Tørretiden er tilstrækkelig, men klinkerflisen risikerer nok at knuses. Jeg ville skære en dm af stolpen og sætte et nyt træstykke på, slibe og male. Det vil ikke være meget synligt.

cederbusch sagde:
Som billedet ovenfor viser, er stolpen omsluttet af klinker, der er klippet og lagt rundt om. Ville det holde, hvis jeg støbte hullet igen, ventede en uge, og så lagde klinker ovenpå. Og derefter fældede en træbit, som står på klinkerpladen ind? Eller vil pladen blive knust?
Jeg har gjort det, og mine klinker er stadig intakte.
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-pa-gammal-platta.html?perpage=15#post2281885

En normal trykstyrke for klinkerfliser er ca. 40 N/mm2. En klinkerflise som er 150x150 mm har en overflade på 22500 mm2 og bør derfor kunne klare 40x22500 N dvs. 900 kN eller ca. 90 ton, hvis den belastes over hele overfladen. Derefter påvirkes styrken også af fixets egenskaber, men jeg tror, man kan sige, at margenerne er på den rigtige side i dette tilfælde.

Klinker i sig tåler trykket, men en flise er samtidig skrøbelig. Ved ujævnheder kan de let knække.

Selv bøjningsstyrken for klinker er meget høj. Man skal dog fordele trykket, helst over hele pladen, f.eks. ved hjælp af en træklods.

Jeg vurderer, at stolpens strlk som sådan dækker mindst 60 % af pladen. Skulle jo kunne udvide det lidt ved at lægge en "kloss" med større mål end stolpen.

Men det er måske dumt at gamble på sådan en ting.

Øh... jeg kiggede på billederne igen og... 60 %. What was I thinking? :)

Hvad ville være den korteste (mest passende) tid at vente på, at betonen skal hærde tilstrækkeligt?

cederbusch sagde:
Øh.... jeg kiggede på billederne igen og.... 60 %. What was I thinking? :)

Hvilken skulle være korteste tiden (passende) at vente på at betonen skal hærde tilstrækkeligt?
Afhænger helt af hvor varmt det er der på gulvet. Hvis jeg antager stuetemperatur så er det helt fint efter 3 døgn. Er det koldere så tager det længere tid.

Det er nok ret køligt så det kommer til at stå noget uge tror jeg. Lidt billeder so far...

En kældertrappe i træ med rå betongulv og malede vægge i et ufuldendt byggeprojekt.

Under en trappe, rå betonbund og væg med træpaneler. Seneste status på renoveringsprojekt.

Trætrappe under renovering i en kælder med ubehandlede trappetrin og skillevæg i hvidt træ. Vægge og gulv viser ikke færdiggjorte overflader.

Jeg synes absolut, du skal skifte stolpe... For jeg skal skifte den, der står i min kælder, og så kan jeg bare kopiere din løsning. ;) Min er dog så rådden, at den ikke længere når gulvet...

Gamle og nye træben under et møbel, omgivet af savsmuld og splinter på gulvet.

Rådne træstykker på gulvet ved en væg, med tegn på forfald og mørke pletter, sandsynligvis fjernet under reparation eller renovering.

Det var det rigtige beslut at reparere iaf!

cederbusch sagde:
Det var det rigtige valg at reparere i det mindste!
Hva! Hele kernen er jo stadig intakt. Havde sikkert klaret sig 50 år mere. ;)

cederbusch cederbusch sagde:
[billede]

[billede]

Det var rätt beslut att laga iaf!
Måtte gøre det samme inden støb nye kældergulv. Hvordan gjorde du for at udskifte søjlen?

humla75 humla75 sagde:
Må skal gøre det samme før støbning af nyt kældergulv. Hvordan gjorde du for at veksle af søjlen?
Det ses jo på billedet, han ser ud til at have skruet faste solide planker på to af stolpens sider.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Skal nu give mig i kast med samme projekt som trådskaberen. Udover at reparere stolpen er jeg i gang med at bryde kældergulvet op for at støbe nyt. Jeg skal først fikse stolpen og derefter bryde det eksisterende gulv op og derefter isolere/støbe. Jeg ville gerne gøre sådan her:
  1. Aflaste stolpen
  2. Save stolpen af (beskadiget)
  3. Grave et hul, lægge en betonplade i bunden og montere en pæle på denne
  4. Reparere stolpe (nye indsatser)
  5. Fixere stolpen mod pælen
  6. Bryd gulvet op...mv
Ser dette som eneste måde at kunne reparere stolpen for derefter at stabilisere den i den periode, når jeg tager det gamle gulv op, indtil det nye er støbt og klar.

Lidt bekymret dog for mulige alternativer for aflastning. Man kan jo sætte en kraftig tværbjælke/regl, der skrues ind i stolpen med støtte af en stempel (jeg har brug for et område omkring den nuværende stolpe, som jeg kan arbejde rundt, når jeg graver op for pælen mv).

Er der nogen, der har et kreativt forslag? Kælder med stensætning, en trappe langs væggen og eksponeret rørarbejde. Stolpe i midten, med beton og grus på gulvet. Arbejde pågår.
Trappe i kælder med rå murstensvæg, rør og revnet gulv; træværk på trappen og en stolpe. Værktøj og spand på trappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.