Hej.
I min garage er der to gamle vinduer, der er muret til med lecablokke.
Væggen rundt om vinduerne ser ud til at være bygget med (indefra-ud) gips - plastfolie - regler med isolering imellem - en eller anden blød træfiberskive - facade mursten.
Hvordan gør jeg for bedst at få en gipset væg, hvor de gamle vinduer sad.
Mvh Björn b

Gammelt vindue i garage, muret med lecablokke, omgivet af træramme, gips og isoleringsmateriale.

Sæt en lægte på træet rundt om og skru gipsen fast i den.

Ja, så meget ved jeg. Men jeg må nok også stoppe med isolering. Og skal der være noget beskyttelse mellem Leca og isolering? Skal der være noget plastik mellem isolering og gips? Osv.

T
Det ser ud som om der sidder en asfaboard yderst fra tidligere som vindbeskyttelse og lidt fugtbeskyttelse indenfor facadeteglstenene, så det burde være muligt at sætte en sådan indenfor lecaen og derefter isolere med glasfiberuld. Så plast/diffusionsspærre på det og til sidst en gips. Regler i hullet for at sætte gipsen på, men det havde du styr på :)

Det, jeg ikke kan blive klog på, er hvordan lecaen er muret op? Er den sat i hullet i facadeteglstenene? Er det pudset på ydersiden?

Det ser ikke ud til at være nogen luftspalte mellem asfaboarden (eller hvad det er) og lecaen, er det sådan også bag facadeteglene?

Asfaboard kendte jeg ikke til, men det ser bestemt sådan ud. Luftspalten er nok minimal. Bør jeg have en luftspalte mellem lecaen og den nye asfaboarden, og i så fald hvor meget? Kan jeg skrue lister i reglerne i hullet for at skrue pladen i (a la trossbotten type)?
Er det vigtigt at få diffusionstætningen helt tæt sammen med den gamle?
Lecaen er ganske rigtigt pudset på ydersiden, kun muret i hullet.

Træplanke og væg med lister og en minimal luftspalte set fra siden, muligvis i forbindelse med renovering eller installation.

Mur af røde mursten med to firkantede, pudsede huller. Træer og overskyet himmel ses i baggrunden.

Af billederne at dømme ser det ud som om, der er en luftspalte, den luftes i hver tredje sten i nederste skifte som det bør. Samtidigt ser det mærkeligt ud med stenen, som ligger direkte op mod asfaboarden på dit første billede. Forhåbentlig er det gjort sådan for at få en pæn tilslutning mod vinduerne.

Mest sandsynligt sidder asfaboarden på den oprejsede trækonstruktion. Udenfor denne en luftspalte og derefter teglfacaden.

Desværre har man gjort det lidt nemt for sig, da man murede vinduerne til, eventuelt kunne du få nogle korte stumper VP-rør gennem asfaboarden og ud i luftspalten både i top og bund af vindueshullet for at sikre cirkulationen. Derefter må du sætte en liste rundt om vindueshullet og efterlade nogle cm luftspalte, i med fx trossbottenskiva, isolering, plast og yderst gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.