Arbejdet med gæstetoilettet går videre, og nu er jeg nået til håndvasken. Den skal sidde på en væg, der består af 8-9 cm letbeton dækket med vådrumsplade, der er limet mod den pudsede letbeton.
Jeg er lidt bekymret over væggens styrke. Den gamle håndvask sad med tre konsoller, hvoraf to sad "på tværs" fra væggen til venstre - en rigtig grim løsning, som jeg ikke har tænkt mig at bruge. Som jeg ser det, har jeg tre alternativer:
Brug konsoller med skruefastgørelser/"plugs" til letbeton sammen med fransk skrue. Sådan satte jeg toiletbeslaget fast i væggen, og det ser ud til at sidde fint.
Konsol - bor og sæt gevindstang med hjælp af ankermasse. Hullerne i konsollen sidder jo ret tæt på hinanden, og jeg er lidt bekymret for, at jeg laver for meget hul i den ikke så kompakte væg. Bliver dog 3 stænger per konsol, så det kompenserer.
Samme som ovenfor, men kun en gevindstang og fastgør direkte i håndvasken med hullerne på bagsiden. Bliver pænest og enklest, men jeg er bekymret for styrken.
Jeg har fastgjort en tung ting i letbeton en gang, og da lavede jeg en blanding af 1 og 2 tror jeg. Jeg borede, blæste rent, fyldte hullet med ankermasse, pressede en plug i og så skruede. Det holdt til alt bagefter.
Jeg har fastgjort en tung ting i letbeton en gang, og der lavede jeg en blanding af 1 og 2 tror jeg. Jeg borede, blæste rent, fyldte hullet med ankerklæb, trykkede i plug og så skruede. Det holdt til alt bagefter.
Top - det er sådan, jeg ser det for mig, men med gevindstang. Det er trods alt en fast installation, så jeg behøver ikke bekymre mig om at "møblere om".
Topp - det er sådan jeg ser det for mig, bare med gevindstang. Det er trods alt en fast installation, så jeg behøver ikke bekymre mig om at "flytte rundt".
Men sætter du gevindstang i pluggen? Udvider det rigtigt?
Producenten af håndvasken anbefaler, at der stikker 50 mm gevindstang ud af væggen til at fastgøre vasken på, føles som skruer da er et dårligere alternativ.