ydervæggene, men man ser ingen forskel på, at etageadskillelsen skulle ligge på den, men den ligger vel rigtigt på den bærende væg, selve bjælken er i et stykke på 5.9m
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er godt, at bjælken er i ét stykke, men det må stadig føles lidt svajende. Så synes jeg, at den absolut bedste løsning er, at du lægger nye 45x170 (C 24) bjælker mellem de gamle. Læg en tynd isoleringsremse under de nye bjælker, som dækker de 5 mm, der mangler, så mindsker du risikoen for trinlydsforstyrrelser noget. Så kan du bruge dit indkøbte gulvtræ. Med c/c 500 mm vil det føles meget stift og godt.
jo det er lidt svajende og har sat sig her og der, da jeg gravede i flisisoleringen viste det sig, at 3*10 ekstra reglen bare lå direkte på flisen (se billede). jeg var lidt fristet til kun at have 45*100 ekstra regler, så jeg fik plads med en markskive under ekstra reglen som skal være god til lydisoleringen. ved ikke om 45*100 er nok, men det er vel en prioritering mellem lydisolering og stabile gulve
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal absolut prioritere stabilt gulv. Det kan ellers opleves meget besværligt med hver anden bjælke stabil og hver anden svajende. Desuden er det egentlig ingen modsætning mod lydreduktionen. Trinstøjen fra de gamle er svært at afhjælpe. Luftlyden fixer du ved at fylde rummene halvt med mineraluld.
Vil du lave en rigtig god løsning når det gælder trinstøj, kræves nye bjælker på noget højere højde af limtræ, og så vender problemet med gulvbrædderne tilbage. Alt bliver nogle cm højere og dyrere, men godt.
Vil du lave en rigtig god løsning når det gælder trinstøj, kræves nye bjælker på noget højere højde af limtræ, og så vender problemet med gulvbrædderne tilbage. Alt bliver nogle cm højere og dyrere, men godt.