Skal give mig i kast med at reparere en pudset væg (murstock) og har brug for alle de tips og råd, I har, så enkelt og pædagogisk beskrevet som muligt.

• En beskadiget og revnet pudset væg ved siden af en hvid kakkelovn. Væggen har store skader og mangler reparation.
  • Gammel murværk med afskallet puds og revner på en væg, muligvis del af en skorsten, klar til reparation og vedligeholdelse.
  • En delvist repareret pudset væg med en vaterpas op ad den.
  • En beskadiget pudset væg med afskalning og revner, mulig murstensvæg med behov for reparation.
C
Første og sidste billede viser tilsyneladende en gammel handling, der er mislykket (dårlig vedhæftning til den oprindelige puds). Så der bør man nok overveje at tage resten af det ydre pudslag ned.

Nr. 2 bør efter min mening være at vurdere tilstanden på det, der er tilbage. Alt, som er løst, tages normalt ned, og så må man overveje, om der er nok tilbage til, at det er værd at reparere, eller om man skal banke det hele ned og starte forfra.

Det ser desuden ud som om du har sort mug der på væggene... Vask det af med mugvask eller klorin.
Skrab alt løst væk og bank på væggen for at se, hvor der er "bom" (altså sidder løst) og bank det også ned.
Så på med cementslurry og puds. B-puds burde gå godt.
Hvis du ikke har pudset før, så brug pudsbaner.
Afhængigt af hvor fin en overflade du ønsker, så river du det af med en planke (groft), pudsebræt i plast (halvgroft) eller en metalsparkel for fin overflade.

C
anders07 anders07 sagde:
Sen på med cementslurry och puds. B-puds burde gå godt.
B-puds på en blød kalkpuds er ingen god kombination. Det bliver om ikke andet sprækker, hvor materialerne mødes.

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm sagde:
B-puds på en blød kalkpuds er ingen god kombination. Det bliver om ikke andet revnedannelse, hvor materialerne mødes.
Hvordan ved du, at det er kalkpuds?

C
anders07 anders07 sagde:
Hvordan ved du, at det er kalkpuds?
Der fandtes ikke noget andet på det tidspunkt, dette er lavet.

• Synes
anders07
  • Laddar…
Så hvad tror I? Kalkmørtel? Eller er væggene færdige?

N nalli sagde:
Så vilket tror ni? Kalkputs? Eller er væggene røgede?
Nej, men det kan være enklere at lægge fibercement plader på og så pudse på dem... Så ved du, at det holder.

Jeg synes, at pudset ser lidt for skarpt/spidst ud til at være kalkpuds, men svært at sige sikkert fra billeder.
Det kan jo være kalkpuds fra starten, og nogen har repareret med cementmørtel hvorfor det falder ned.

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Første og sidste billede viser tilsyneladende en gammel foranstaltning, der er mislykket (dårlig vedhæftning til den oprindelige puds). Så der bør man nok overveje at tage resten af det ydre pudslag ned.

Nr 2 bør efter min mening være at vurdere tilstanden af det, der er tilbage. Alt, der er løst, tages normalt ned, og så må man overveje, om der bliver tilstrækkeligt meget tilbage til, at det er værd at reparere, eller om man skal banke det hele ned og begynde forfra.
Og hvordan tænker du, at man så begynder forfra?

C
anders07 anders07 sagde:
Det kan jo være kalkpuds fra begyndelsen, og nogen har repareret med cementmørtel, derfor falder det ned.
Ja, det ydre lag er måske potentielt KC-mørtel, men ud fra avispapiret at dømme ser det også ret gammelt ud. Kalkcementmørtel begyndte at blive brugt engang i 40'erne.

N nalli sagde:
Og hvordan tænker du så, at man begynder forfra?
Du mener, hvis du beslutter dig for at banke en væg helt ned?
Ja, så har du lidt større valgfrihed selvfølgelig. Selv ville jeg bygge det op med samme traditionelle teknik/materiale - 4 mm lufttørrende kalkpuds 1:2, som påføres i måske 3 cm tykke lag. Det sidste lag trækkes af mod baner, der kan arrangeres på lidt forskellige måder og glattes. Afhængig af hvad du skal gøre med væggen, behøver det ikke nødvendigvis at blive pudset med fintmørtel bagefter.

Er underlaget gennemgående murværk, eller har du puds på træ et eller andet sted?

Jeg ved, du ville have en detaljeret arbejdsgang, men det bliver ret omfattende at forsøge at forfatte en slags pudseskole her. Desværre ser det ud til, at min favoritmurer er forsvundet fra YouTube, ellers ville jeg have linket til hans kanal.

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Ja, det ydre lag er måske potentielt KC-mørtel, men af avispapiret der at dømme ser det også ret gammelt ud. Kalkcementmørtel begyndte at blive brugt engang i 40'erne.

Du mener om du beslutter dig for at banke en væg helt ned?
Ja, så har du lidt større valgfrihed selvfølgelig. Selv ville jeg bygge det op med samme traditionelle teknik/materiale - 4 mm luftkalkmørtel 1:2 som slås eller påføres i måske 3 cm tykke lag. Sidste lag trækkes af mod baner, der kan ordnes på lidt forskellige måder og glattes. Afhængigt af hvad du skal gøre med væggen, behøver det ikke nødvendigvis pudses med fino-mørtel bagefter.

Er underlaget gennemgående murværk, eller har du puds på træ et sted?

Ved, at du ønskede en detaljeret arbejdsgang, men det bliver ret omfattende at forsøge sig på at forfatte en slags pudseskole her. Desværre ser det ud til, at min favoritmurere er forsvundet fra Youtube, ellers ville jeg have linket til hans kanal.
Er et gammelt torp, så må nok gøre som du siger. Det stykke jeg har banket bort, ser ud til at være mere melagtigt inderst (lidt mere gult? Og det yderst er mere gråt og hårdere. Klarer en helt uerfaren at pudse med kalkmørtel?

C
N nalli sagde:
Klarer en helt uerfaren at pudse med kalkpuds?
Kalkpuds er ikke sværere end noget andet pudsemørtel, hvis man siger sådan.
Men skal du pudse op en hel vægsektion med godt resultat, er det ikke helt sikkert, at man lykkes, hvis du spørger mig. Selv har jeg ansat professionelle til den slags.

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Mig
C cpalm sagde:
Kalkpuds er ikke sværere end noget andet puds, hvis man siger sådan.
Men skal du pudse en hel vægdel med godt resultat, er det ikke selvklart, at man lykkes, hvis du spørger mig. Selv har jeg hyret professionelle til sådan noget.
Men tænker, at det ikke er farligt at prøve, hvis alt falder ned, kan man hyre nogen senere 😊

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Kalkmørtel er ikke sværere end noget andet pudsmørtel, om man siger sådan.
Men skal du pudse op en hel vægflade med godt resultat, er det ikke selvklart, at man lykkes, hvis du spørger mig. Selv har jeg ansat professionelle til sådanne ting.

• En gammel kakkelovn ved en væg med skadet puds og mursten synlige, omringet af nedfaldende murbrokker i et renoveringsprojekt.
Rasade masser, tips?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.