9,126 læst ·
6 svar
9k læst
6 svar
Hvordan sætter man bedst skråstivere i regelramme?
Undskyld en forvirret finsnedker, der er blevet lidt rådvild i bygningssnedkeriets forvirrende verden. Jeg har et lille skur, hvor jeg har en regelstamme i 45x145 mm. Højden er omkring 250 cm, og der sidder horisontale kortlingar på midten. Jeg vil forstærke det hele, som er lidt vaklende, for skjævbelastning (vindlast) og overvejer, hvordan jeg bedst fastgør skråstivere i regelfeltene. Det føles som om, at dækhale og fingerskarver er ret fjerne.
Dimension, kortside ud, bredside ind?
I forkant på regelstammen, i midten, længst inde?
Fastgørelse?
osv...
Dimension, kortside ud, bredside ind?
I forkant på regelstammen, i midten, længst inde?
Fastgørelse?
osv...
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Ellers kan man skrue osb/plywood plader mod stommen, så slipper man bånd/stræbere.
Hulbånd er jo enkelt og nemt. Giver ikke unødvendige kuldebroer. Det jeg bekymrer mig for er holdbarheden, altså: en bjælke i solidt træ føles som om den bliver siddende i 50 år, men hvordan er det med et hulbånd der sidder med tre skruer? Har kigget lidt på specialløsning på det emne, men det koster en formue:useless sagde:
På ydersiden sidder vertikalt monteret ventilationslægt, og udenpå den horisontale sømtrækværk som facaden sidder på. På indersiden skal det reglaskes horisontalt med 45x45 mm for yderligere et lag isolering på tværs. Derefter plast og tynd lægte for luftspalte/installationsplads. Så selvom der skal op OSB og krydsfiner inderst er jeg lidt tvivlende over for hvor stor forskel det gør, men jeg er måske bare sådan lidt overdrevent bekymret?Isakare sagde:
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Skal du op med OSB på indersiden så er det nok. Sæt en plade i hvert hjørne nu eller kør med hulbånd
Jeg satte en 45x95 regel som skråstiver i vores gavle. Holdt den mod regelværket, tegnede ud i hjørnerne på reglen og tegnede streger på regelværket, hvor den passerede en regel. Så savede jeg 45mm dybt med rundsav i regelværket og i enderne på skråstiveren - passede perfekt. Føles som et rigtigt håndværk. Om det behøves når der så sidder osb og gips er ligegyldigt.
Klik her for at svare