jeg har lige taget et 2,3x2,5 m stort hul i en solid trævæg i min lejlighed anno -39. Den skal ikke være bærende, men når der er tre lodrette planker (50x150-250mm) tilbage, er der en vis tryk på en af dem. Jeg tænker derfor at sætte reglar op omkring åbningen, så naboen ovenpå ikke kommer ned til mig...

Hvor store skal de være? Hvad fastgør jeg dem i og i hvilken rækkefølge? Tips modtages taknemmeligt!

Væggen er 15cm tyk og består af dette: 2cm puds (med siv og ståltråd); 2cm træ; 5cm træ; 2cm træ; 2cm puds.

Hvis det ikke er en bærende væg, kan du gøre sådan her:
Fæld en stående regel (145*45) horisontalt halv i halv i de vertikale, inden du skærer dem. Under denne regel skal du have forberedt med forstærkninger på hver side af åbningen, som bærer denne bjælke. Al forstærkning udføres med 145*45 regel. Du kan derefter vælge, om du vil have yderligere forstærkning opad ved at fælde endnu en regel på den anden side.

Håber det var nogenlunde til at forstå.

Jeg anbefaler også, at du tager kontakt med en bygningsingeniør, som kan give tips på stedet, og selvfølgelig også ejeren, hvis du ikke allerede har gjort det. Søg også på forummet efter lignende tråde.
/CC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.