Dette er sikkert så enkelt, at jeg ikke ser skoven for alle træerne, men jeg har et karnap som ikke har vinkelrette vægge, men en anden ukendt grad. Når jeg nu skal sætte sokler, så er det altså ikke 45-snit, men noget andet. Dels er det yderhjørnerne, dels er det inderhjørnerne, der giver mig grå hår.

Jeg mener, der findes et snedkerknep til at regne ud "midtersnittet" mellem to vægge, og dermed kunne indstille saven efter det? Et sted i et program så jeg, at de havde et stykke papir på gulvet og tegnede lidt her og der og fik midtersnittet frem? Eller skal jeg ud i snevejret og købe en form for vinkelmål?

A
Skal se om jeg lykkes med at forklare det her udelukkende i tekst. Jeg og kæresten bor i en lejlighed bygget af mursten og puds i midten af 40'erne, så der er ikke et hjørne herhjemme, der er lige.

Det man nemt kan gøre for at få den rette vinkel i hjørnerne er, at man tager et vilkårligt redskab, som man ved har et 90-graders hjørne, f.eks. et stykke af soklen. Placer sokkelstykket mod væggen ind mod hjørnet. Tegn en streg på gulvet i vinkel mod væggen, hvor du har sokkelstykket. Så gør du det samme på den anden side af hjørnet. Så har du altså to streger på gulvet. Midt imellem disse streger tegner du en tredje streg. Det er den streg, som er vinklen, du vil save efter. Vedhæfter et billede for måske at give en form for klarhed i min diffuse forklaring.

Den blå linje i billedet er vinklen, du skal save efter.

• Diagram der viser en metode for at finde den korrekte vinkel i et hjørne ved hjælp af tre linjer; den blå linje er vinklen til savning.
hultafors vinkelhalverare er perfekt til dette og vil man absolut bruge andre metoder, så skal man have en smygvinkel og en vinkelhake.

/Kent

Ah, tak for forklaringen Emil! Præcis det der var det jeg ledte efter.
Skal prøve at se hvordan resultatet bliver, ellers må det blive Kents inrådan, dvs købe flere pryttlar :)

Hej Shadowfire. Jeg anbefaler, at du køber dig en smygvinkel. Den koster omkring 50kr, og det man gør med den er, at man kopierer vinklen og kan derefter tage vinklen med sig til saven. Meget anvendelig. Håber det løser sig med vinklerne // Putte

Japps, bliver nødt til at købe en sådan smygvinkel, så det må blive næste gang jeg kigger forbi et byggemarked.

Emils beskrivelse fungerede dog udmærket, busenkelt jo. Prøvede på et yderhjørne med to listepanelstykker, tegnede to linjer, trak 6 cm tilbage på hver og målte midtlinjen op mellem de to punkter 6 cm ud. Lagde papiret i geringssaven og indstillede saven og så gik det derudaf.. nu presser jeg ikke klodserne sammen, men da jeg gjorde det, blev det latexfogfrit ;) .. så med lidt papir + lineal fungerer dette til aftenens byggeri i hvert fald :)
P1120820.jpg

• Synes
Fredriq
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.