Skal renovere i kælderen....har allerede lavet et rum, men nu skal gangen renoveres. Det jeg overvejer er, hvordan jeg kan opsætte ydervæggen så tyndt som muligt....(vil lægge gips udenpå).??...for trappen kommer ned i en drejning mod ydervæggen, og hvis jeg først opsætter 45mm pladestålregel og så 13mm gips, vil trappen "bygges ind" i væggen, hvis I forstår....?!...for den planke, der holder trinene, er omkring 40-45mm....og mere end det får jeg ikke bygget ud fra væggen, for så vil det se skørt ud.......findes der tyndere pladestålregler end 45mm??....eller kan man lægge tagpap og opsætte med tyndt trærege??
tak på forhånd
/
M

kom på en ting til.....hvordan fastgør man bedst træregler mod en betonvæg i kælderen?? Man bliver jo for faaen gråhåret, hvis man skal bore/pløkke hver eneste fastgørelsespunkt til reglerne......?????
/
M

Trælægter mod betonen mod ydervæg i kælder er ikke en særlig god idé. Hvorfor vil du nødvendigvis have plademateriale på væggene? Kunne puds ikke være et alternativ?

(Skal man fastgøre trælægter mod beton generelt, så virker sømpløk godt. Da borer man et hul direkte gennem lægten ind i væggen, og slår i sømpløkken).

Kan jo fungere at regel med hattprofiler som
man har til loft.
Tror de tyndeste bygger 25mm.
Findes også en speciel fixkam til ardex s48
så du let lægger lim striber for luft bag
pladerne og så limer pladerne.

Mvh Putte

en af årsagerne er, at jeg gerne vil tapetsere, den anden er, at jeg gerne vil skjule elledninger mm......kommer lægge nyt loft og nyt gulv og tror det vil føles underligt med pudset væg da....eller?

Arbejder selv på en kælderrenovering og har fjernet træ mod ydervæg. Det kommer aldrig op igen!

For mig gælder forsigtighedsprincippet, især når det kommer til materialevalg i kælder, da konsekvenserne kan blive så uønskede. Vi skal have malede pudsvægge i kælderen, vi planlægger at male motiver eller bruge skabeloner for at kunne lave mønstre.

det "tråkiga" med en pudset væg er at man må have alle elledninger synlige....føles lidt besværligt...:)....men det måske får blive sådan alligevel....
/
M

Du kan jo fræse spor og pudse rørene ind om du vil

okii....hvad skal man have for fräser for at klare det:)??

Kig i Elforumet. Det er blevet diskuteret der for nylig, hvis jeg husker rigtigt.

Findes til leje fræser med dobbelte klinger
så du får et færdigt stykke at hugge/bryde væk.
Anbefales at leje med støvsuger.
Kan også anvendes lille bilmaskine med kuppet
mejsel. Men det gælder letvæg som leca eller ytong.

Mvh Putte

Klart anbefaling at fræse, det har jeg lige gjort i min kælder, og det bliver utroligt flot at slippe for at se kabel-elendigheden. Derefter er det pudset med gipsmørtel til en let grynet overflade. Det støver forbandet meget at save i gammel puds og betonhulsten, så støvsuger er et must.

Sammen med tømreren overvejede jeg at lægte nogle ydervægge med træregel på syllpap, men det blev metalregel i stedet. Vi får se, hvordan det fungerer. Tanken er at sætte ventilationsåbninger på den del af væggen, der er under jorden, over jorden er det isoleret på indersiden.

så du satte pladeregel?
Jeg har nemlig ikke "råd" pladsmæssigt til at sætte pladeregel...for den tyndeste pladeregel som findes er vel 45mm??...kan man sætte træregel ellers med tjærepap mellem væg og regel??..fungerer det?
mvh
M

Kan man daska på Asfaltboard direkte på kældervæggen?, burde jo isolere lidt.

Asfaboard er ikke på nogen måde fugtfølsom. Det er jo en træplade. Ikke en god idé.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.