Hej!

Nu er det snart tid til at begynde at sætte vægge i mit lille kælderprojekt. Jeg skal bygge soveværelse til børnene og har brug for lidt råd, da jeg synes, det står forskelligt overalt.

Damen, vi købte huset af, havde dette rum som soveværelse uden problemer, men jeg rev alt ned, fordi det var gammelt og ufresht.
Dræning gjort cirka 2014, så det er tørt og fint.

Da jeg rev alt ned, sad det i følgende rækkefølge udefra og ind: Betonvæg, plastdække, horisontale træregler sømmet i betonen, lodrette træregler sømmet på disse, isolering, gips, tapet.

Kælderen ligger delvist over/under jord, og grænsen går omtrent i højden med ledningen, der går ud gennem væggen/reglen lidt ovenfor.

Min første tanke var at sætte pladeregler med nogle centimeters afstand mod ydervæggen, stoppe isoleringsplader i reglenes U-form, sætte gips og derefter yderligere gips eller et lag med andet plademateriale.
Det er her, jeg bliver usikker, da jeg på visse sider har set, at der anbefales dampspærre/plast og på visse sider ikke, og på visse steder at man skal kile isolering mellem reglerne og væggen udover det lag, der skal sidde "inden i reglerne".

Hvordan ville I have gjort det? Billederne er før og efter nedrivningen.

• Kælder under renovation med malede vægge og gulv dækket af nedrevet gips og tapet. På gulvet står en sort affaldspose. Vinduer i hjørnet.
  • Rummet har bare betonvægge, et lille vindue og træaffald spredt på gulvet. En papkasse står på det slidt gulv.
  • Synes
Erik5000
  • Laddar…
Hej
Jeg er lige ved at færdiggøre et soveværelse til datteren i kælderen. Jeg hyrede et firma, der pudsede væggene, og derefter malede jeg med en diffusionsåben maling. Det blev meget flot, og man undgår fremtidige risici forbundet med fugt, som vægge med regler indebærer.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Hvordan så de reglar ud, som du demonterede? Væggen ser ud til at have været ret fugtig tidligere.

Hvordan det har fungeret tidligere kan give en indikation om, hvad der kan fungere nu - har du drænet og også ISOLERET væggen udvendigt, har du flyttet dugpunktet udad i konstruktionen, hvilket er godt, men enhver form for indvendig isolering er en risiko, det kan man ikke komme udenom.

Hvis du alligevel skal sætte reglar indvendigt, er det stålreglar med lidt isolering imellem, der gælder, og du skal have et luftspalte til væggen. Dette rum skal også være ventileret. Jeg har netop gjort sådan på en ydervæg, 3m bred, og satte da ventiler højt oppe ved loftet samt ved gulvet - det ser lige nu ud til at være god cirkulation på luften der, men jeg har alligevel forberedt for at bruge en ventilator.

Skal børn bo der, kan det også være en idé med en radonmåling, og du vil måske tætne lidt ekstra mellem plade og væg som en første foranstaltning, hvis du har radon. Er der meget, kræves der naturligvis andre tiltag også.

J Jarnis8000 sagde:
Hej
Jeg er lige ved at færdiggøre et soveværelse til datteren i kælderen. Jeg hyrede et firma til at pudse væggene, og derefter malede jeg med en diffusionsåben maling. Det blev meget pænt, og man undgår de fremtidige risici med fugt, som vægge med træregler indebærer.
Ja, jeg overvejede det også, men da jeg lettere vil kunne fastgøre ting på væggene, foretrækker jeg plademateriale i det rum, der skal blive soveværelse. Et andet rum i tilknytning bliver pudset :)

MathiasS MathiasS sagde:
Hvordan så de regler, du demonterede, ud? Væggen ser ud til at have været rigtigt fugtig tidligere.

Hvordan det har fungeret tidligere kan give en anvisning om, hvad der kan fungere nu - har du dræneret og også ISOLERET væggen udvendigt, har du flyttet dugpunktet udad i konstruktionen, hvilket er godt, men enhver form for indvendig isolering er en risiko, det kan man ikke komme udenom.

Hvis du alligevel skal opsætte indre regler, er det stålregler med lidt isolering imellem, der gælder, og du skal have en luftspalte til væggen. Dette rum skal også ventileres. Jeg har lige gjort sådan på en ydervæg, 3m bred, og satte da ventiler højt oppe ved loftet samt ved gulvet - det ser lige nu ud til at være godt træk på luften der, men jeg har alligevel forberedt for at bruge en ventilator.

Skal børn bo der, er det måske også tid til en radonmåling, og du vil måske tætne lidt ekstra mellem pladen og væggen som en første foranstaltning, hvis du har radon. Er det meget, kræves selvfølgelig andre foranstaltninger også.
Ja, jeg vil have ventileret gulv med lister og også i loft. Radon er målt og findes ikke, og fugt er målt ét eneste sted i hele kælderen, og det var vel en værdi på cirka 18/19% (i september). Alt var tørt og fint, da jeg rev det ned, både træsokkel og regler og isoleringen. Selv plastikken, der sad, var fin, og væggen bagved støvede som bare pokker, og det tænker jeg, at det ville den vel ikke have gjort på samme måde, hvis der var fugt i? Støv = tørt?

Så du tænker, at der ikke behøves plast og dobbelt lag isolering da?

BirgitS
Her i forumet er nok den generelle mening, at man ikke har plast i kælderen, men at det skal være gjort på en måde, så indtrængende fugt kan fordampe. Det er tydeligt, at væggene har været udsat for fugt og da ikke kun kortvarigt.

Gå med din første tanke med plåtreglarna og hvis du vil hænge ting på væggen, så skru først en Osb-plade (med 10mm mellemrum til gulv og loft) og derefter gips som overflade.
Du bør nok banke løs puds væk samt reparere puds og rulle væggene med Biltemas mur&putsgrund først også.
Spring plasten over.

Roga1337 Roga1337 sagde:
Gå på din första tanke med pladeprofilerne og hvis du vil hænge ting på væggen, så skru først en Osb-plade op (med 10mm mellemrum til gulv og loft) og derefter gips som overflade.
Du bør nok fjerne løs puds samt reparere pudset og rulle væggene med Biltemas mur&putsgrund før også.
Spring plasten over.

Tak! Hvad er grunden til, at man skal pudse væggen? Jeg har børstet det værste løse støv væk, så der er ingen "nedstyrtningsrisiko" bag væggen.

Ok så har du styr på pudsningen(y)
Det var et tip til at reducere risikoen for fremtidige evt. pudsafskalninger, som kan falde ned og ligge og spænde mellem ydervæggen & indervæggen.

Roga1337 Roga1337 sagde:
Ok då har du styr på pudsen(y)
Det var et tip for at mindske risikoen for fremtidige evt. pudsafslag, som kan falde ned og ligge og spænde mellem ydervæggen & indervæggen.
Ja det har jeg tænkt på. Der var allerede lidt af den slags, da jeg rev væggene. Tak for tipset! (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.