Hej!

I morgen skal jeg få hjælp af far og svigerfar med at sætte gips på indersiden af min garage.
(Under gipsen sidder der OSB)

Jeg kan forestille mig, at man kan skære pladerne ved at:

1) Bruge en rundsav (men den bliver vel sløv)

2) En gammel fukssvans

3) Ritse med en Morakniv og derefter forsøge sig med et karateslag.

Hvordan gør I?
Findes der bedre måder.

Stort tak på forhånd
Fredrik

Er det bare lige ud, så er en gipskniv uslåelig.
331025-jpg.jpg
Vil man forkæle sig selv lidt, køber man en Blade runner.
51lqBggGKmL._SL500_AA300_.jpg

Senest redigeret:
Jeg bruger en barberkniv og skærer igennem papiret på forsiden, derefter bryder man bare, og skærer så fra bagsiden.

Av!

Jeg mistænker, at jeg ikke når at få fat i sådan en til i morgen.

Ja, det er bare lige stykker, næsten i hvert fald.

Har du nogen anden idé, hvis man nu ikke har en gipskniv?

Jeg kom selv i tanke om, at en stiksav kan jo fungere?

Mvh
Fredrik

• Synes
HerrSvedin
  • Laddar…
Lav et snit med gipskniv, der går igennem papiret og lidt mere, knæk nedad på den side, du ikke skal bruge, så gipsen flækker i en lige kant, hvor du har skåret, sørg for, at du virkelig skærer papiret hele vejen af pladen. Så bøjer du det stykke ned, som nu kun hænger i bagsidens papir og skærer papiret væk. Eller du vender gipsen og vipper op og skærer papiret.

• Synes
EHagberg
  • Laddar…
Oj hvor langsom jeg var :p
Brug du din morakniv i stedet, eller hobbykniv eller en anden kniv med skæreblad, bare sørg for at den går igennem papen ordentligt. At bruge maskine eller fukssvans fungerer udmærket men tager længere tid.

Ja meget hurtigere at skære end at save, flottere kanter får du også.

Måle og rids samtidig med Talmetern, knæk og skær løs med valgfri kniv. Går frygtelig hurtigt især når man arbejder med lidt mindre stykker.

En almindelig mora duger fint. Skal man lave tovejsarbejde osv. på en gang, så anskaf en billig fukssvans til jobbet.
Købte en byggmax for nogle år siden for at have som gipssav. (35 kr)
Noget galt var der med den, for den var skarp og god bagefter .....

• Synes
Uldis
  • Laddar…
Tak for alle de superhurtige svar og tips!

Mvh
Fredrik

Jo hårdere man slår pladen af, desto mere lige bliver snittet i gipsen. Træk pladen, så snittet er uden for bænken/gipspakken, løft pladen og slå den ned mod underlaget.

Det er afprøvet

Protte

Fungerer fint at måle/ridse på samme træk med talmeteret også, som MathiasS nævner ovenfor. :)

Hvis man har en talmeter med skarp kant vil sige ;)

H
Brug en hobbykniv med nyt blad, men sørg også for at have en rasp, så du kan jævne den skårne kant.

Milkshaken
Glem ikke den lille uundværlige rasp... Den lille gule... Den er god til at få jævne og fine kanter uden godsida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.