Nu har jeg brug for lidt hjælp her. Jeg skal lægge ny puds på en kældervæg, men har så store problemer med at finde en guide, der virker som den rette.

Jeg har søgt utroligt meget på nettet. Jeg har kigget i GDS guider (abonnent), kigget på YouTube efter både "pusse væg" og "plaster wall". I hver film og guide gør alle det forskelligt, det driver mig til vanvid :D

Jeg har set følgende.
  1. De vander væggen og kaster et lag puds på, som de så jævner til
  2. De vander, kaster en meget løs blanding på, net, på med puds, et yderligere lag puds som de jævner til
  3. De vander, net, ribber, på med puds som de så jævner til.
Listen kan fortsætte i det uendelige, altid når det noget nyt de tilføjer eller fjerner.

Hvad er det egentlig, der skal til for at få et godt resultat?

Lidt ekstra spørgsmål...
  • Hvor lang tid tager det for normal puds at blive så hård, at man kan glatte den?
  • Hvor tykt lag puds bør man have?
  • Jeg skal pudse en 7 meter lang væg, når jeg at gøre det? Ingen film viser, hvordan de gør større vægge, kun små 2*2m vægge.

Jeg købte putshakar fra biltema, og satte ribber. Vandede ordentligt og havde en vällingaktig konsistens.

Jeg skulle dele væggen i sektioner og træne mig frem. Det tager en del tid, og skal du blande med skruetrækker, er det også tidskrævende.

Køb en rigtig maskine beregnet til at blande mørtel/puds/flydespartel så du ikke ødelægger skruemaskinen. Der findes billige på Jula/Biltema el. lign.

• Synes
eJuniperus
  • Laddar…
  • Hvor lang tid tager det for normal puds at blive så hårdt, at man kan glatte det ud?
  • Hvor tykt lag puds bør man have?
  • Jeg skal pudse en 7 meter lang væg, når jeg at gøre det? Ingen videoer viser, hvordan de gør større vægge, kun små 2*2m vægge.
[/QUOTE]

1 Afhænger af, hvor tykt du gør det. MEN... da du ikke skal forlade midt i din pudsning, foreslår jeg, at du holder øje med væggen efter 45 min, en time, 1,5 time fx. På den måde kan du se, hvor lang ventetid der kræves, og du lærer af, hvor tykt og hvor meget vand du har i. Hvis du pudser 7 meter, så er "tørretiden" relativ, for når du er ved slutningen, har det tørret, hvor du begyndte. Learning by doing!

2, afhænger også af, hvor meget du vil reparere. Mine kældervægge var meget ujævne, tyndt øverst og mere nederst. Læg på så du får det lige. Læs på pakken, hvad der er den mindste tykkelse. Lægger du på 5mm, vil den totale mængde, der går til, blive mere. Og det bliver tungere i længden. Og dyrere.

3 Jeg ville ikke have pudset 7 meter ad gangen, måske delt op i 2-3 dele. For at nå at blande, pudse på, glatte ud og ikke slide mig ihjel.

Mæt væggen med vand, en grødblanding af pudsemørtel/vand eller primer blandet ifølge instruktion. Kast puds på nedefra eller stryg på, brug gerne rivebræt, det letter arbejdet betydeligt. Afvent lidt og glat derefter. Gentag.

Sjovere end det bliver det næppe.

Det er godt, at du vælger at gøre det selv, god indstilling. Begynd med lidt og prøv dig frem, det er måske nok med en meter bredt fra gulv til loft, så har du lidt at træne dig på.

Held og lykke!

Jeg havde 50kvm kældervægge at pudse.
Begyndte selv og det blev lort! 😄
Det var ikke min ting helt enkelt....Hyrede jobbet ud til 2 gutter som gjorde det på godt 2 dage.
Indså mine begrænsninger og nu har jeg glatte fine vægge.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hvad har du for underlag på pudset?
Forskellige materialer suger forskelligt, så det kan være fornuftigt at grunde med noget, så du får jævn sug over hele overfladen (sten, fuger osv.)
Er det på indersiden af væggen?
Hvilke krav stiller du til jævnhed osv.?
Skal du male overfladen senere?

Har lige pudset flere vægge i kælderen.
Vi havde betonhulsten fra 30'erne og visse detaljer i leca.
Visse dele sugede slet ikke fugten ud af mørtlen, og andre dele sugede som bare pokker.

Jeg slammende overfladen nogle steder for at få god vedhæftning på mørtlen (første gang jeg gjorde det). Blandede en løs grød og penslede det på. Så fik det lov at hærde et stykke tid. Derefter lagde jeg et lag med pudsemørtel B (fin) relativt glat over overfladen med en skånska. Synes det var svært med teknikken at få mørtlen til at hænge fast, selvom det ser nemt ud, når professionelle gør det. Afhængig af hvor meget overfladen sugede, så skrabede jeg af overfladen med en kantiz eller skurebræt. Jeg lagde mellem 5-20 mm afhængigt af væggen. Hvor der blev kanter eller "skarver", var det bare at fugte op med en tryksprøjte og skrabe over. Man skal tage det lidt roligt med skurebrættet, så man ikke river pudset i stykker. Men man lærer undervejs.
Hvis det slipper på nogle steder, når man skraber af, er det bare at vente lidt og så lægge mere pudsemørtel i, fugte skarven og køre kantizen over området, så bliver det fint.

Grundningsmørtel A hjælper med at skabe et jævnt sug over overfladen.

Finja har gode guider, som jeg kiggede på før.
Men det stærkeste mørtel inderst mod væggen, kan du tage med dig.

Da jeg var færdig med væggene, lykkedes det mig også at pudse et loft, men det gør jeg nok aldrig igen.

Tillæg:
Havde også en af disse
http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-b...aedor-kanitzer/laettbetongrivbraeda-205x370mm

det var perfekt, hvor man behøvede at jævne en større overflade, efter pudset havde hærdet lidt.

Senest redigeret:
  • Synes
Anonymiserad 358496 og 1 anden
  • Laddar…
Ny puds? hvad skete der med den gamle puds - og hvad er det for et underlag.
Da jeg renoverede kælderen så bredspartlede jeg over den gamle puds.

Det er betonhulsten. Al gammel puds skal bankes væk, men på størstedelen af væggen er der ingen puds overhovedet.

Væggen skal senere males.

Hvad tror I om dette, altså først slammer jeg væggen, så netter jeg og så lægger jeg et sidste lag puds, som jeg river til. Hvordan lyder det?

Alt lyder godt i teorien og ser skidenkelt ud i forskellige instruktionsfilm. Men i virkeligheden er alt anderledes. Tyngdekraften er tre gange højere i min kælder end noget andet sted og river alt puds ned på gulvet inden for 5 sekunder. Væggen står ikke stille, men ryster det nye lag af sig. Og den glatteste rivebræt i verden fører uundgåeligt til dybe furer og yderligere slip.

• Haha
  • Synes
A_sch og 8 andre
  • Laddar…
Fik mig et godt grin på aftenstunden.

Barkspade var praktisk, når man tager pudset ned. Og køb maske for støvet.

Det lyder som en god plan. Jeg sprang nettet over. Min maestro syntes ikke, at det var nødvendigt.

Silikat?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.