Hvordan monteres færdige vægelementer? At de løftes på plads med kran, rettes ind af et par mænd og sømmes fast, har jeg klart for mig.
Findes der nogen mere detaljeret downloadbar teknisk beskrivelse om, hvordan det foregår? Hvordan rettes væggene ind? Hvordan justerer man de sidste millimeter og eventuelle huller? Hvordan fastgøres væggene?
Er det noget en glad amatør med et par venner klarer selv, eller skal man hyre folk med erfaring?
Findes der nogen mere detaljeret downloadbar teknisk beskrivelse om, hvordan det foregår? Hvordan rettes væggene ind? Hvordan justerer man de sidste millimeter og eventuelle huller? Hvordan fastgøres væggene?
Er det noget en glad amatør med et par venner klarer selv, eller skal man hyre folk med erfaring?
Har du et link til producenten eller nogen, der sælger vinkeljern?
Bliver der ikke en lille spalte mellem pladen og syllen, hvis man stiller væggen på sådan et vinkeljern?
Ved monteringen, hvordan justerer man væggene, så hammarbandet kommer i vater, hvis pladen ikke er helt plan?
Bliver der ikke en lille spalte mellem pladen og syllen, hvis man stiller væggen på sådan et vinkeljern?
Ved monteringen, hvordan justerer man væggene, så hammarbandet kommer i vater, hvis pladen ikke er helt plan?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Vi satte klodser på pladen med ca 2 m mellemrum, målte op, byggede væggene efter målene, afsted med kranbil, en mand på ydersiden som trykker væggen mod klodsen, en på indersiden som fastgør syllen i pladen... Stræbes indad på en anden klods som også er fastgjort i pladen, kontrollér lod ved stræbning... Gentag for hvert element/vægg, fastgør dem i hinanden, læg i masonit eller krydsfiner ved behov...
Jeg begynder arbejde efter ferien på mandag, så da kan jeg prøve at undersøge, hvem der fremstiller jernene.norfre sagde:
Det er derfor, man blandt andet har en syllisolering, fx denne http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=212007, da det optager eventuelle ujævnheder og isolerer mod træk ved syllen.norfre sagde:
Er pladen ikke i vater, har dem, der har lavet den, ikke været særlig omhyggelige. Antager vel, at man på en eller anden måde må lægge mellemlæg, så det bliver korrekt.norfre sagde:
Du har helt ret, den måde, du beskriver, er nok den absolut mest almindelige. Sådan som vi monterer vores huse, er en lidt speciel måde helt klart, men jeg har været med til, at vi også har fremstillet huse med styrsyll, men da er det sådan nogle, vi har eksporteret, så det har været noget andet special også.Stringfellow Hawke sagde:Den metode, som Ola viser, har jeg aldrig set, det mest almindelige er, at man sætter en syll, typisk 45x70, som "passer ind" i underkanten på blokken, og så fastgør man den med noget lignende spax og en slagmaskine. En slagmaskine er så stærk, at den kan trække blokken til sig og minimere mellemrummet mellem væg og syll.
Interessant. Findes der nogen monteringsbeskrivelse eller lignende at finde på nettet?Stringfellow Hawke sagde:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Metoden at først montere en smallere del af syllen på pladen, og derefter stille elementerne derpå, er den eneste metode jeg har set (på et halvt dusin fundamenter) man plejer at sætte en smallere tætning under denne syll og også fastklemme byggplast under og folde den op over syllen, så den holdes tør, indtil blokkene kommer, denne syll borer man fast og sandsynligvis fastgør man den med noget der hedder spikplugg tror jeg.Stringfellow Hawke sagde:Den måde som Ola viser har jeg aldrig set, det mest almindelige er at man sætter en syll, normalt 45x70 som "får plads" i nederkanten på blokken, så fastgør man den med en slags spax og en kraftig skruemaskine. En kraftig skruemaskine er så stærk, at den kan trække blokken til sig og minimere sprækken mellem væg og syll.
En grund til at man anvender de vinkler Ola78 beskriver er, at det er muligt at sende materialet som postpakke nogle dage før husleverancen; en syllpakke med tømmer kræver lastbilstransport. I vindudsatte områder og Europaeksport kræves en kraftigere vinkel med ekspanderbolt ned i betonen./MLj
Klik her for at svare