Har lige slebet plastmaling af indersiden af kælderen (gildestue) i mit hus fra 1961. Nu vil jeg gerne ordne det, så væggene bliver lige igen, som de var før slibningen, for derefter at male.
Det viser sig, at pudsen, der er tilbage, er meget sandet, så jeg skal nok prime først, inden jeg kan pudse. Jeg var i byggemarkedet, og de sagde, at hver puds har sin egen primer, derfor skal jeg beslutte mig for, hvilken puds jeg skal bruge, for derefter at købe primeren.
Jeg er ret overbevist om, at underlaget i dag er en slags kalkpuds, da den er så sandet. Usikker på om det kun er kalk eller hvad det præcist er for noget. Bag pudsen synes der at være en form for isolering - se billeder HER. Rummet er 6,7 x 4 meter.
Baseret på billederne, så undrer jeg:
1. Hvad skal jeg bruge for puds? KC-brug?
2. Hvad skal jeg prime med, inden pudsningen?
3. Kan nogen bekræfte for mig, at det er kalkpuds, der sidder der i dag?
4. Pudser man direkte på, eller er der brug for armeringsnet eller lignende?
5. Hvad vil I sige, er en anslået arbejdsomkostning, hvis man skal have nogen til at udføre selve pudsningen? Prime og male gør jeg selv.
Tak på forhånd
Det viser sig, at pudsen, der er tilbage, er meget sandet, så jeg skal nok prime først, inden jeg kan pudse. Jeg var i byggemarkedet, og de sagde, at hver puds har sin egen primer, derfor skal jeg beslutte mig for, hvilken puds jeg skal bruge, for derefter at købe primeren.
Jeg er ret overbevist om, at underlaget i dag er en slags kalkpuds, da den er så sandet. Usikker på om det kun er kalk eller hvad det præcist er for noget. Bag pudsen synes der at være en form for isolering - se billeder HER. Rummet er 6,7 x 4 meter.
Baseret på billederne, så undrer jeg:
1. Hvad skal jeg bruge for puds? KC-brug?
2. Hvad skal jeg prime med, inden pudsningen?
3. Kan nogen bekræfte for mig, at det er kalkpuds, der sidder der i dag?
4. Pudser man direkte på, eller er der brug for armeringsnet eller lignende?
5. Hvad vil I sige, er en anslået arbejdsomkostning, hvis man skal have nogen til at udføre selve pudsningen? Prime og male gør jeg selv.
Tak på forhånd
Det er kalkpuds. Vand først. Suger det dårligt kan du bruge primer med sandiblanding typ gypsum. Men ellers kan du efter vanding slamme overfladen. Brug hydraulisk kalkmørtel. Du har organiske materialer i væggene, så gå da efter en princip, der kan transportere vand. Undgå kc-mørtel, da det indebærer, at du er nødt til at banke alt ned. Man vil have den blødeste overflade yderst for at få materialet til at absorbere eventuelle bevægelser i huset. Skal du male derefter, gælder diffusionsåbne farver som kc-färg eller kalkfarve. Tænk på vandafgivelsen. Forsøg at have god ventilation samtidig med at du skal vande pudsen mindst én gang hver dag de næste 3 dage. Husk på, at det skal have sat sig, inden du vander.
Tak for svaret!
Jeg har googlet lidt mere nu og er stødt på begrebet luftkalkmørtel. Den skal være endnu blødere end den hydrauliske, måske er det bedre i mit tilfælde at bruge den luftkalkmørtel? Hvordan ved man det?
Jeg vil prøve med vanding i stedet for primer, men forstår jeg dig rigtigt, at hvis jeg bruger primer, så er jeg sikker og behøver ikke vande, inden jeg pudser? Er vandingen altså kun et billigere alternativ?
Slamme eller pudse? Må nok google forskellen
Hvad menes der med, at jeg skal tænke på vandafgang?
Kan jeg male med silikatmaling, eller er det kalkmaling, der gælder?
Undskyld mine besværlige spørgsmål, værdsætter din hjælp
Jeg har googlet lidt mere nu og er stødt på begrebet luftkalkmørtel. Den skal være endnu blødere end den hydrauliske, måske er det bedre i mit tilfælde at bruge den luftkalkmørtel? Hvordan ved man det?
Jeg vil prøve med vanding i stedet for primer, men forstår jeg dig rigtigt, at hvis jeg bruger primer, så er jeg sikker og behøver ikke vande, inden jeg pudser? Er vandingen altså kun et billigere alternativ?
Slamme eller pudse? Må nok google forskellen
Hvad menes der med, at jeg skal tænke på vandafgang?
Kan jeg male med silikatmaling, eller er det kalkmaling, der gælder?
Undskyld mine besværlige spørgsmål, værdsætter din hjælp
Det er en kælder, og med tanke på materialevalget i væggene, bør du tænke mere på evnen til at transportere fugt. Der er hydraulisk kalkmørtel det bedste.
Nej, primer er til for at øge sugeevnen. Gammel puds eller især beton mister den på sigt. Kalk, som ikke har været udsat for tørt klima, plejer at være nogenlunde sugende alligevel. Du væder for at kontrollere, hvor godt materialet suger. Er væggen stadig våd efter 30 minutter uden indflydelse fra ydre faktorer som høj varme eller sol, behøver du ikke prime.
Du skal altid væde, inden du slemmer, uanset om materialet er tørt. At slemme betyder, at man blander en lidt tyndere end almindelig puds og pensler det på med en slemmebørste. Så hæfter pudsen bedre bagefter.
Når pudsen har sat sig, skal du væde den, så den ikke sprækker. I forbindelse med dette, hvis du er i et rum uden ventilation, er der risiko for, at luften bliver fugtmættet. Fugtigheden skal jo forsvinde et sted hen. Den lægger sig så som en film inden for den puds, du har lagt, og hele/del af pudsen kan slippe fra underlaget. Det er dette, jeg mener med høj vandafgang.
Hvis du mangler/har dårlig ventilation, skal du regne med mindst et døgn per cm lag puds.
Nej, primer er til for at øge sugeevnen. Gammel puds eller især beton mister den på sigt. Kalk, som ikke har været udsat for tørt klima, plejer at være nogenlunde sugende alligevel. Du væder for at kontrollere, hvor godt materialet suger. Er væggen stadig våd efter 30 minutter uden indflydelse fra ydre faktorer som høj varme eller sol, behøver du ikke prime.
Du skal altid væde, inden du slemmer, uanset om materialet er tørt. At slemme betyder, at man blander en lidt tyndere end almindelig puds og pensler det på med en slemmebørste. Så hæfter pudsen bedre bagefter.
Når pudsen har sat sig, skal du væde den, så den ikke sprækker. I forbindelse med dette, hvis du er i et rum uden ventilation, er der risiko for, at luften bliver fugtmættet. Fugtigheden skal jo forsvinde et sted hen. Den lægger sig så som en film inden for den puds, du har lagt, og hele/del af pudsen kan slippe fra underlaget. Det er dette, jeg mener med høj vandafgang.
Hvis du mangler/har dårlig ventilation, skal du regne med mindst et døgn per cm lag puds.
Tak for dine svar virkelig, har gjort det meget lettere! Så bliver det at gunde, derefter pudse med hydraulisk kalkmørtel og derefter male med kalkmaling!
Tænker jeg rigtigt, at grundering er en opgave, man selv kan gøre, for derefter at få nogen til selve pudsningen? Også malingen kan jeg selv gøre.
Eller er pudsning med netop det hydrauliske kalkmørtel så enkelt, at man burde gøre dette selv? Jeg vil jo gerne have glatte vægge, selv om det er i en kælder
Tænker jeg rigtigt, at grundering er en opgave, man selv kan gøre, for derefter at få nogen til selve pudsningen? Også malingen kan jeg selv gøre.
Eller er pudsning med netop det hydrauliske kalkmørtel så enkelt, at man burde gøre dette selv? Jeg vil jo gerne have glatte vægge, selv om det er i en kælder
Det afhænger jo lidt af, hvor handy du er. Svært er det jo ikke, hvis du har viljen til at lære. Engang skal jo være den første.R ravve007 sagde:Tak for dine svar virkelig, har lettet meget! Så bliver det at grunde, så pudse med hydraulisk kalkmørtel og derefter male med kalkmaling!
Tænker jeg rigtigt at grunde er en opgave, man selv kan gøre, for derefter at hyre nogen til selve pudsningen? Også malingen kan jeg selv gøre.
Eller er pudsning med netop det hydrauliske kalkmørtel så let, at man burde gøre også dette selv? Jeg vil jo have glatte vægge, selvom det er i en kælder![]()
Vil du have helt glatte vægge, der er lige, skal du sætte materiale op, som du sætter i vater hele vejen. Nem mest at få dette til er, at du sætter materiale op, du kan skrabe af mod, typ lægter eller noget andet i hvert hjørne ca. fire fem cm ind med hjælp af vaterpas. Træk en murertråd mellem disse to i nederste og øverste kant, som du kan rette ind og sætte op øvrige lægter mod.
Så vander du for at se, om materialet suger tilstrækkeligt. Er det stadig vådt en time senere, skal du bruge primer.
Slam først. Derefter bruger du et lag på max 1.5 cm. 3 cm hvis du har net. Lad det sætte sig i et døgn, inden du lægger det sidste på. Du skal trække det af med en langskånska for at komprimere pudset.
Ved det yderste lag trækker du pudsen på med langskånska. Brug derefter en ræt-kæp for at trække overskydende puds af langs med lægterne/ribberne, du har sat op. For en glat overflade skurer du pudsen bagefter, når det har sat sig lidt. Lad pudset sætte sig. Vand det. Derefter tidligst et døgn senere fjerner du lægterne/ribberne. Her skal du være forsigtig. Tag en kniv eller en spartel og træk langs med lægterne/ribberne, da disse suger fugt, før du fjerner dem.
Derefter kan du pudse igen hullet, der opstår fra hver lægte/ribbe. Vand hver dag i 3 dage fremover.
Du kan kigge på denne
Dog cementbaseret mørtel, men princippet er omtrent det samme.
@Silver78 Jeg er mægtigt imponeret over dine svar! Tusind tak igen og igen!!
Jeg føler mig meget motiveret nu, men jeg vil nok prøve at få nogen til at klare pudsningen, da jeg ikke har tid til det. Jeg er bare bekymret for, at det er en arbejdsopgave, der kræver meget ventetid (tørretid osv.), og dermed kan arbejdsomkostningen blive høj, men jeg må tage det som det kommer.
Et sidste spørgsmål, hvad skal man fylde de større huller med? At pudse 1,5 cm ad gangen er vel OK, men gælder vel ikke for de dybe huller, her føler jeg, at der må være mulighed for at "smide i" betydeligt mere end 1,5 cm ad gangen?
Jeg føler mig meget motiveret nu, men jeg vil nok prøve at få nogen til at klare pudsningen, da jeg ikke har tid til det. Jeg er bare bekymret for, at det er en arbejdsopgave, der kræver meget ventetid (tørretid osv.), og dermed kan arbejdsomkostningen blive høj, men jeg må tage det som det kommer.
Et sidste spørgsmål, hvad skal man fylde de større huller med? At pudse 1,5 cm ad gangen er vel OK, men gælder vel ikke for de dybe huller, her føler jeg, at der må være mulighed for at "smide i" betydeligt mere end 1,5 cm ad gangen?
@ravve007
Det er det forum, denne er til for. Næste gang er det jeg, der lærer noget. Hullerne som er kan du fylde mere, men da kræves det en form for at pudset ikke slipper fra underlaget. Denne form kan du tage et stykke OSB-plade eller lignende og ganske enkelt plugge ind i væggen. Alternativt noget i spænd, så pudset holder sig på plads.
Det er det forum, denne er til for. Næste gang er det jeg, der lærer noget. Hullerne som er kan du fylde mere, men da kræves det en form for at pudset ikke slipper fra underlaget. Denne form kan du tage et stykke OSB-plade eller lignende og ganske enkelt plugge ind i væggen. Alternativt noget i spænd, så pudset holder sig på plads.
Nu har jeg modtaget nogle tilbud for pudsningen. Den bedste mavefornemmelse fik jeg af en virksomhed, som dog vil forstærke væggen med et armeringsvæv og derefter bruge en fiberarmeret puds, dvs. ikke kalkmørtel.
Er der nogen, der ved mere om dette, er det en mindst lige så god metode (måske bedre?) end at bruge hydraulisk kalkmørtel? Ifølge virksomheden "ånder" den fiberarmerede puds, men jeg ved det ikke. Jeg er jo bekymret for, at det ikke kommer til at holde, eller lignende?
Virksomheden har givet tilbud baseret på billede/beskrivelse og har ikke været på stedet.
I tilbuddet står der, at dette er inkluderet:
• PRIMING AF OVERFLADER.
• PUDSNING MED FIBERARMERET PUDSBRO.
• ARMERING MED ARMERINGSVÆV.
• FILTNING ELLER KOSTNING AF VÆGFLADE.
Hjælp!
Er der nogen, der ved mere om dette, er det en mindst lige så god metode (måske bedre?) end at bruge hydraulisk kalkmørtel? Ifølge virksomheden "ånder" den fiberarmerede puds, men jeg ved det ikke. Jeg er jo bekymret for, at det ikke kommer til at holde, eller lignende?
Virksomheden har givet tilbud baseret på billede/beskrivelse og har ikke været på stedet.
I tilbuddet står der, at dette er inkluderet:
• PRIMING AF OVERFLADER.
• PUDSNING MED FIBERARMERET PUDSBRO.
• ARMERING MED ARMERINGSVÆV.
• FILTNING ELLER KOSTNING AF VÆGFLADE.
Hjælp!
Med et armeringsnet i bunden bliver selve pudsen ikke lige så følsom over for bevægelser. Men hvordan den hygroskopiske forskel (dvs. evnen til at transportere fugt) er mellem denne fiberpuds og hydraulisk kalkmørtel tør jeg ikke spå om. Men fiberpudsmørtel indeholder cement og bliver hårdere, og dermed burde det ifølge min logiske tænkning indebære dårligere evne til at transportere vand. Den diffusionsåbne egenskab varierer fra materiale til materiale. Nu er det jo en kælder, og jeg ville nok ikke satse på noget anderledes end den løsning, du har nu. Ulempen er, at hydraulisk kalk er blødt materiale, så pudsen bliver porøs. Maler du med noget, der er hårdere end underlaget, vil du få revner i malingen. Jeg tror ikke, du bliver klogere af dette indlæg.
Klik her for at svare