Jeg har bygget en bænk og tænkte på at lave en hylde nedenunder. Det bliver ikke som en lige fin firkant, men der er en planke i midten, og nogle steder "buler" det også ud. Jeg er ikke så nøje med, præcis hvordan jeg skal gøre, men undrer mig mere over, hvordan teknikken fungerer, når man skal save i en træplade, der skal passe ind i et ujævnt område. Forestil dig, at en planke stikker ud (lodret), og du vil have en træplade, der ligger op ad væggen, og at træpladen skal skæres præcis der, hvor planken er. Hvordan gør man så? Er der smarte tips til at få det pænt?

Som amatør plejer jeg at gøre en af følgende.

1) Hvis det æstetisk ikke spiller nogen rolle, f.eks. det ikke vil kunne ses. Så måler jeg med tommestok eller talmeter hvor reglen sidder fra væg osv., og overfører til pladen.
- Da jeg er dårlig til både at måle og skære lige, vil det ikke blive smukt, men det gør ikke noget.

2) Hvis det er synligt eller af en anden grund vil have en stram pasform, ville jeg enten have prøveskåret en lille stump, eller klippet til fra pap og derefter brugt det som skabelon på pladen, der skal skæres.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
F Fredrik- sagde:
Som amatør plejer jeg at gøre et af følgende.

1) Hvis det æstetisk ikke spiller nogen rolle, fx det vil ikke være synligt. Så måler jeg med tommestok eller talmeter hvor reglen sidder fra væggen osv og overfører til pladen.
- Da jeg er dårlig til både at måle og skære lige, vil det ikke blive smukt, men det er lige meget.

2) Hvis det er synligt eller af en anden grund ønsker at have en tæt pasform, ville jeg enten have prøveskåret til et lille stykke spildtræ, eller klippet ud fra et stykke pap og så brugt det som skabelon på pladen, der skal skæres.
Sådan arbejder jeg også. 🙂

Tilføjer en lille mellemløsning som er bevidst at skære, så der bliver en sprække, og derefter fase kanten. Den visuelle forskel om noget går fra 0 mm sprække til 2 mm om hinanden er meget større end hvis det pendler mellem 2-4 mm. Fase skaber desuden en skyggeeffekt, der yderligere snyder væk ufuldkommenheder.

• Synes
Krille4 og 2 andre
  • Laddar…
Latexfuge!

useless useless sagde:
Latexfog!
Hvordan hjælper det mig?😂

Skjuler alle fejl.

useless useless sagde:
Skjuler alle fejl.
Men brædderne er træfarvede

Skabelon er sikkert og godt.
En måde, skridt for skridt...

Læg valgfrit skabelonemne mod den ujævne kant.

Læg en karosseriskive på. Tegn en linje ved at lade skiven rulle mod den ujævne kant med en blyant i hullet.
Skitse af en hånd, der tegner en linje med en møtrikskive og blyant langs en ujævn kant, som del af en byggevejledning.
Sav efter stregen og tjek skabelonen, inden linjen tegnes over på den fine del.

Mvh Findus

• Synes
Räknenisse og 2 andre
  • Laddar…
samovar
Man kan også bruge en konturmåler (lidt unødvendigt hvis det er en helt lige regel) men hvis der er flere ujævnheder fungerer det godt.

En tilføjelse.
Hvis det skal være præcisionsarbejde og nøjagtig pasform, så skærer jeg altid lidt for lidt.
Altså, tegn op på brættet ud fra en skabelon, du har lavet, og sav derefter et par mm inden for linjerne. Løft emnet på plads, og se om det passer og juster.

Hvis det er en tyk skive, er det min erfaring, at der kræves en god stiksav for at få et godt resultat, hvis du overvejer at bruge en.

Et tip kan også være at save det første grovklip med en vinkel på 10-20 grader, efterjusteringen og præcisionsarbejdet bliver lettere, når der er mindre emne at save i bagefter.

• Synes
hobbs
  • Laddar…
samovar samovar sagde:
Man kan også bruge en konturmåler (lidt unødvendig hvis det er en helt lige regel) men er der flere ujævnheder fungerer det godt.
Kan tipse om at lidl sælger en ok konturmåler for 79kr denne uge.
Har allerede taget ud for 10 elementrør uden den (i træ) men indså at for de sidste 4st udtag i klinker var det en fornuftig investering, havde sparet en del tid hvis jeg havde købt den tidligere 😩

• Synes
samovar
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.