Håber det her havnede det rigtige sted, var usikker på hvor det skulle ligge.

Mit problem er, at når jeg har savet bredere brædder eller mdf (cirka 40 centimeter brede, cirka 16 millimeter tykke), har jeg svært ved at sætte dem i pres på en god måde, så limningen ikke bliver god. Gætter jeg har simpelthen ikke fundet metoden.

Brædderne skal samles i 90 graders vinkel, og jeg saver dem med 45 graders gering på kanten, og jeg sætter kiks i kanten, inden jeg limer. Holder jeg brædderne mod hinanden, er savsamlingerne ok, de ligger op ad hinanden ret godt.

Men når jeg limer, opstår problemerne. Jeg forsøger at presse brædderne sammen under limningen, men det resulterer meget gerne i, at de forskydes en smule. Det er svært både at presse dem mod hinanden og holde dem i den rigtige position. Jeg kan jo presse dem ved at skrue dem sammen, og det fungerer, men helst ville jeg være uden skruerne.

Hvordan gør man?

--- Mats ---

Der findes jo noget, der hedder kanttving (eller var det hjørnetving), som man kan bruge til sådanne operationer.

esox71 sagde:
Der findes jo noget, der hedder kanttving (eller var det hjørnetving), som man kan bruge til sådanne operationer.
Hej,

Hvis du tænker på en tvinge, der består af to tvinger, som er fast monteret i 90 graders vinkel mod hinanden, så har jeg sådan en (Wolfcraft). Den er rigtig god til at sikre, at hylderne havner i 90 graders vinkel mod hinanden, men den når ikke mere end cirka 3-4 centimeter fra kanten, så i midten er der stadig ingen pres.

Men selvfølgelig, jeg indser, at hvis jeg havde to, en på hver side, ville det blive lettere at sætte pres selv i midten uden at hylderne forskydes, så det er måske den vej, man skal gå.

--- Mats ---

Mikael_L
Kan en ramtving være en løsning?

Men du har to stykker ikke fire ...

Den findes i lidt forskellige udformninger, lig denne.

• En ramtving med rem og spændemekanisme, brugt til at fastholde to stykker træ sammen i byggeprojekter.
Mikael_L sagde:
Kan en ramtving være en løsning?

Men du har to stykker ikke fire ...

Den findes i lidt forskellige udgaver, ligesom denne.
Flot billede. Spontant føltes det som en løsning. Som du siger, jeg har kun to stykker, ikke fire, men jeg har jo tre kanter på brædderne, en hvor limen sidder og to frie ender, det er bare, at det der håndtag ikke spænder mod en kant, men hænger i luften, men det vil alligevel spænde båndet.

Men efter lidt overvejelse bliver det nok desværre sådan, at tvingen vil give bøjekræfter på de to kanter, der ikke har lim på sig. Den vil sandsynligvis være en forbedring i forhold til i dag, især hvis jeg har 90-graders tvinger i hvert hjørne ifølge det tidligere forslag, så det er nok endnu et skridt fremad.

Dette føles skræmmende kompliceret, det må være noget, som mange har gjort før?

--- Mats ---

Kan du ikke bare kappe to planker til den rette længde for at "simulere" en ramme og derefter lime?
Når limen er tørret, burde det bare være at fjerne støtteplankerne.

Trebitarsløsning?

• En trekantet båndspænder med tre arme og håndtag, brugt til at spænde materialer sammen.
Hvad skal du bruge vinklen til? Det er generelt ikke en god metode at lime snitfladerne på MDF mod hinanden, det er alt for blødt. Hvis det, du bygger, skal se ud som Faidros snedigt Photoshoppede billede, kan du få en meget stor belastning på limfugen.

andersmc sagde:
Hvad skal du bruge vinklen til? Det er generelt ikke en god metode at lime skærefladerne på MDF mod hinanden, det er alt for blødt. Hvis det, du bygger, skal se ud som Faidros snitsigt Photoshoppende billede, kan du få en meget stor belastning på limfugen.
Det er lidt forskelligt, hvad jeg laver, og det er ikke altid MDF, men lige nu er det en sokkel til en vægmonteret hjørnepanel (soklen er lodret, sidder mod gulvet et lille stykke bag den forreste nederste panel, forbundet med et horisontalt kort stykke til den forreste nederste panel, som også er lodret). To 90-graders vinkler, begge limet med 45-graders geringer, med en lav belastning (vægten tages i fæstet af den forreste nederste panel). Der sidder 4 kiks i hvert limsnit (54 cm lang strækning).

Det var et godt tip om, at limning ikke holder godt til MDF, og det skal jeg tænke på. Men mit største problem lige nu er, at jeg er dårlig til at samle denne type overflader, uanset om det er MDF eller træ.

Tre-styksløsningen var endnu et godt skridt fremad, den takker jeg for.

--- Mats ---

Mikael_L
andersmc sagde:
Hvad skal du bruge vinklen til? Det er generelt set ikke en god metode at lime snitfladerne på MDF mod hinanden, det er alt for blødt. Hvis det du bygger skal se ud som Faidros smarte Photoshoppede billede, kan du få en meget stor belastning på limfugen.
Er det uanset lim, eller er det bedre med f.eks. polyuretanlim?

Mikael_L sagde:
Er det uanset lim, eller er det bedre med f.eks. polyuretanlim?
Selve indmaden i MDF er for blødt. Det hjælper ikke, hvad man limer med. Der skal noget mekanisk forbindelse til, hvis det skal blive stabilt.

Har ikke prøvet at lime mdf på den måde, men hvis jeg skal lime gerede arbejdsstykker, sætter jeg et stykke regel bagved og bruger almindelige tvinger. Det går, hvis arbejdsstykkerne ikke er alt for brede. Lidt avispapir mellem arbejdsstykkerne og reglen kan være godt, så man ikke limer regelstykket fast.

/Kent

snickarboden sagde:
Har ikke prøvet at lime mdf på den måde, men hvis jeg skal lime gerede arbejdsemner, sætter jeg et stykke lægte bagved og bruger almindelige tvinger. Det går, hvis arbejdsemnerne ikke er alt for brede. Lidt avispapir mellem arbejdsemnerne og lægten kan være godt, så man ikke limer lægtestykket fast.

/Kent
Prøvede, og det fungerer rigtig godt. Den eneste ulempe er, at det er lidt svært at se, om det bliver godt eller ej, før man fjerner lægten.

--- Mats ---

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.