Jeg skal sætte fjeldpanel på en garage med pulpet tag. Der vil blive mindst én samling på langsiden. Jeg tænkte først at skære lige over, men fik rådet at geringsskære 45 grader... i to planer!! Dvs. geringsskære 45 grader i højden og 45 grader i dybden for at vandafledningen skal blive optimal.

Er der nogen, der ved, hvordan man gør dette godt?

Derudover skal hjørnerne geringsskæres uden fals på knuden, så målene skal være nøjagtige i disse geringsskær.

Er det overhovedet muligt?

Nogen kyndig, der ved?

Jeg ville ikke trasla uden køre almindelig ret skarv på en regel. Desværre tror jeg ikke på din hjørneløsning, dette af den grund at træ krymper, når det tørrer, hvilket vil give sprækker uanset hvordan du gør.

Tak for det hurtige svar. Jeg gør som du siger i samlingen.

Er det forkasteligt at skære i hjørnet? Skal jeg bare lægge panelet mod hinanden i hjørnet? Jeg vil helst undgå listen på knuden.

Vover ikke at udtale mig om, hvordan man gør det godt uden foder. Det må jeg overlade til de professionelle.
At bruge liggende panel med lige samlinger, det har jeg til gengæld gjort, forældrehjemmet var sådan. Bare sørg for at save lige (en kap- og geringssav er rar), trykke det sammen ordentligt, når man sømmer, og så male over, så bliver det godt.

Det som gør det lidt besværligt er, at jeg havde tænkt mig at lade lærken være ubehandlet. Desuden skal en af panelbrædderne være skråskåret, da fjeldpanelet hælder i profilen.

Jeg tror, det bliver som du siger, da det enkleste er det bedste ifølge min logik. Tak for alle tips.

At snedsave så i knuderne, så man får endetræ eksponeret, er ikke specielt godt. Kan du ikke sætte smallere knudebrædder? Knudebrædderne behøver jo ikke være 4" og 5", man kan jo bruge smallere, hvis man vil.

/Kent

Du sætter en firkantstav i hjørnerne, med samme bredde som fjällpanelen (22mm?) og så sætter du fjällpanelen tæt imod den på begge vægge.

• Synes
J Vos
  • Laddar…
Kurtivan sagde:
Du sætter en fyrkantstav i hjørnerne med samme bredde som fjeldpanelet (22mm?), og så sætter du fjeldpanelet tæt imod den på begge vægge.
Bliver sikkert flot, men...

Er det ikke at bede om problemer?
Spalten mellem fyrkantstaven og fjeldpanelets endetræ vil vel SUGE vand til sig,
som så suges ind i panelets endetræ på begge sider.

At knudebrædder er blevet brugt så længe er jo ikke på grund af æstetik.
Det er jo en praktisk måde at beskytte det følsomme endetræ.

Hvad har du imod knudebrædder? Ser det for gammeldags ud?

//KoW

bump

Jeg testede at køre uden foderbrædder, kompliceret med skævvinkelsavning, men jeg synes resultatet ser mere gedigent ud (indtil det tørrer og vrider sig i solen...?). I ser to forskellige løsninger på hjørnerne. Den tredje mulighed, at helt dække endetræet med en udenpåliggende panel blev ikke godt. Så ud som et juletræ.

Obs. Det skal males en gang til for at dække skruehovederne.

• En sortmalet facade uden foderbrædder ved et hjørne med forskellige løsninger, hvide dør og midlertidig gangbro af træ.
Fjeldpanel er ikke svært at lave i samlingen. Læg det fladt og skær på samme måde på begge brædder...

K kattkraken sagde:
Jeg forsøgte at køre uden foderbrædder, besværligt med snitsavning, men jeg synes, resultatet ser mere solidt ud (indtil det tørrer og vrider sig i solen...?). I kan se to forskellige løsninger på hjørnerne. Den tredje mulighed, helt at skjule endetræet med en udenpåliggende panel, blev ikke godt. Så ud som et juletræ.

Obs. Det skal males endnu en gang for at skjule skruehovederne.
K kattkraken sagde:
Jeg forsøgte at køre uden foderbrædder, besværligt med snitsavning, men jeg synes, resultatet ser mere solidt ud (indtil det tørrer og vrider sig i solen...?). I kan se to forskellige løsninger på hjørnerne. Den tredje mulighed, helt at skjule endetræet med en udenpåliggende panel, blev ikke godt. Så ud som et juletræ.

Obs. Det skal males endnu en gang for at skjule skruehovederne.
Savede du med kap/gesav? Hvilke vinkler brugte du?

Kap/geringssav.
Lod panelet strække sig ud over kanten, trak en streg med blyant for at finde hældningen, og justerede så saven. 4 ud af 5 brædder havde samme vinkel, ca. 7 grader. 1 ud af 5 var noget andet, alt fra 5-9 grader.

Overvej hvilken side du vil have det skråtskårne panel synligt, og hvilken hvor endetræet skal være synligt. Det giver et lidt anderledes indtryk at have samlingen synlig.

Finjustering... men det giver facaden et spændende udseende.

• Synes
Dolo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.