57,851 læst ·
25 svar
58k læst
25 svar
Hvordan monterer man bedst to regler til en stolpe?
Vækker tråden da jeg har lignende overvejelser. Skal lave to stolper senere som skal bære en hea220 bjælke. Hvad angår stolper, har jeg tænkt mig at lave dem i træ. Hvad jeg forestiller mig, er der tre løsninger, men spørgsmålet er, hvilken man skal vælge. Stolpen skal være totalt set ca 220x125. Alt1: 2 stk 2"9 og 1"9 på fladen. Alt2: som et i, med to 2"5 og en 2"5 på tværs. Alt3: fire 2"5 og en 1"5. Hvad ville I have valgt, hvis I forstår min tanke
.
Senest redigeret:
Løfter tråden. Gode tips, men hvilken vej, dvs. glad eller sur smiley, lægger man egentlig 2 eller 3 reglar sammen til stolpe?
En snedker jeg talte lidt med sagde, at måske bør man lægge sur smiley udad. Sur smiley ud på begge sider må det betyde.
Jeg skal lægge 3 reglar sammen, hvoraf midterreglen er ret tæt på kernen (tilsyneladende ikke så bestandigt træ), så det spiller nok ingen rolle, hvordan den ligger, men hvis man har 3 "almindelige". Hvordan synes I, man bør lægge dem sammen?
Når det gælder terrassebrædder, synes der at være forskellige meninger, men nu gælder det stående stolper og tykkere tømmer, hvis det har betydning. Jeg tænker mest på, at man ikke vil have en revne, der åbner sig mellem reglarne efter et par år, men det sker måske aldrig, hvis man limer?
En snedker jeg talte lidt med sagde, at måske bør man lægge sur smiley udad. Sur smiley ud på begge sider må det betyde.
Jeg skal lægge 3 reglar sammen, hvoraf midterreglen er ret tæt på kernen (tilsyneladende ikke så bestandigt træ), så det spiller nok ingen rolle, hvordan den ligger, men hvis man har 3 "almindelige". Hvordan synes I, man bør lægge dem sammen?
Når det gælder terrassebrædder, synes der at være forskellige meninger, men nu gælder det stående stolper og tykkere tømmer, hvis det har betydning. Jeg tænker mest på, at man ikke vil have en revne, der åbner sig mellem reglarne efter et par år, men det sker måske aldrig, hvis man limer?
Senest redigeret:
Den rigtige metode må vel være at kløve listen og vende den ene del, køre den gennem afretteren og derefter lime sammen igen så eventuelle bevægelseskræfter ophæver hinanden. Lyder dog lidt overgjort for en stolpe.C Chippe sagde:Løfter tråden. Gode tips men hvilken vej, dvs glad eller sur ansigt lægger man egentlig sammen 2 eller 3 lister til stolpe?
En snedker jeg snakkede med sagde, at man måske bør lægge sur ansigt udad. Sur ansigt ud på begge sider må det betyde.
Jeg skal lægge sammen 3 lister hvoraf midterlisten er ret meget i kernen (ikke ligeså holdbart træ tilsyneladende) så den gør vel ingen forskel hvordan den ligger men hvis man har 3 "almindelige". Hvordan synes I man bør lægge dem sammen?
Når det kommer til terrassebrædder, synes der at være forskellige meninger, men nu gælder det stående stolper og tykkere træ, hvis det har betydning. Jeg tænker mest på at man ikke vil have en sprække som åbner sig mellem listerne efter et par år, men det sker måske aldrig hvis man limer?
Årringe retter sig ud når træ tørrer.
Jeg ville bare sætte disse tre lister sammen uden hensyn til årringe overhovedet. Du skal vel beklæde stolpen så den ikke ses?
Sømmer eller skruer jeg en stolpe, der skal være synlig, gør jeg den selvfølgelig tilstrækkelig pæn til formålet, skal den beklædes, gør man den tilstrækkelig stærk og tænker næppe over, hvordan årringene ender. Limet stolpe har jeg aldrig haft brug for, da der findes godt limtræ at bestille, hvis almindeligt konstruktionsmateriale ikke er tilstrækkeligt.C Chippe sagde:Løfter tråden. Gode tips, men til hvilken side, dvs. glad eller sur smiley, lægger man egentlig 2 eller 3 reglar sammen til en stolpe?
En snedker, jeg talte med, sagde, at man måske bør lægge den sure smiley udad. Sur smiley ud på begge sider må det betyde.
Jeg skal lægge 3 reglar sammen, hvoraf midterreglen er ret præcist i kernen (tilsyneladende ikke lige så holdbart træ), så den er vel ligegyldig, hvordan den ligger, men hvis man har 3 "almindelige". Hvordan synes I, man bør lægge dem sammen?
Når det gælder terrassebrædder, ser det ud til, at der er forskellige meninger, men nu gælder det stående stolper og tykkere træ, hvis det betyder noget. Jeg tænker mest på, at man ikke vil have en sprække, der åbner sig mellem reglerne efter et par år, men det sker måske aldrig, hvis man limer?
Jeg sætter træets yderside udad, men det er måske bare at lime sammen og tage de pæneste sider udad. Alle regler er plane og lige undtagen en, som er noget skålformet, men det bliver nok godt. Skal ikke beklæde dem, så man kommer til at se samlingerne på to sider af stolpen, men det generer mig ikke.
Klik her for at svare