TheImprovisor
Jeg er i gang med at skære tag.
Et af rummene er lille, og efter at have sat en plade op på prøve ser det sådan her ud. Altså et meget lille stykke tilbage til væggen. En delvis installeret hvid loftsplade mod en træramme med synlige skruer; lille mellemrummet mellem plade og ramme.

Hvordan skal jeg tænke for at
- Få det så pænt som muligt
- Få så lidt spild som muligt

Det er vel bare at lægge løbende? Du skærer den sidste plade, så den passer i række 1, delen der bliver til overs lægger du først i række 2 og så videre, så undgår du en lang samling samme sted over hele taget samt at næste stykke bliver længere.
Alt. er, at du skærer den første plade lidt, så det sidste stykke bliver længere.
Alt begge løsninger.

TheImprovisor
K Kontoristen7 sagde:
Du kapper sidste skive så den passer i række 1, delen som bliver over lægger du først i række 2 og så videre, da slipper du for en lang samling på samme sted over hele taget samt at næste stykke bliver længere.
Ja, det er jo sådan man plejer at gøre.
Min undren skyldtes, at den kappede del i dette tilfælde bliver så kort og at der måske fandtes en mere snedig måde at løse det på. 🙂

TheImprovisor UlrikaSpg sagde:
Ja, det er jo sådan man plejer at gøre.
Min undren blev foranledt af at den kappede del i dette tilfælde bliver så kort og at der måske fandtes noget mere snillrigt måde at løse det. 🙂
Så kapper du den første skive i række 1 en smule, så bliver den sidste korte del længere. Så fortsætter du løbende.

TheImprovisor
K Kontoristen7 sagde:
Så skærer du det første stykke i række 1 lidt, så bliver det sidste korte stykke længere. Så fortsætter du løbende.
Tænkte sådan først også, men så får jeg jo affald i begge ender af hver række.

TheImprovisor UlrikaSpg sagde:
Tænkte så først også, men så får jeg jo spild i begge ender af hver række.
Tværtimod... Du får kun spild i første række.
Næste række tager du jo spildet fra sidste stykke i foregående og starter med -dvs løbende...

Skematisk illustration af fliselægning med piler, der viser diagrambas mekanisme til at bruge spil fra forrige række for at optimere brugen af materialer.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor
K Kontoristen7 sagde:
Tværtimod... Du får kun spild i første række.
Næste række tager du jo spildet fra sidste stykke i forrige og starter med - dvs. løbende...

[billede]
Ja, hvis jeg lægger efter det mønster, ville det have fungeret. Jeg lægger mønster, hvor hver anden rækkes samling linjerer, hvilket jeg glemte at nævne i mit spørgsmål.

Pladerne er 120, og det lille stykke, du ser på billedet, er tilbage efter, at jeg satte den første plade. Det er altså et ret lille tag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.