9,764 læst ·
20 svar
10k læst
20 svar
Hvordan skal en godt opbygget indervæg se ud?
Side 1 af 2
Ønsker i huset at have stille og ordentligt, så lyd ikke spreder sig unødigt meget.
Hvordan bygger jeg ikkebærende skillevægge i huset?
osb og gips er selvfølgelig, men hvad med selve det bærende? Hvordan får jeg væggen stille og solid?
Hvordan bygger jeg ikkebærende skillevægge i huset?
osb og gips er selvfølgelig, men hvad med selve det bærende? Hvordan får jeg væggen stille og solid?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Jeg antager, at du ikke søger helt lydisolerede vægge (hvilket er en helt anden konstruktion), dette er en god lydreducerende væg:
Afstivning med 45 mm lægte, træ. Sålbænk, overligger og derefter lægter med 45 mm c/c.
Ved døråbninger sætter du også en 70 lægte op.
Enkle, dvs. gør først én side færdig. OSB-plader, tæt monteret. Passer c/c målet dårligt, så monter OSB'en liggende. Behovet for samling på lægten overalt forsvinder. Alternativt køb 900 mm plader og begynd med en hel plade stående mod væggen. Nu ser du en massiv flade af OSB, undtagen ved døre, hvor lægtens sider er synlige.
Gips 900 mm plader, begynd med en halv plade ved væggen (så spartelkanten ikke kommer mod væggen). Gips hele molevitten, nu går gipsen også over "dørreglerne".
Fra modsatte side:
Lav evt. installationer (eldåser, kortlægte).
Isoler med stenuldsplade (bedre mod lyd end glasuld).
På med OSB og gips også på denne side.
Færdig!
Afstivning med 45 mm lægte, træ. Sålbænk, overligger og derefter lægter med 45 mm c/c.
Ved døråbninger sætter du også en 70 lægte op.
Enkle, dvs. gør først én side færdig. OSB-plader, tæt monteret. Passer c/c målet dårligt, så monter OSB'en liggende. Behovet for samling på lægten overalt forsvinder. Alternativt køb 900 mm plader og begynd med en hel plade stående mod væggen. Nu ser du en massiv flade af OSB, undtagen ved døre, hvor lægtens sider er synlige.
Gips 900 mm plader, begynd med en halv plade ved væggen (så spartelkanten ikke kommer mod væggen). Gips hele molevitten, nu går gipsen også over "dørreglerne".
Fra modsatte side:
Lav evt. installationer (eldåser, kortlægte).
Isoler med stenuldsplade (bedre mod lyd end glasuld).
På med OSB og gips også på denne side.
Færdig!
Du mener 450? Er det i dette tilfælde ikke bedre at regla cc 600? Eftersom reglarne bærer lyden med sig gennem væggen bør det være så lidt af dem som muligt.Niclas Jonsson sagde:
Vær nøje med at tætne mod gulv, loft og sidevægge. Der slipper lyden igennem ellers.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Visst, 450 mente jeg selvfølgelig.
Væggen bliver stille alligevel, ingen grund til at bruge ekstra energi på at øge regelafstanden til 600, som alle ved så betyder det større plader = dårlig arbejdsmiljø.
Enig med hensyn til tætningsmassen, det er ikke forkert at blødforsegle med billig latex-fugemasse alle kanter inden gipsningen.
Væggen bliver stille alligevel, ingen grund til at bruge ekstra energi på at øge regelafstanden til 600, som alle ved så betyder det større plader = dårlig arbejdsmiljø.
Enig med hensyn til tætningsmassen, det er ikke forkert at blødforsegle med billig latex-fugemasse alle kanter inden gipsningen.
God beskrivelse! Men 70-regel ved døråbninger, hvordan mener du da? Lader man ikke bare to af de stående reglar udgøre "karmfeste"? Og mener du, at væggen i øvrigt så også er reglet med 70-reglar (x45)?Niclas Jonsson sagde:
/A
Måske er der større risiko for, at en 45-regel sprækker, når du trækker i karmskruven, deraf valget af 70 mm?
Det kan nok være klogt at tage en 70-regel liggende på "platten" ved døren. Stærkere mod alle belastninger og mere for karmskruen at trække i.
På siden hvor afbryderen er, er det spørgsmålet om man ikke skal tage en 45x95, for at apparatboksen skal komme væk fra dørkarmen. Ellers tilføj lidt.
På siden hvor afbryderen er, er det spørgsmålet om man ikke skal tage en 45x95, for at apparatboksen skal komme væk fra dørkarmen. Ellers tilføj lidt.
Ja, en smule. Men så skal du allerede når du bygger vide, hvor du tænker at hænge ting. :xMrTim sagde:
Selv kører jeg med OSB + gips, og jeg mener, at den kombination bliver ca. 2dB dårligere end dobbeltgips på begge sider.
En anden variant er at sætte sål og rem med 45x70 og så reglar med 45x45 som sidder forskudte typ:
Set ovenfra og [ ] er reglarne.
Fordelen er, at man ikke får nogen kontakt mellem pladerne og mindre lyd mellem rummene. Glem for alt i verden ikke at tætne med f.eks. tætningsliste mellem gulv og sål, loft og rem og ydre regel med væg.
Set ovenfra og [ ] er reglarne.
Fordelen er, at man ikke får nogen kontakt mellem pladerne og mindre lyd mellem rummene. Glem for alt i verden ikke at tætne med f.eks. tætningsliste mellem gulv og sål, loft og rem og ydre regel med væg.
Men så snart vi begynder at komplicere det med mere end dobbeltgips eller OSB+gips og tætner eventuelle sprækker, vil døren faktisk være det svageste led.
En sådan almindelig pap/masonit-dør har nok betydeligt mere flanketransmission end en standardvæg.
Så begynder vi med dobbeltgips, bør døren sandsynligvis også udskiftes til en, der er et trin bedre.
Og hvis vi laver en endnu mere avanceret væg, bør døren sikkert begynde at have en yderdørskvalitet, med tætsluttende lister rundt om hele dørkarmen osv.
En sådan almindelig pap/masonit-dør har nok betydeligt mere flanketransmission end en standardvæg.
Så begynder vi med dobbeltgips, bør døren sandsynligvis også udskiftes til en, der er et trin bedre.
Og hvis vi laver en endnu mere avanceret væg, bør døren sikkert begynde at have en yderdørskvalitet, med tætsluttende lister rundt om hele dørkarmen osv.
Jeg blev lidt nysgerrig på, hvor meget døren påvirker, da jeg også er i gang med at lave godt dæmpede vægge.
Og.
En relativt dårlig standarddør har ikke mere lydisolering end 30dB. Fx:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=39923
Og træregelvæg med enkelt gips pbs uden isolering giver 25-30dB, altså ret tilsvarende ydeevne.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/03_kd_system_innervaegg_traregel.pdf
Med isolering i får man 5 dB mere.
Dobbelt gips pbs + isolering = 35-40dB dæmpning, altså bør man gå op til mindst en dør i mindst klasse Rw 35 dB for at få god effekt af den fine væg.
Og her er der lidt at læse for at få en fornemmelse af, hvad de forskellige dB-værdier kan betyde i praksis.
http://www.swedoor.se/index/prof_forum/ljudreduktion_faq#punkt1
Og.
En relativt dårlig standarddør har ikke mere lydisolering end 30dB. Fx:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=39923
Og træregelvæg med enkelt gips pbs uden isolering giver 25-30dB, altså ret tilsvarende ydeevne.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/03_kd_system_innervaegg_traregel.pdf
Med isolering i får man 5 dB mere.
Dobbelt gips pbs + isolering = 35-40dB dæmpning, altså bør man gå op til mindst en dør i mindst klasse Rw 35 dB for at få god effekt af den fine væg.
Og her er der lidt at læse for at få en fornemmelse af, hvad de forskellige dB-værdier kan betyde i praksis.
http://www.swedoor.se/index/prof_forum/ljudreduktion_faq#punkt1
Har overvejet at anskaffe døre, der virkelig slutter tæt, men så bliver det næste problem ventilationen.Mikael_L sagde:Men så snart vi begynder at komplicere det med mere end dobbeltgips eller OSB+gips og tætte eventuelle sprækker, så vil døren faktisk være det svageste led.
Så hvis vi starter med dobbeltgips, bør døren også udskiftes til en, der er et trin bedre.
Og hvis vi laver en endnu mere avanceret væg, bør døren begynde at have yderdørskvalitet, med tætsluttende lister rundt om hele dørkarmen osv.
Så bliver det en ventil i en væg i stedet for at få udsugning fra rummet, og det er måske heller ikke så pænt.
Ok, idiotspørgsmålet nu så - 45mm regel x hvad?
Af indlæggene at dømme lyder det som om I forudsætter 45x45, men det kan I vel aldrig mene?
Og hvis væggens tykkelse er "valgfri" i eksemplet ovenfor, undrer jeg mig stadig over, hvordan 70-reglen ved døren skal monteres.
Hvis man har både syld og rem samt regler i 45x95, ville det så være svært at skrue karmen ind i disse stående 95'ere?
/A
Af indlæggene at dømme lyder det som om I forudsætter 45x45, men det kan I vel aldrig mene?
Og hvis væggens tykkelse er "valgfri" i eksemplet ovenfor, undrer jeg mig stadig over, hvordan 70-reglen ved døren skal monteres.
Hvis man har både syld og rem samt regler i 45x95, ville det så være svært at skrue karmen ind i disse stående 95'ere?
/A