Jeg har et garageområde, der er opdelt i to "rum" ifølge den enkle tværsnitsskitse nedenfor.
Den større orange del er en hems med tilhørende trappehus og vil blive opvarmet ved hjælp af en luftvarmepumpe. Den blå del vil blive et koldt garage.
(selve ydervægge og tag er selvfølgelig også isoleret, jeg har bare ikke tegnet det ind.)
Den orange del er indpakket i plast, som er illustreret med den grønne linje.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg bør gøre med den røde strækning af indpakningen? Jeg har forstået, at man ikke bør plastre begge sider af isoleringen, hvilket sker, hvis jeg også indpakker den. Samtidig vil der jo være varmetab med mulig kondensdannelse i isoleringen, hvis den ikke indpakkes?
Hvad er korrekt? Hvordan bør jeg gøre?
Taknemmelig for al indsigt og tanker!
Du bør plastre alle vægge mod den opvarmede del, så fra den nedre grønne hele vejen rundt til næste grønne, hvis du vil stoppe fugtig varm luft fra den orange del i at gå ud i væggen, er min tanke.
Du plastre jo hele udstikket, men det er jo varm side rundt hele - det man skal undgå er at have plast på varm og kold side.
jeg tror ikke, man behøver at overdrive alting. Hvis huset i øvrigt er plastet, så sørg for, at ydervæggene er plastet. De vægge, der så er inde i huset og garage, er nok overkurs at plaste, selvom det i teorien er varmt og koldt på forskellige sider.
jeg tror ikke man behøver at overdrive alting. Hvis huset i øvrigt er plastet, så sørg for, at ydervæggene er plastede. De vægge, der så er inde i huset og garage, er nok overkurs at plaste, selvom det i teorien er varmt og koldt på forskellige sider.
Ydervæggene i den kolde del er ikke plastede. Jeg var måske lidt uklar der. Det er altså kun plastet i henhold til de grønne linjer.
Du bør plastre alle væggene mod den opvarmede del, så fra den nederste grønne hele vejen rundt til den næste grønne, hvis du vil stoppe fugtig varm luft fra den orange del i at gå ud i væggen, er min tanke.
Du plastre jo hele udstikket, men det er jo varm side rundt hele - det, man skal undgå, er at have plast både på varm og kold side.
Det lyder rimeligt, når du fremlægger det sådan. Tak for svar!
Det mest korrekte er vel at ignorere at isolere den korte vægstub og trække plasten lige rundt om hjørnet.
Men, rent praktisk spiller det ingen rolle om du trækker plasten rundt om den væg også. At der bliver plast på begge sider har ingen betydning, eftersom det også er samme temperatur på begge sider. Desuden er det kun en kort vægstub og åbent til den ene side.
Jeg ville have gjort sådan her:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.