Jeg har en mur af natursten (se billede) som delvist er faldet og som jeg skal forsøge at reparere/genopbygge. Muren har en vis understøttende funktion for bagvedliggende masser. Hvordan gør jeg, og hvad bruger jeg for mørtel? Jeg vil gerne bygge det hele op på én gang, så jeg slipper for at blande mørtel i flere omgange.

• Naturstensmur delvis rasad, omgivet af vegetation og trapper.
Ville sige, at det er så godt som umuligt at undgå flere blandinger, hvis du ikke er utroligt dygtig til at lava mure.

Du skal grave materialet væk på bagsiden, så muren bliver fritstående, derefter skal du demontere den og bygge den op igen. Sørg for, at der er en god bund, når du alligevel er i gang.

P Prodigys sagde:
Ville sige, at det er så godt som umuligt at undgå flere blandinger, medmindre du er utroligt dygtig til at bygge mure.

Du skal grave materialet væk på bagsiden, så muren bliver fritstående, og derefter må du demontere den og bygge den op igen. Sørg for at det er en god bund, mens du alligevel er i gang
P Prodigys sagde:
Ville sige, at det er så godt som umuligt at undgå flere blandinger, medmindre du er utroligt dygtig til at bygge mure.

Du skal grave materialet væk på bagsiden, så muren bliver fritstående, og derefter må du demontere den og bygge den op igen. Sørg for at det er en god bund, mens du alligevel er i gang
P Prodigys sagde:

Du skal grave materialet væk på bagsiden, så muren bliver fritstående, og derefter må du demontere den og bygge den op igen. Sørg for at det er en god bund, mens du alligevel er i gang.
Sagen er, at muren ikke behøver at blive perfekt, da den står i et hjørne af grunden. Det gør ikke noget, hvis den bliver lidt "knaggy". Men måske går det alligevel ikke med en blanding? Er det cementmørtel A, der gælder?

J johanlund77 sagde:
Sagen er at muren ikke behøver at blive perfekt, da den står i et hjørne af grunden. Det gør ikke noget, hvis den bliver lidt "knudret". Men måske går det ikke alligevel med en blanding? Er det cementmørtel A der gælder?
Mørtlen når at hærde, inden du har lappet muren, hvis du ikke bare kaster det på plads. Det er meget små mængder mørtel, der behøves, og at få muren nogenlunde jævn og lige uden for store mellemrum er svært.

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor netop blandingen af mørtlen er noget, du hænger dig i, der vil måske gå to sække til, så det er ikke sådan, at man behøver brokke eller engang en piskeris, en spand og en murske er tilstrækkeligt.

P Prodigys sagde:
Brugget når at tørre, inden du har repareret muren, medmindre du bare smider det på plads. Det er meget små mængder brug, der er nødvendige, og at få muren nogenlunde jævn og lige uden for store mellemrum er svært.

Forstår ikke rigtig, hvorfor netop blandingen af brugget er noget, du hænger dig op på, der vil måske gå to sække til, så det er ikke sådan, at man behøver en betonblander eller engang en piskeris, en spand og en mureske er tilstrækkeligt.
Ok, men hvilket brug bør jeg bruge? Kan det gøres ved blot et par plusgrader, eller skal det være varmere?

Weber skriver sådan her på sin side: Egnet produkt til muring af natursten er Weber Cementbrug A.
Ja, det er muligt at mure ved plusgrader, må dog ikke fryse.

J Jan_G sagde:
Weber skriver så här på sin sida: Lämplig produkt för murning av natursten är Weber Cementbruk A.
Ja, det går att mur ved plusgrader, får dog ikke fryse.
Ok! Skal det være frostfrit hele hærdningstiden, eller er det ok at mure i plusgrader, selvom det bliver nattefrost?

Det skal nå at brænde, ellers får du ikke den styrke, du er ude efter. Så nattefrost er BIG NO-NO. Man kan normalt klare let nattefrost (nogle/enkelte grader) gennem en presenning over muren. Men sats IKKE.

• Synes
Prodigys
  • Laddar…
J Jan_G sagde:
Det må nå at brænde, ellers får du ikke den styrke, du er ude efter. Så nattefrost er BIG NO-NO. Man plejer at kunne klare let nattefrost (en/et par grader gennem en presenning over muren. Men sats IKKE.
Ok. Jeg ser, at den nærmeste 10-døgnsprognose forudsiges at blive mellem 2-7 grader. Har du nogen idé om brændetiden under sådanne forhold? Og hvis jeg lægger muren i omgange, skal den brænde længe mellem hvert nyt lag, eller kan jeg køre et lag om dagen?

Sjovt at du vil redde den fine mur!
I stedet for bare at reparere ville jeg forsøge at tænke et skridt længere. Hvad forårsager skaden?
Træet bagved er en sandsynlig årsag med stærke rødder, der presser den ud. Havde naboen også et træ?
Så er der det almindelige jordtryk, som få tager med i beregningen. Hvis du vil have muren til at stå i lang tid, bør der graves rent bagved, fyldes med grus så den får drænering. Helst skulle man få til en armering med plastiknet, som man kan købe i handlen, som man graver ned horisontalt i jorden bagved og forankrer i muren, så den holder sig stille.
Bygger man en helt ny mur, burde jorden under også dræneres.
Held og lykke, du har fået gode råd før!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.