Brød ned med borehammer (rotationen slukket), da jeg renoverede badeværelset. Det gik meget nemt og hurtigt. Skaderne på underlaget bliver naturligvis større end med hammer og mejsel, men jeg foretrækker alligevel den metode, hvis fliserne sidder ordentligt. Det tager ikke så lang tid at rette op med husfix.fremag sagde:
Men hvis fliserne sidder meget løst, kan hammer og mejsel være at foretrække for at minimere efterarbejdet.
Er det gamle fliser, kan fixen indeholde asbest. Kan være godt at undersøge.
Tak for tipsene! 
Jeg begynder måske lidt med kofoten og må vel gå over til bilmaskine, hvis det er nødvendigt. Jeg regner alligevel med, at væggen skal pudses glat, før der kan blive tale om nye fliser.
Åh nej, så det kan være asbest? Bedst at have ordentlig åndedrætsværn så...
Jeg begynder måske lidt med kofoten og må vel gå over til bilmaskine, hvis det er nødvendigt. Jeg regner alligevel med, at væggen skal pudses glat, før der kan blive tale om nye fliser.
Åh nej, så det kan være asbest? Bedst at have ordentlig åndedrætsværn så...
Hvis der er asbest, er det ikke nok med åndedrætsværn, du må absolut ikke rive asbest ned selv (forbudt), det skal saneres efter alle kunstens regler, for hvis du får asbest i lungerne, vil du altid have asbestfibre i kroppen.
fremag sagde:
Ikke er det vel forbudt at rive i asbest selv, så længe man ikke tager betaling af sig selv for at man skal gøre det. Hvad jeg husker, så gælder disse forbud dem, der gør dette mod betaling. Desuden tror jeg ikke, at man får asbestose (eller hvordan det nu staves) af en nedrivning af dette i sit liv, selvom man roder rundt med det i huset ret længe. Trods dette kan man jo gøre det bedste af situationen og lukke rummet mere end ved almindelige opgaver og måske bruge engangsoverall osv.
Næste spørgsmål er jo, hvordan man ved, om det nu er asbest i fugen.
Næste spørgsmål er jo, hvordan man ved, om det nu er asbest i fugen.
Det kan være nok med en nedrivning i dit liv, og har man børn i huset eller hvis nogen er allergiker, så er de ekstra følsomme. Almindelige støvpartikler er stumpe, som kroppen håndterer, mens asbestfibre er spidse og aldrig forlader kroppen, så hvorfor tage chancen 
Snuttjulle sagde:Det er vel ikke forbudt at rive asbest ned selv, så længe man ikke tager betaling for det. Hvad jeg husker, så gælder disse forbud for dem, der gør dette for betaling. Desuden tror jeg ikke, at man får asbestose (eller hvordan det nu staves) fra en enkelt nedrivning i sit liv, selvom man spreder det rundt i huset i nogen tid. Trods dette kan man jo gøre det bedste ud af situationen og forsegle rummet mere end ved almindelige job og måske bruge en engangs overall osv.
Det næste spørgsmål er jo, hvordan man ved, om det nu er asbest i fixeringen.
Jeg har på fornemmelsen, at jeg har læst om dette før, og alle, der har haft problemer med dette, har været storrygere og arbejdet med det i længere tid, men selvfølgelig skal man tænke sig om. Det, der bekymrede mig mest, var, at du skrev, at det var forbudt, og det tror jeg ikke. Og stadig spørgsmålet. Hvordan ved jeg, hvilken fix der har asbest i sig?
Det er ikke forbudt at fjerne selv.kakelmaster sagde:
En rigtig åndedrætsværn, dvs en halvmaske med den rette klassificering på filtrene, er tilstrækkelig. Det svære er at håndtere det, der flyver i luften, når du har taget masken af.
Anvendelse af asbest blev totalforbudt i Sverige i 1982 men Sverige importerede råasbest så sent som til 1997. Asbest er ikke farligt, så længe du ikke piller ved det. Størst risiko for at finde asbest er i huse bygget i 60'erne op til midten af 70'erne.
Tudor sagde:
Hvis du skal bruge bilmaskine, anbefaler jeg kraftigt, at du bruger en vinklet flisemæssing (40-50 mm bred). Klart enklere, mere effektiv og med færre skader på underlaget end med en almindelig mejsel.
Tak for alle tips. Jeg lejede en Hilti 706 hos Cramo, da jeg også skulle bryde gulvet op. Maskinen var i største laget til at fjerne fliserne, men det fungerede. Jeg oplevede ikke, at spaden fungerede bedre end mejslen, men du mente måske en specialmodel til at fjerne fliser? Jeg forstod fra udlejeren, at der fandtes specielle maskiner netop til at fjerne fliser.
Klik her for at svare