Hej,

Se vedhæftet billede.
Har et "lille" problem. Skærer normalt lecablokke med bajonetsav med klinge til lecablokke, men nu har jeg lecablokke, der er limet mod betonpladen og ovenpå lecablokkene står en komplet, isoleret vægramme. Problemet er, at langs den ene væg (et antal meter) stikker lecablokkene ind i rummet med cirka 2 cm. De danner altså en kant, som jeg vil af med, jeg vil have, at lecablokkene flugter med væggen, der står ovenpå, præcis som det gør på de øvrige tre vægge.

Jeg kan ikke skære med bajonetsaven, da den skal have "frit spillerum på den anden side". Jeg har testet en diamantskive på vinkelsliberen, men det støver ekstremt, spreder stenstykker overalt og er svært at få overfladen jævn. Jeg har ledt efter sten skæreskiver (også skiver til andre materialer) med sænket centerhul, men har ikke fundet nogen, hvor skiven flugter med den ovenstående væg. Møtrik og aksel stikker altid ud, typisk 0,5 cm eller mere, da centerhullerne aldrig er dybe nok (så jeg forstår ikke, hvorfor der findes sænket centerhul, når de ikke gør nogen betydelig nytte). Har kigget på flere skæremaskiner i flere prisklasser, alle synes at have samme "problem" som min Bosch blå.

Er der nogen, der har en idé om, hvordan man skal kunne skære lecablokkene langs med væggens forløb? Er der måske en god maskine, som jeg i så fald har overset, der klarer opgaven, og som man måske kan leje hos Cramo eller lignende?

Tak på forhånd!

• Diagram som viser lecablokke, der er 2 cm uden for væggen af vægstærk, krydsfiner og gips, oven på en betonplade.
Multiværktøj med rund kapskive ville have fungeret. Det ville jo have taget en del tid, og det kan jo nemt blive ujævnt. Det kunne måske have været en mulighed at ofre en billig fogsvans også. Jeg har skåret leca med en biltema-fogsvans med succes. Det tager også lidt tid, men det er nok lettere at få jævnt.

Nogle gange kan man jo stå og klø sig i hovedet længere tid, end det ville tage at gøre det med håndkraft. Ryksav så du slipper for fitnesskortet. Bredt brækjern til fliser til borehammeren. Gammeldags, pålidelig hugmejsel med passende hammer.

Det afhænger jo lidt af, hvilken færdig overflade du vil have, men det ender nok med et behov for at slibe og pudse efterfølgende.

Eftersom det altid er sjovt at overveje nye værktøjskøb, kunne en notfræser, der køres vinkelret indstillet på den dybde, du vil fjerne, måske fungere, og derefter, når man har kørt en række spor, kan man knække det, der er tilbage, med en hugmejsel. Selvfølgelig bliver der noget manuelt arbejde i hjørner osv.

• Synes
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Multiværktøj med rund kapskive ville have virket. Det ville jo have taget noget tid, og det kan nemt blive ujævnt. Det kunne måske have været muligt at ofre en billig fukssvans også. Jeg har savet leca med en biltema-fukssvans med succes. Det tager også lidt tid, men det er nok nemmere at få det jævnt.
Kan man virkelig save blokkene med en fukssvans, når det ser ud som det gør?

K Kane sagde:
Kan man virkelig save blokkene med fukssvans, når det ser ud, som det gør?
Jeg tror det, men jeg ved det ikke; du må jo lægge et billede op;)

Men ellers kan du jo gøre, som myrstack skrev. Du havde jo allerede vinkelsliber. Det går jo at save vandrette snit ind i væggen og derefter mejsle det ned...

Jeg tror det, men jeg ved det ikke, du kan vel lægge et billede op;)

Men ellers kan du jo gøre som myrstack skrev. Du havde jo allerede vinkelsliber. Det går jo at save vandrette snit ind i væggen og derefter mejsle det ned…
… og det var ikke dig, der skrev fra starten, så jeg nu, undskyld :oops:

Tak for jeres svar.

Fogsvans fungerer ikke, da der er en betonplade på den anden side, så at sige.

Alligatorsav fungerer vel heller ikke af samme årsag som med fogsvansen.
En motorsav med roterende klinge ville være perfekt, men jeg kan ikke komme til med en sådan.

Alt manuelt arbejde vil jeg forsøge at undgå, da jeg ønsker, at overfladen skal være glat (som et lecablok) og det er otte meter jeg skal skære til.

Flere forslag, nogen? Tak :)

Hvis det kun er gips + plyfa yderst på væggen, er det måske nemmest og mest økonomisk at åbne væggen nederst, så du kan komme til med mere normale værktøjer, og derefter sætte gipsen tilbage + spartle.

pjgb pjgb sagde:
Hvis det kun er gips + krydsfiner yderst på væggen, er det måske nemmest og mest økonomisk at åbne væggen nederst, så du kan komme til med mere normale værktøjer, og derefter sætte gipsen tilbage + spartle.
Ikke en helt dum idé, hvis der ikke findes nogen anden udvej, så skal jeg helt klart overveje dit forslag, selvom det måske bliver lidt ekstra arbejde.

Den her så?

man ser lidt dårligt, men den ser ud til at være forsænket i det mindste…

[link]
Har testet. Desværre ikke tilstrækkeligt forsænket.

Hvordan du end gør, vil det ikke blive snorlige. Sav det værste oppefra med en lecasav og afslut med at gøre det pænt nederst mod pladen.
Kræves der et glat og tæt resultat, så pudser du.

pjgb pjgb sagde:
Om det bare er gips + krydsfiner yderst på væggen, kan det måske være nemmere og mest økonomisk at åbne væggen nederst, så du kan komme til med mere normale værktøjer, og derefter sætte gipsen tilbage + spartle.
ja det handler vel egentlig om at bygge væggen ”korrekt”, føles som om der kun mangler et lag af listværk, så er sagen klar.

Som alternativ til at lave det om, hvorfor ikke bare sætte klinker på denne overflade som den er? Tror det ville blive ret ok.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Der findes jo vinkelslibere, der er lavet til vanskelige rum, som med en klinge til leca i princippet ville gøre, at du kan skære langs væggen. En inspiration fra Metabo nedenfor.
ProductImage28849212.jpg
Og egentlig for at nævne det, men absolut ikke anbefale det, findes der ekstreme varianter af trykluftsdrevne vinkelslibere med en lang aksel, som man naturligvis kan montere en diamantklinge på, men risikoen for at ende i følgende tråd kan være betydelig på https://www.byggahus.se/forum/threads/posta-skador-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.82640/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.