Hej!

Vi har lige købt et hus, et Sjödalshus bygget i 1980. 1-plan med kælder, træfacade med stående panel. Jeg er nu begyndt at renovere soveværelset i stueetagen, og da der er sokkelkontakter på ydervæggene, tænkte jeg, at jeg skulle løse dette, når jeg alligevel er i gang med at rive ned. Alt er stort set fjernet nu; loft, gulv og vægge. Dog stødte jeg på lidt problemer, da jeg fik fjernet gipspladerne på ydervæggen og bemærkede, at de sad gips -> dampspærre -> krydsfiner. Derunder ved jeg ikke, hvad der er, da jeg ikke vil rive plasten af (som jo fortsætter ind i de tilstødende rum, hvilket også krydsfiner og gips gør), før jeg ved, om det virkelig er nødvendigt.

Er der nogen, der ved, hvordan væggen ser ud i tværsnit?

Jeg har målt og undersøgt lidt, og væggen er ca. 250mm tyk, hvilket får mig til at tro, at den er opbygget på følgende måde, cirka:

Illustration af en væg med lag: yderpanel, spiklægt, isolering, plywood, dampspærre, gips. Viser væggens opbygning i et Sjödalshus fra 1980.

Da jeg ikke har haft fjernet nogen udvendig panel, eller taget dampspærre + krydsfiner indvendigt, ved jeg selvfølgelig ikke præcist. Lyder det som en rimelig opbygning på et Sjödalshus bygget i 1980?

Jeg gætter på, at de satte sokkelkontakter for ikke at punktere dampspærren med boksene, da de byggede. Dette vil jeg selvfølgelig også undgå. Det nemmeste, jeg kan komme i tanke om, ville være at tætne plasten (de tidligere ejere har jo punkteret lidt overalt med billeder osv., plus gipsskruerne) og sætte et installationsrum udenpå, derefter ny krydsfiner og gips på det.

Det, jeg har været i stand til at læse mig til her på forummet, er, at man ikke skal have plasten mere end 1/3 inde i væggen, men da jeg ikke ved præcist, hvordan væggen ser ud indenfor krydsfiner, ved jeg jo ikke, hvor meget jeg tør bygge på væggen. Hvis jeg har gættet rigtigt, og der sidder 145mm isolering i dag, burde jeg jo kunne lægge 45 mm isolering indenfor plasten for at få et installationsrum? 145+45 = 190, hvilket gør, at plasten ender ca. 1/4 inde i væggen, eller?

Findes der nogen andre, bedre løsninger? Jeg kan jo altid rulle plasten til side, tage krydsfiner ned, trække el og så sætte alt på plads igen og sørge for at tætne plasten ordentligt igen. Dette føles dog som en dårligere løsning? Ulempen ved løsning 1 er, at rummene krymper lidt, hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker. Det bliver også mere arbejde omkring vinduerne og med radiatorer (rørene kommer op gennem gulvspånpladerne, som er limet i mellemgulvet, dette lærte jeg på den hårde måde :o). I det rum, jeg er i nu, ligger rørene ret løst under gulvet, hvilket gør, at de nemt kan flyttes ud for at kompensere for en tykkere væg, men i det næste rum er det måske ikke så godt. Og jeg vil ikke skulle rive gulvspånpladerne op og slibe det, der sidder fast i limen i hvert eneste rum, hvis jeg kan undgå det. Det har jeg prøvet nu. :)

Som vanligt bliver det en roman, når jeg skal spørge om noget enkelt, men håber nogen orker at læse det. :)

Tak på forhånd!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.