Y
Forestil dig en panelbræt på ydervæggen, og at man skal fjerne en.

Jeg lykkes altid med at beskadige brædderne omkring, når jeg bryder rundt med den store koben og ender med at skulle udskifte flere brædder, end jeg ellers ville have behøvet.
Ved, at der findes sømudtrækkere, men de er lidt besværlige og tidskrævende.

Nysgerrig på, hvordan kyndige folk gør.

tommib
Lægger en brædderest imellem, når man bryder med kobenet.

Hvis sømudtrækkeren tager tid, skal du veje det op mod den tid, det tager at skifte flere brædder.

Jeg plejer at "løfte" lidt på brædderne med kobenet. Forsigtigt, gerne med en mellemstykke som tommib skriver. Derefter lægger jeg et bræt på planken og slår til. Forhåbentlig (ikke altid) ryger planken tilbage, men sømmet bliver siddende med 2-3 mm greb til kobenet. Find en god sømudtrækker. Der findes mange varianter, nogle gode, andre ikke. De fungerer faktisk ret godt alligevel. Investeringen betaler sig hurtigt, sammenlignet med at skifte flere planker end man havde planlagt (og arbejdet).

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Skal du ikke beholde brættet, kan du slå igennem sømmet med en drivere.

M
Begynde nedefra? Men afhænger som sagt af, om du skal beholde den eller ej.
Brækkede 3 brædder af facaden i dag, nedefra og ingen gik i stykker, selvom de var halvrådne i endetræet :)

• Synes
Laffe82
  • Laddar…
Det afhænger lidt af hvilken panel man har, og hvad du hentyder til.
Mange gode forslag allerede skrevet.
Hvis det er fer og not panel, korrekt spikret, usynlige, så er det oftest godt at kløve den dårlige panelbit på langs, derefter bryder man den del væk som ikke er spikret og kapper spiggen på den som er spikret med en Feiner eller lignende.
Vanskeligheden kan være at få en fer og not bræt tilbage midt på facaden.
Da plejer jeg at fjerne eller snitte en del af noten og tappen mod husvæggs delen, løsne de brædder som sidder på hver side af hullet og "sakse" i den nye del.

• Synes
TomBombadill og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS linkede til en spikutdrager. Den findes i en let og smidig variant. Min er tyve år gammel. Har for mig, at den blev fremstillet af Hultafors og gik under navnet Atle.
Spikutdrager i rød farve placeret blandt andre håndværktøjer på et bord.
Er altid god, når det virker umuligt at få noget løs.
mvh Findus

M
findus42 sagde:
MathiasS henviste til en sømudtrækker. Den findes i en let og handy variant. Min er tyve år gammel. Jeg mener, at den blev produceret af Hultafors og gik under navnet Atle.
[billede]
Er altid god, når det synes umuligt at få noget løs.
mvh Findus
Side note: hvad er det sølvfarvede værktøj til venstre? Har set dem lidt hist og her, men har aldrig fundet ud af, hvad det er :)

Marcussjogren sagde:
Side note: vad är det silverfärgade verktyget till vänster? Har set dem lidt her og der men aldrig fået at vide, hvad det er :)
Gångjärnsriktare.

• Synes
Marcussjogren og 1 anden
  • Laddar…
L
Egentlig bør man ikke gøre sådan.... men jeg lægger vinkelhaken mod brædder som jeg vil beskytte og derefter kofoten imod for at undgå at der bliver mærker.

M
Lolight sagde:
Egentlig bør man ikke gøre sådan.... men jeg lægger vinkelhagen mod brættet som jeg vil beskytte og derefter brækjernet imod for at undgå at der bliver mærker.
Så bliver det nye panelbræt perfekt savet efter den skæve hage 😀

• Synes
Micke_vb
  • Laddar…
L
Marcussjogren sagde:
Så bliver den nye panelbræt perfekt skåret efter den skrå krog 😀
Man må have to kroge, en lige og en skrå. Den skrå bruger man der, hvor man vil save skråt ;)

• Synes
Marcussjogren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.