Har sandsynligvis lært noget nyt i dag.

Ville bestille endespontet råspont (21-22mm) og ifølge sælgeren er det nok ikke anbefalingen at sammensætte endespontet råspont mellem tagåse når man skal have papptag!!

Har søgt, men finder intet om dette.

Stemmer det? Nogen der har erfaring med at sammensætte endespontet råspont mellem spær?

Almindelig råspont skarver du på Tagstolen👍

• Synes
Sernando
  • Laddar…
Rickard.
Det går fint at sammenslutte endenot frit, men fordel dem så godt du kan, tænk lidt gulvlægning og regn med lidt spild, så skal det nok gå godt.

Af erfaring er min opfattelse, at retningslinjerne er lidt for milde, og der burde stå hver tredje bræt i stedet for hver anden.

En illustration af et tag med underlagssponter detaljeret i henhold til tætskiktsgarantier, med specifikationer for træ og dimensioner.

• Synes
Almost0.5acres
  • Laddar…
Hvad er det for et tag og bygning?
Men hvis du bare har forskudt samlingerne mellem spærene, så de ikke havner ved siden af hinanden, ser jeg ingen praktiske problemer. Samlingen bliver jo låst af de tilstødende brædder, som så ikke skal have nogen samling mellem spærene på samme sted, mine tanker ud fra et praktisk perspektiv og hvordan jeg ville have gjort.
Om der så findes nogen regel/anbefaling for dem, der udfører arbejde som profession, har jeg ikke styr på.

• Synes
Almost0.5acres
  • Laddar…
A AndersS sagde:
Hvad er det for et tag og bygning?
Men har du bare samlingerne forskudt mellem spærene, så de ikke havner ved siden af hinanden, ser jeg ingen praktiske problemer. Samlingen bliver jo låst af de tilstødende brædder, som så ikke skal have nogen samling mellem spærene på samme sted, mine tanker ud fra et praktisk perspektiv og hvordan jeg ville have gjort det.
Om der så findes nogen regel/anbefaling for dem der udfører arbejde som profession har jeg ikke styr på.
Pulttag, brudt. Hældning 12 grader. Et fritidshus på 80m2.
Ja, sådan var tanken at forskyde samlingerne mellem spær og bare smide på.
Ifølge Rickard og "TÆTSKIKTSGARANTIER™", skulle det fungere.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Det fungerer godt med endespontat bare du ikke samler hver række efter hinanden i samme fag, tag hver tredje eller fjerde brædt i samme fag så bliver det stærkt.

• Synes
Almost0.5acres
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det fungerer godt med endenot, så længe du ikke samler hver række efter hinanden i det samme rum, men i stedet hver tredje eller fjerde bræt i det samme rum, så bliver det stærkt..
Okay, må nok blive endenot alligevel og sigte på at samlingerne højst lander hver fjerde.

Tak alle for gode svar🙏👍

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
A Almost0.5acres sagde:
Okej, få nok blive endenot alligevel og sigte på, at samlingerne højst skal ligge på hver fjerde.

Tak alle for gode svar🙏👍
Ja med endenot får du mindst spild, og dermed kan det betale sig økonomisk set i forhold til at have forskudte samlinger på tagspærene, men det mest holdbare er samling på tagspær.

• Synes
Almost0.5acres
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.