Hej!
Bliver snart skør over dette. Hvordan får jeg panelet til at stå ca. 10-20mm fra fundamentet/kantbjælken med bevaret ventilation?
Tips til, hvordan man løser dette på en god måde?

Årsagen er, at jeg stærkt misbilliger lange udhæng af panelet visuelt.

To byggetegninger af panelkonstruktioner viser forskellige monteringsmåder for en facadepanel mod en grund med numre, herunder distans og vindskive.
1. Afstandsstykke 8mm
2. Sømregel 28-34x70
3. Vindskede "Træfiber"
4. Drypnæse
5. Albabjælke
6. Stående yderpanel, Låseliste "slamfarvet"

Mange tak!
 
Senest redigeret:
Kommer også en rulleliste underkant panel.
 
For lidt udstik ser også meget sjovt ud i mine øjne. Alt under typ 5cm vil se ok ud, regnet fra forkant på panelet. Føles som om alternativ to er enklere i så fald. Spikkelægte + panel bør blive 43mm
 
Okarlsson Okarlsson sagde:
For lidt udstik ser også meget sjovt ud i mine øjne. Alt under typisk 5 cm vil se ok ud, regnet fra forkanten af panelet. Det føles som om alternativ to er lettere i så fald. Spikrims + panel bør blive 43 mm
Tak for svaret! Underpanel + Låselægte er mindst 44 mm

Med en spikregel på 34, så ender ydersiden af Låselægte hele 86 mm fra grunden.

Dette skal bygges i nærheden af andre ældre bygninger, hvor panel ligger i niveau vertikalt med torpargrund.

Alternativ to fungerer, måske kan lægge puds 15-30 mm på kantbalken?
 
Senest redigeret:
W Wallawhoa sagde:
Tak for svar! Underpanel + Overlægte er mindst 44mm

Med en spikerægte på 34, så ender ydersiden af Overlægten hele 86mm fra grunden.

Dette skal bygges i nærheden af andre ældre bygninger, hvor panelet ligger i niveau vertikalt med torpargrund.

Alternativ to fungerer, måske kan der lægges puds 15-30mm på kantbalken?
Hvad skal du have for panel? Med en tynd overlægte vil det ikke opleves som "væggen".
 
  • Rød facade med klassisk panel, to hvide vinduer og en grøn bænk foran, inspireret af 1800-tals stil.
Senest redigeret:
Hvis du har en klassisk locklägt, så er der sprækker mellem underpanelbrædderne, da behøver du næppe 8 mm distancen (1) under spikreglen; luften cirkulerer alligevel. Der vinder du 8 mm (og arbejde, tid og penge),
 
B b8q sagde:
Hvis du har en klassisk lockläkt, så er der sprækker mellem underpanelbrædderne, så behøver du næppe 8 mm afstandsstykke (1) under sømreglen; luften cirkulerer alligevel. Der vinder du 8 mm (og arbejde, tid og penge),
Tak for svar! Det tror jeg også, især med slamfärg. Men ville gerne have fundamentet ud til mindst bagkant drypliste på panelet.
 
Muligt, at XN-villaen har valgt alternativ 2 og desuden sat en sokkelplade udenpå soklen for derefter at udbygge den?
 
B b8q sagde:
Möjligt att XN-villan kört alternativ 2 och dessutom satt en sockelskiva utanpå sockeln för att i sin tur bygga ut den?
Ja svårt att se, med försänkningarna i dropplisten och spikraden ovanför. Antagligen en cellplastskiva dom limmat på

Så antar jag att man skruvat dropplisten direkt i stommen. Förstår ändå inte varför den inte är skruvad i underkant panel och att man lämnat en distans till panelen.

Borde vara som att be om problem med vatten där
 
Senest redigeret:
W Wallawhoa sagde:
Ja svært at se, med forsænkningerne i dryplisten og sømmerækken ovenover. Antagelig en cellplastskiva de har limet på.

Så antager jeg, at man har skruet dryplisten direkte i stommen. Forstår stadig ikke, hvorfor den ikke er skruet i underkanten af panelet og at man har efterladt en afstand til panelet.

Burde være som at bede om problemer med vand der
Nu tror jeg problemet er løst på en måde jeg kan lide! Viser en skitse senere for den, der har lignende tanker.
 
Diagram af byggeløsning med nummererede komponenter, viser alternativer for isolering med skumglas og pladekonstruktion uden bagvedliggende afstandsstykker.

Løsningen bliver savet celleglasplade, der poleres på ydersiden. Ville sikkert også fungere godt med celleplast, men foretrækker glas af flere grunde.
Fjerner afstandsstykkerne bag sømreglen, i betragtning af at det er netop slamfarve. Ellers skal der være afstandsstykker på mere end 8 mm.

Bør måske nævne, at isoleringen i pladen består af 500 mm skumglas, så det føles godt med en glasplade udvendigt

Tak allesammen!
 
  • Synes
EddieHansson
  • Laddar…
Begynder at vakle på mit fundament, nogen der har tips til, hvordan man får panelet ud i niveau med fundamentet på mark?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.