518 læst ·
6 svar
518 læst
6 svar
Hvordan pifte muret skorsten op - renovering
Hej!
Helt ny her på forumet
Min sambo og jeg har lige købt et hus fra 1922, som sidst blev renoveret i 70'erne.
Nu er vi lige gået i gang med renovering og restaurering til noget, der er mere i tråd med 20'er-ånden. Det er meget nyt for os, men samtidig virkelig sjovt!
Skorstenen var tidligere pudset, men vi har taget teglstenene frem som et fint indretningselement. Man kan se nogle tidligere reparationer og fyldninger af gamle røggange. Jeg mistænker, at man har fyldt med cement i visse dele i stedet for kalkmørtel, da det nogle steder var meget hårdt og beskadigede stenene, når man fjernede det.
Jeg vil fylde med nyt mørtel, hvor det mangler, for at pifte det hele lidt op.
Modtager gerne råd omkring proces og produkter!
Nogle af mine overvejelser:
- Hvilket mørtel skal jeg vælge? Må gerne være lys, fx grå
- Nogle af stenene har "naggede kanter", bør jeg udskifte disse?
- Skal man bore mørtlen ud mellem samtlige sten nogle cm for derefter at lægge ny mørtel, så det bliver ensartet?
- Teknikråd? Vask af, fugt inden påføring af mørtel, svamp af og lad hærde, beskyt med støvbindingsmiddel?
Billede 1 viser en pæn del af den eksisterende skorsten
Billede 2 viser en del med "naggede" sten samt cement
Billede 3 viser flere beskadigede sten og et større hul - bare at fylde i?
Tak for det hyggelige forum!
Oscar
Helt ny her på forumet
Nu er vi lige gået i gang med renovering og restaurering til noget, der er mere i tråd med 20'er-ånden. Det er meget nyt for os, men samtidig virkelig sjovt!
Skorstenen var tidligere pudset, men vi har taget teglstenene frem som et fint indretningselement. Man kan se nogle tidligere reparationer og fyldninger af gamle røggange. Jeg mistænker, at man har fyldt med cement i visse dele i stedet for kalkmørtel, da det nogle steder var meget hårdt og beskadigede stenene, når man fjernede det.
Jeg vil fylde med nyt mørtel, hvor det mangler, for at pifte det hele lidt op.
Modtager gerne råd omkring proces og produkter!
Nogle af mine overvejelser:
- Hvilket mørtel skal jeg vælge? Må gerne være lys, fx grå
- Nogle af stenene har "naggede kanter", bør jeg udskifte disse?
- Skal man bore mørtlen ud mellem samtlige sten nogle cm for derefter at lægge ny mørtel, så det bliver ensartet?
- Teknikråd? Vask af, fugt inden påføring af mørtel, svamp af og lad hærde, beskyt med støvbindingsmiddel?
Billede 1 viser en pæn del af den eksisterende skorsten
Billede 2 viser en del med "naggede" sten samt cement
Billede 3 viser flere beskadigede sten og et større hul - bare at fylde i?
Tak for det hyggelige forum!
Oscar
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 086 indlæg
Undskyld en gnaven her, men murstokken var pudset fra begyndelsen. Netop så man ikke skulle mure perfekt og dekorativt, kun røgttæt. Det her med synlige mursten på murstokken inde i huset blev en ting med pynte-pejse i 1950-60'erne.
Tillæg: men velkommen til forumet 😀 !
Tillæg: men velkommen til forumet 😀 !
Hm ja men det har du sikkert ret i, men ja jeg synes nok det er ret charmerende alligevel. Behøver ikke at være perfekt 😊SågspånPappspikEternit sagde:
Tak!
Det I har gjort, er altså at fjerne den der 1920'ers ånd I ville have. Så det er vel bare at pudse om.O oscarabc sagde:
Hvis man vil bevare følelsen fra en bestemt periode, må man i princippet altid finde sig i, at hver eneste detalje bliver præcis som man synes er flottest. Det bliver ofte enten som man synes er flot eller original tidstypisk stil.
At blande fjerner det tidstypiske. Man gør selvfølgelig som man vil i sit eget hus. Men det er ikke utroligt, at egne ønsker og meninger i en sådan "renovering" sænker husets værdi. Det bliver hverken original stil eller moderne. Det kaldes nogle gange en ødelæggende renovering.
Mur og puds B. Større huller fylder du med tagel og mørtel. Vil du have det ensartet, skal du skrabe alle fuger ud og fuge om. Jeg ville kun have muret det store hul igen og ladet det være. Behandl den med linolie, så bliver den pænere i farven og støvfri.
Toppen, tak for gode tips! Skal undersøge dette.surris sagde:
Klik her for at svare