Har nu installeret Ventilerende gulv og vægge i et rum i kælderen. Anvendte JAPE Ventgulv. Før det ventilerende gulv og vægge havde jeg en Radonværdi 147. Radonmåler SafetySiren Pro Series 3 viser en radonkoncentration på 147 Bq/m³. Denne værdi er helt klart godkendt som det er, men da jeg tænkte at arbejde i rummet, ønskede jeg, at værdien helst skulle være under 100 (Godkendt værdi er under 200).

Efter det ventilerende gulv og vægge er radonindholdet 85. Radonmåler installeret på en kældervæg med aflæsning på 95 Bq/m³, indikerer vellykket installation af ventilerende gulv og vægge i kælderrum.

Sammenligner jeg den værdi med, hvad jeg har på husets stueetage, som er 75, må jeg sige, at det ventilerende gulv og vægge blev meget godt. Radonmåler viser radonværdi på 75 i kælderværelse med ventileret gulv og vægge, installeret for at reducere radonniveauet. Et andet plus med byggeriet nu er, at det ikke mugner det, der findes på gulvet.

Målingerne er lavet hver for sig i 1-3 uger mellem efteråret/foråret for at få så god værdi som muligt.

• Synes
Fairlane
  • Laddar…
Hej, hvordan byggede du den ventilerede væg?

Søg på Jape, ventileret væg.
Kort fortalt så lægger man typ en platonmadras som man ventilerer mekanisk.

Vi havde 680 i gennemsnit i vores kåk fra 1977, da vi købte den, selvtræk og plade på jord.
Jeg lagde mekanisk udsug og indblæsning i hvert rum samt Nivell gulv (mekanisk ventileret, samme som Jape type) og gennemsnittet faldt til 120, så lidt bedre ventilation og at fange radongassen der den kommer ind (gulv og vægge under jord) gør utroligt meget!

• Synes
Fairlane
  • Laddar…
U Urban Svedberg sagde:
Hej, hvordan byggede du den ventilerede væg?
Jeg byggede ventileret væg til et badeværelse, lagde gummiremse mod væggen og stålregler (de har huller til elrør, så luften kan cirkulere). Jeg lagde vådrumsgips og ventileret sokkel med filter ved gulvet og en ventilator på ydersiden af væggen. Luften suges ind langs gulvet ved at ventilatoren suger ud. Ventilatoren jeg valgte: https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html

Blev interesseret i løsningen @anders07 har lavet her, da jeg forsøger at sammenligne med en gammel manuelt ventileret væg i mit 60'er hus har følgende konstruktion - dog ingen udsugningsventil, bortset fra et par vel dimensionerede luftspalter under kældervinduerne, der går langs med større dele af væggen.

Anbefaler man at beholde sådan ventilation i gamle vægge? Jeg har brug for af andre grunde at lukke luftindløbet nede ved gulvet.
Diagram af vægkonstruktion med mærkede lag: letbeton, luftspalte, ydervæg, betonplade, platonmåtte og isolering. Viser glip til luftspalte.

KJD KJD sagde:
Blev interesseret i løsningen @anders07 lavet her, da jeg forsøger at sammenligne med en gammel manuelt ventileret væg i mit 60'er hus har følgende konstruktion - dog ingen aftræksventil, bortset fra et par vel dimensionerede luftspalter under kældervinduerne som går langs med større dele af væggen.

Anbefaler man at beholde sådan en ventilation i gamle vægge? Jeg er nødt til af andre grunde at lukke luftindtaget nede ved gulvet.
[billede]
Er det åbent i både øvre og nedre kant så ventileres jo eventuel fugt bort men er formålet at mindske radonindholdet så hjælper kun en mekanisk aftræk, alternativt tilluft og selvtræk for at ventilere gennem rummet.

Min løsning for væggen mere "fattigmands - Nivell" var mest fordi jeg ikke kan få tilførsel på nogen måde, så jeg suger det ind fra huset i stedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.