Skal sætte OSB og gips på trævægge med isolering, hvor elektrikeren har sat ret mange doser. Doserne er af både 1 og 1.5 variant.
Har købt en Hole-in-one på Jula men virker dette virkelig med 1.5 doser? Kan man sætte fast magneten, bore og så bore igen men på mere frihånd ud fra tidligere hul?
Skal sætte OSB og gips på trævægge med isolering, hvor elektrikeren har sat en del doser. Doserne er både af 1- og 1,5-varianten.
Har købt en Hole-in-one hos Jula, men virker denne virkelig med 1,5-doser? Kan man sætte magneten fast, bore og så bore igen, men mere på frihånd ud fra det tidligere hul?
Her kan man se, hvordan det ser ud:
[bild]
[link]
Det følger ikke med i pakken, men der findes specialmagneter http://www.elbutik.se/product.html/magnetsok-15-dosa-hole-in-one
Ellers kan du sætte pladen med fx 2 skruer, med magneten i toppen og bore, så løsne pladen og sætte magneten i bunden og bore igen.
Tænk på ikke at bruge magneterne gennem flere lag, så har man pludselig en magnet mindre..
Det kommer an på, hvor grundig man vil være.
Jeg plejer at gøre, som jeg foreslog, når jeg bruger dobbeltstik, eftersom min ene magnet er ødelagt efter dovendyrets bedrifter.
Tak, borejiggen virker godt, da borer man et hul med hole in one og så et med jigen. Det kedelige er, at ingen ser ud til at have den hjemme i Kristianstad, så jeg må vente en dag med at sætte væggene op. Tak alligevel!!
Ellers kan du gøre som jeg plejer at gøre. For jeg har endnu ikke købt nogle hole in one.
Jeg filer en skabelon af et træstykke, som jeg sætter i dåsen. I denne har jeg boret et hul, der er centreret.
Derefter er det bare at måle og tegne på pladen, du skal montere. Bor et 25 mm hul (eller lignende) med en mindre dåsefræser, der hvor du tegnede og markerede. Montér pladen, når alle huller er boret og klar. Nu kan du tage dåsefræseren og bore færdig, for boret i dåsefræseren passer så i hullet til skabelonen. Ja, det er lidt det samme som at bore med en almindelig skabelon af plastik.
Prøv at sætte Hole in one 8.22 i 1 1/2 dåsen, men den sad desværre ikke så stabilt, skal man bruge den, bliver man sandsynligvis nødt til at tape den fast. Størrelsen virker ellers rigtig, bortset fra at den ikke klemmer som i standarddåsen.
Har bestilt boremallen fra classe, men sandsynligvis bliver jeg alligevel nødt til at bygge på Hole in one måden, den har jo kun 2 stk 8.22 som hvad jeg forstår er 75 mm dåse. Vi har ret meget el trukket i køkkenet, så i visse tilfælde kan det kræves 3 stk. Så jeg at man kunne købe til 8.22 men 180 kr, måske burde man købe 2 grundpakker af Biltemas version i stedet!? Dog medfulgte der et borstop i det hole in one original som jeg købte, ingen anelse hvad det skal være godt for, men det ser ud til at fungere som en ekstra indsats til 85 dåser.
Hvad skal man bore/save med? Jeg synes, jeg læste noget om, at man skulle bruge en størrelse større i hårde materialer fx OSB? Så hvis det er 75 mm, skal man have en hulsav, der er 80 mm. Eftersom jeg først har OSB og derefter gips, burde det betyde, at jeg har brug for 75, 80, 85 og 90 mm hulsav? Findes de i justerbar model, eller skal man købe 4 forskellige?
Den letteste løsning, jeg er kommet frem til, er at måle en koordinat på centrum og derefter bore med 74mm (kopplingsdosborr) i Plyfan (eller OSB), så har du lidt margin, da Hole-In-One nemt bliver ødelagt i andre materialer end gips, fordi boret styres ind i centrum, og i plyfa giver træet modstand, så det ikke går i stykker.
sæt OSB op med de lidt for store huller, og brug derefter Hole-In-One på gipsen. Det bliver rigtig godt.
Nu har du jo allerede en hole-in-one, men jeg har fremstillet en egen, som er "tilpasselig".
En rund MDF på 22 mm, som jeg lægger i bunden af dåsen, og på den har jeg limet et stykke burrebånd fast. Så har jeg en mindre rund MDF-stykke på 12 mm med modsatte burre, som har en skrue med den spidse ende udad.
Så først trykker jeg den runde 22 mm ind i el-dåsen, som sidder ret stramt, så fastgør jeg den lille runde MDF-stykke i midten med burrebåndet, så skruen stikker ud. Når jeg så trykker OSB (eller krydsfiner) pladen mod og slår lidt på den, så sidder skruen fast, og når jeg fjerner pladen, løsner burrebåndet sig, og skruen viser, hvor centrum af hullet er.
På gipsplader bliver der kun et hul, da den er for blød til at trække burrebåndet af, men hullet fra skruen ses alligevel tydeligt.
Har forsøgt at få fat i hole-in-one i 1 1/2 år gennem lokale butikker uden held Den der savskabelon kan jeg dog købe, men lidt usikker på hvordan det går til at ramme den? Udefra ser man jo kun et rundt hul, der er lavet med hole-in-one, man ved egentlig ikke hvordan den skal vinkles for at give perfekt hul.
Synes jeres forslag til hjemmelavede hjælpeværktøjer lyder interessante, men de kræver en del arbejde, lyder det som.
En bekendt foreslog, at jeg skulle smøre maling på dåserne, sætte op væggene (uden skruer) og så tage dem ned og bruge savboret til at køre hullerne op? Lyder nogenlunde enkelt, ulempen er dog, at man skal tage pladen ned igen, og at det kan være svært at holde pladen på plads med det samme uden at malingen bliver udtværet?
Inspireret af Lolights opslag tidligere vil jeg prøve med hulbånd hvor nogle huller sad cc 60mm med et centreret hul som muligvis er lidt for stort til hulsavens bor. Dette ville kræve en opmåling med et mindre sigtehul i gipsen. Tilbage er at trimme hulbåndet så det kan monteres med gipsen og derefter fjerne arrangementet. Obs - kun et uprøvet koncept endnu! Billigt i det mindste i en eller anden forstand.
Hvis man sigter sin krydslaser, så krysset bliver midt i dåsen, kan man sætte gipsskiven på og bore, hvor krysset er.
virker det? Jeg sidder lige nu og leder efter den enkleste løsning, og dette lyder virkelig som det. Mit problem er, at jeg ikke kan bruge dåsesøger som "Hole in one", da mine stikkontakter er "optagede". Som jeg forstår det, fungerer magneter kun på tomme stikkontakter?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.