Jem&Fix havde åbningstilbud nu på gipsplader.

Ved ikke hvor mange man måtte købe men tror almindelige plader til væg kostede 40kr/pladen

Tænkte at hvis man skulle købe et parti, hvor skulle jeg så opbevare dem inden de kommer op?
Kan jeg have dem ude i laden?

Er ingen ekspert på emnet men jeg har haft 3-4 stk. 13mm skiver stående med langsiden nedad, på gulvet i min snikkerbod.

De har stået der i 2 år, og de gik helt fint at bruge dem, da de skulle bruges til køkkenet.

Snikkerbod er uopvarmet.

Så burde det således ikke være noget problem med at jeg har dem liggende på noget i laden.

Snailman
De fleste trælasthandler plejer jo at opbevare gipsplader i skure med tag og vægge, men ingen opvarmning, men det afhænger jo lidt af, hvilken omsætningshastighed de har på dem...

Citat fra norgips montagevejledning:

"Opbevaring af gipsplader
Pladerne skal altid opbevares på en betryggende
måde, og hvis de skal lagres i længere tid, er det
vigtigt, at vejledningerne følges.
Et godt opbevaringssted skal også være klart, før
pladerne leveres. Stedet skal være nogenlunde
jævnt og bør ikke være der, hvor der er meget
trafik.
Skal pladerne opbevares udendørs, skal man sørge for,
at de ikke ligger, hvor vand kan samles.
Skal pladerne lagres længe, ude eller inde, skal
man tage højde for høj fugtighed. Pladerne skal
ligge på et plant underlag hævet fra gulv eller
jord. I praksis betyder det på pall. Lægger man
flere paller oven på hinanden, skal man sørge for, at underlaget
ligger lige over hinanden.
Ved opbevaring udendørs skal man naturligvis dække pladerne
med plastik eller presenning, og der skal
være mulighed for ventilation mellem pladerne og
overdækningen.
Pladerne kan også leveres dækket med krympeplast,
beskadig ikke plasten ved aflæsning.
Forkert opbevaring kan medføre forringelse af
kvaliteten af slutresultatet. I fugtig tilstand er gips
et plastisk materiale. Det betyder, at en plade deformeres,
hvis den er fugtig og tørrer i denne tilstand.
I praksis er det umuligt at rette den igen."

Jeg har selv købt gipsplader i Polen, og disse er uden problemer blevet opbevaret udendørs under presenning i et halvt år nu om vinteren.
Mine gips pakker var indpakket i plast og har været opbevaret under presenning.
Har du mulighed for at opbevare gipsen tørt under tag, så bør der ikke være nogen problemer.

Alt for fugtigt miljø er ikke godt, da der er stor risiko for, at gipsen mugner. Kontroller, at du ikke har en luftfugtighed over 70% RH, hvor gipsen opbevares.

/Patrik

Mange tak

Hemmakatten
Vi har opbevaret gipsplader (almindelige og udendørsgips) ude om vinteren, på dobbelte paller godt hævet over jorden med presenning over, ordentligt emballeret, gipspladerne dog ikke indpakket i plastik. Disse skal nu bare smides væk, fugtige, smuldrer fra hinanden, en pine at bare få dem fjernet og smidt væk.

• Synes
JGW
  • Laddar…
Hemmakatten sagde:
Vi har opbevaret gipsplader (almindelige og udendørsgips) ude om vinteren, på dobbelte paller godt over jorden med presenning over, ordentligt emballeret, gipspladerne dog ikke indpakket. Disse er nu bare at smide ud, fugtige, smuldrer, et elendighed at bare få væk og smide ud.
Det vigtigste når man opbevarer under presenning er, at man spænder presenningen ud, så vinden kan ventilere al jordfugt, der kommer op og risikerer at kondensere mod presenningen. Man skal lægge en palle eller træ ovenpå gipsen, så presenningen ikke ligger mod gipsen, og på mindst to sider skal presenningen være åben, så der ventileres.

Det værste man kan gøre er at lægge presenningen tæt mod jorden rundt om, for så kommer jordfugten op under presenningen og kan ikke ventileres væk.

Dette gælder alt, der opbevares udendørs under presenning, selv træ mugner hurtigt, hvis presenningen slutter tæt mod jorden.

/Patrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.