Hej!

Har nyt projekt foran mig, hvor jeg vil ordne vores garage, som i sig selv er et rodet kapitel. Huset er fra 40'erne.
For at give baggrund:

Rummet, ca. 15 kvm, består af betongulv, pudsede vægge og betondæk. I loftet sidder der i dag ca. 50 mm celleplast (en del af stuen er på etagen ovenover). Loftshøjden i garagen, hvis man ikke regner med celleplasten, er 2,10 m.

Celleplasten er sat op med lim og tapet sammenføjninger. Langs rummet går nogle ventilationsrør og vandledninger, de ligger lige under celleplasten i placering.

Mit mål er at få et pænere loft, og jeg tænkte derfor at sætte spredt panel (28x70?) efter isoleringen og derefter montere gipsplader, helst renoveringsgips for ikke at sænke højden mere end nødvendigt.

Mine overvejelser er;

1. Celleplasten er gammel og jeg overvejer om det er værd at skifte til icell isolering, eller om det ikke gør nogen forskel? Tænker i så fald deres 45 mm isolering. Ville jo helst have mere selvfølgelig, men loftshøjden tillader det jo ikke rigtigt...

2. Skal jeg sætte spredt panel op med 120 mm sømpløk, dvs. bore igennem spredt panel og isolering op i betondækket?

3. Er det anbefalelsesværdigt at sætte spredt panel langsiden til langsiden, eller skal man køre kortsiden til kortsiden?

4. Jeg vil gerne kunne trække rør til el, da jeg vil sætte 4 spots i loftet senere. Antager, at man burde kunne spore lidt ud, hvis nødvendigt, eller endda trække langs spredt panel?

5. Der hvor kommende gips møder ventilationsrør (ca. 150 mm i diameter), kan man gøre det pænt i hvordan gipsen møder røret, hvis man ikke har mulighed for at bygge kasse alle steder?

Mange spørgsmål, tager gerne imod jeres forslag og tips!

Tak

C cpt sagde:
Hej!

Har nyt projekt foran mig, hvor jeg vil fikse i vores garage, som i sig selv er et rodet kapitel. Huset er fra 40'erne.
For at give baggrund:

Rummet, ca. 15 kvm, består af betongulv, pudsede vægge og betonloft. I loftet i dag sidder der ca. 50 mm cellplast (en del af stuen er på etagen ovenover). Loftshøjden i garagen, hvis man ikke regner med cellplasten, er 2,10 m.

Cellplasten er opsat i form af lim og tapede samlinger. Langs rummet går nogle ventilationsrør og vandledninger, de ligger præcis under cellplasten i placering.

Mit mål er at få til et pænere loft, og jeg tænkte derfor at sætte glespanel (28x70?) efter isolering og derefter montere gipsplader, helst renoveringsgips for ikke at bygge højden ned mere end nødvendigt.

Mine overvejelser er;

1. Cellplasten er gammel, og jeg overvejer, om det er værd at fx skifte til icell isolering, hvis det er det værd, eller om det ikke gør nogen forskel? Tænker i så fald deres 45 mm isolering. Havde jo helst ønsket mig mere selvfølgelig, men loftshøjden tillader jo ikke rigtig det...

2. Skal jeg sætte glespanel op med 120 mm spigpløk, dvs. bore igennem glespanel og isolering op i betonloftet?

3. Er det at anbefale at sætte glespanel langside til langside, eller skal man køre kortside til kortside?

4. Jeg vil kunne trække rør til el, da jeg vil sætte 4 spots i loftet senere. Antager, at man burde kunne fræse lidt ud, hvis nødvendigt, eller endda trække langs glespanel?

5. Hvor kommende gips møder ventilationsrør (ca. 150 mm i diameter), kan man gøre det pænt i, hvordan gipsen møder røret, hvis man ikke har mulighed for at bygge tromle på alle steder?

Mange spørgsmål, tager gerne imod jeres forslag og tips!

Tak
Ingen der har nogle tanker at dele ud af? 😅

Synes ikke du behøver at skifte cellplasten. Jeg ville have brugt 22x95 lægter på cc 30 og så almindelig gips i stedet. Nemmere at spartle, billigere og bedre brandsikring. Man får plads til el-installation mellem lægterne og hvis man skal gå tværs over, så skærer man lægten der.

Det går nok fint at gå imod ventilationsrørene, så spartel og fug mellemrummet, hvis man ikke vil flytte dem ned. Vælg retning på lægterne, så el-installationen bliver lettest. 120 sømplugger er rigeligt.

• Synes
cpt
  • Laddar…
J Johnsvi sagde:
Synes ikke du behøver at skifte celleplasten. Jeg ville have kørt 22x95 lægter på cc 30 og så almindelig gips i stedet. Nemligere at spartle, billigere og bedre brandsikring. Man får plads til el-træk mellem lægterne, og skal man krydse, så kapper man lægterne der.

Det går nok godt at gå imod ventilationsrørene, så spartle og fuge springet, hvis man ikke vil flytte dem ned. Vælg retningen på lægterne, så el-trækningen bliver nemmest. 120 sømpløkker er mere end nok.
Tak! Meget hjælpsomt.

Er garagen opvarmet?
Kan jo være mulighed for at fjerne cellplasten ellers og sætte 22x70 med 13 gips så har du jo endda vundet 10mm.

ingenjören101 ingenjören101 sagde:
Er garagen opvarmet?
Kunne jo være mulighed for at fjerne celleplasten ellers og sætte 22x70 med 13 gips så har du jo til og med vundet 10mm.
Ja det er opvarmet, men ellers god idé 👍🏻

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.