5,511 læst ·
5 svar
6k læst
5 svar
Hvordan skal jeg fylde store huller i muret væg?
Jeg renoverer en hytte, hvor en muret indervæg var dekoreret med sten, som var fastgjort i huller i muren. Jeg har fjernet stenene, men undrer mig over, hvordan jeg bedst skal gøre væggen i stand nu.
Dels hvordan jeg fylder de ca. 0,5-1 dm dybe og 3-5 dm brede huller.
Dels hvad jeg gør med hele væggen bagefter for at få den jævn.
Vedhæfter nogle billeder og håber på råd!
Dels hvordan jeg fylder de ca. 0,5-1 dm dybe og 3-5 dm brede huller.
Puds igen hullerne med puds. Du skal anvende flere lag, da det ikke er muligt at påføre så tykt et lag på én gang. Før du pudser, fugter du hullet med vand ved hjælp af en forstøver, for at den tørre gamle puds ikke skal suge alt vandet fra din nye puds, som så ville holde dårligere.
Dernæst afhænger det af, hvilken overflade du ønsker at have på væggen. Hvis du vil beholde den murede overflade, skal du sandsynligvis glatpudse væggen, ellers er et alternativ at lime gips op på væggen, som du derefter maler eller tapetserer.
Brændeovn/Skorsten antager jeg, at du fortsætter med at have muret overflade på?
Dernæst afhænger det af, hvilken overflade du ønsker at have på væggen. Hvis du vil beholde den murede overflade, skal du sandsynligvis glatpudse væggen, ellers er et alternativ at lime gips op på væggen, som du derefter maler eller tapetserer.
Brændeovn/Skorsten antager jeg, at du fortsætter med at have muret overflade på?
Senest redigeret:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 indlæg
Er det en muret og så pudset væg, så er det nok nemmest at pudse hullerne igen bare. Særligt hvis du har til hensigt at have en pudset væg. Det ser jo ikke stenhårdt ud, og hvis det er blødt, så er det jo en form for kalkmørtel, og det er jo meget nemt at arbejde med. Det kan formes og børstes, selv som "hårdt". Dette i modsætning til cementmørtel, som bliver stenhårdt.
Hej,J Jonasåkesson sagde:Jeg renoverer en hytte, hvor en muret indervæg var dekoreret med sten, der var fastgjort i huller i muren. Jeg har fjernet stenene, men undrer mig over, hvordan jeg bedst kan gøre væggen i stand nu.
Dels hvordan jeg udfylder de ca. 0,5-1 dm dybe og 3-5 dm brede huller.
Er det letbeton, jeg ser?
Pudsning af letbeton er lidt mere tricky end almindelig tegl/beton eller leca, grundreglen er, at du skal bruge lavalkalisk mørtel, vedhæfter et link til en passende sådan. Følg anbefalingerne på bladet, så kommer du langt.
Mvh Janne
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...s/86/PDS-SE-weberbase_131_lttbetongputs_C.pdf
Tak for svar! Hvordan ved jeg, om det er letbeton? Huset er bygget i 59, hvis det er et hint?
Jeg læser, at gipsmørtel fungerer på letbeton og kan påføres i tykke lag, kunne det være et godt alternativ?
(Jeg vil gerne fortsætte med at have pudset overflade på både væg og skorsten)
Jeg læser, at gipsmørtel fungerer på letbeton og kan påføres i tykke lag, kunne det være et godt alternativ?
(Jeg vil gerne fortsætte med at have pudset overflade på både væg og skorsten)
Gipsbrug vil ikke se ud som det pudsede gør..J Jonasåkesson sagde:
Kan ikke bedømme med hundrede procents sikkerhed om det er letbeton fra billederne.
Men hvis du vil være sikker, så antag, at det er letbeton, så bliver det ikke forkert med hensyn til, hvilken mørtel du skal bruge.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fylla igen hål i bjälklag - massa/fog/spackel/flytspackel?
Fyllnadsmassor -
Fylde huller hvor der går kabler m.m.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur fylla igen sprickan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fylde store huller i letbeton med el-ledninger?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur fylla igen flera stora hål i trägolv?
Golv