57,853 læst ·
25 svar
58k læst
25 svar
Hvordan monterer man bedst to regler til en stolpe?
Side 1 af 2
Jeg har forstået, at en stolpe af to reglar har bedre holdbarhed end en "rigtig" stolpe med samme mål. Men hvordan monterer man bedst reglarne sammen?
Skrue, søm?
Skrå eller lige igennem?
Eller spiller det ingen rolle overhovedet?
/Joel
Skrue, søm?
Skrå eller lige igennem?
Eller spiller det ingen rolle overhovedet?
/Joel
De gange jeg har set en snedker samle en stolpe, har de sømmet eller skruet reglarne retopogned bare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Uden lim er en massiv stolpe bedre. Bruges der PU lim, så påfør lim på den ene regel og fugt den anden, hvis du har nok tvinger, så brug dem eller skru relativt tæt. PU lim kræver højt presstryk, da det har en tendens til at ekspandere.
Protte
Protte
PU - er det polyurethan?
Lyder fornuftigt som prototypen med flere skriver. For at få flere dele til at samvirke kræves det, at man tager sig af forskydningskræfter mellem delene. Gør man ikke det, får man dele, der virker hver for sig. Jf. med en planke mellem to støttepunkter. Stil en mælkekarton midt på, så bøjer den ned. Læg endnu en planke på og gentag det samme. Nedbøjningen bliver næsten lige så stor. Prøv nu at skrue tre skruer i, så plankerne ikke kan glide imellem hinanden. Sandsynligvis ingen større nedbøjning.
Jeg plejer at bruge to stk. 45x195 med en 45x95 på højkant midt imellem. Dette danner en I-profil. Har ikke regnet på, hvad en sådan søjle kan tage i belastning, men det er en del. Passer godt til carporte, terrasser osv.
En ting, der er meget vigtig med alle søjle/bjælke-konstruktioner, er at understøtningerne bliver ordentligt udført. Man vil her forsøge at udjævne belastningen over hele søjlens tværsnit, så man ikke får spændingskoncentrationer, der risikerer at trykke søjlens ende i stykker.
En anden ting, der er godt at tænke på, er at forsøge at få søjlen til at tage belastning uden at omkringliggende bygningsdele først skal bøje ned. Jeg plejer at bruge en donkraft til at trykke bjælken ordentligt op og næsten løfte belastningen lidt, før jeg monterer søjlerne.
Lyder fornuftigt som prototypen med flere skriver. For at få flere dele til at samvirke kræves det, at man tager sig af forskydningskræfter mellem delene. Gør man ikke det, får man dele, der virker hver for sig. Jf. med en planke mellem to støttepunkter. Stil en mælkekarton midt på, så bøjer den ned. Læg endnu en planke på og gentag det samme. Nedbøjningen bliver næsten lige så stor. Prøv nu at skrue tre skruer i, så plankerne ikke kan glide imellem hinanden. Sandsynligvis ingen større nedbøjning.
Jeg plejer at bruge to stk. 45x195 med en 45x95 på højkant midt imellem. Dette danner en I-profil. Har ikke regnet på, hvad en sådan søjle kan tage i belastning, men det er en del. Passer godt til carporte, terrasser osv.
En ting, der er meget vigtig med alle søjle/bjælke-konstruktioner, er at understøtningerne bliver ordentligt udført. Man vil her forsøge at udjævne belastningen over hele søjlens tværsnit, så man ikke får spændingskoncentrationer, der risikerer at trykke søjlens ende i stykker.
En anden ting, der er godt at tænke på, er at forsøge at få søjlen til at tage belastning uden at omkringliggende bygningsdele først skal bøje ned. Jeg plejer at bruge en donkraft til at trykke bjælken ordentligt op og næsten løfte belastningen lidt, før jeg monterer søjlerne.
Ok, I get your point. I dette tilfælde vil stolperne blive beklædt med panelbrædder, så eventuelle skruer vil ikke være synlige. Min grundtanke var at spare nogle kroner på træomkostningerne, men da det viste sig, at der kun er en ti'er forskel mellem to meter 45x95 og en meter 95x95, går denne fortjeneste vel fint og godt til skruer og lim.
Men nu ved jeg i det mindste, hvordan det hænger sammen
/Joel
Men nu ved jeg i det mindste, hvordan det hænger sammen
/Joel
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg