En almindelig plade på jord er jo de, der har L element. Yderst er det en fiberskive, så kommer celleplast og derefter kantbalken. Når man placerer ydervæggen på kantbalken, er der nogle enkle 'tommelregler' som siger, hvor langt ud man kan placere den bærende konstruktion? Lad os sige, at man har en bærende konstruktion på 195mm, hvor meget kan sættes over celleplasten?

Ofte stiller man syllen i liv med kantelementerne. I mit tilfælde med 170x45 syll/stående stolper så betyder det, at 7 cm af syllen hviler på "solid kantbalk". Nu er jeg ikke det mindste bekymret over dette, dels har kantelementerne en fasning i isoleringen for at øge bæreevnen længst ud, og dels har jeg "overarbejdet" armeringen ved at sætte villabøjler på c-c 60 cm rundt hele kantbalken.

Det var netop stivere jeg var interesseret i at slippe :-). Men det er måske rimeligt let at bøje + sætte dem på?

Alt er relativt,
Jeg fik låne en elektrisk bukkemaskine og svigerfar fik fat i en masse overskydende 8mm kamstål på et byggeprojekt, så for mit vedkommende tog det et par timer (200 stk).

Ved selve kantbalksarmeringen går det faktisk lettere, hvis man bruger bøjler, da du kan forberede ved at binde det hele sammen (på nogle savbukke eller lignende) i en behagelig arbejdshøjde og så løfter man bare den færdige armering ned og stiller den på passende afstandsstykker i kantbalken.

Støberen mente dog, at jeg havde overarbejdet armeringen, nu om dage bruger man tilsyneladende ikke villabøjler, medmindre der er dårlige jordforhold.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.