Tak, men mit spørgsmål er, hvordan man får soklen tættere på panelet. Normalt når man laver en plade på jord så havner panelet et stykke ud, da sømmeregel/ventilation mm bygger en del. Jeg vil have underbrættet på en listbeklædning jævnt med overfladelaget på fundamentet, men ved ikke, hvordan man løser dette.
Enten må man jo stille skelettet et stykke ind på pladen, eller også må man bygge soklen ud til panelets niveau. Eller lidt af begge dele.
Tak for svar! Præcis! Hvis man trækker sømreglen ind bag kant elementet, så skal man sætte en plade eller lignende formoder jeg. Så vand ikke samler sig omkring bjælken.
Kan man gøre det på en anden måde? Hvad mener du generelt om min skitse rent konstruktionsmæssigt?
Ja, hvis syllen flyttes ind, så vindskydd (pos. 3) ikke kan løbe ned over kantelementets side, ville jeg have sat en plade (som går op bag vindskydd og afsluttes udenfor kantelement).
Ja om syllen flyttas ind så at ikke vindskydd (pos. 3) kan løbe ned over kantelementets side havde jeg sat et blik (som går op bag vindskydd og afsluttes udenfor kantelement).
Tak for tip! Går det at lime på en cellepladeskive eller lignende i stedet? Er bange for skævbelastning hvis jeg bruger alba bjælken
Brugte ikke "vattbrädan" (den som hælder i vinkel) at slutte et par cm uden for soklen for at beskytte den mod regnvand?
Offerbräda er vel en brædde planparallelt med panelet for nemt at kunne udskiftes i stedet for at den nederste del af et vertikalt panel bliver dårlig med årene, den hælder ikke.
Plejede "vattbrädan" (den som hælder i vinkel) ikke at slutte et par cm udenfor soklen for at beskytte den mod regnvand?
"Offerbräda" er vel en bræt planparallelt med panelet for let at kunne udskiftes i stedet for at den nederste del af et vertikalt panel bliver dårlig med årene, den hælder ikke.
Enig, benævnelser som ikke bruges i det moderne byggeri
Mener du altså skumglasisolering, typisk foamglas? Vi havde det på et projekt på jobbet for et par år siden, og jeg husker, at vi fik med en slags tokomponentslim, som man blandede og derefter påførte med en tandspartel, men jeg er lidt usikker. Men det kan sikkert fungere med cementmørtel eller typ pl600 eller lignende. Jeg antager, at de ender halvvejs under jorden, så det hjælper med at holde dem på plads. Men jeg husker, at de var temmelig dyre? Fungerer det ikke med typ styrofoam, for den ved jeg, at du kan lime med pl600?
Mener du altså skumglasskiver type foamglas? Vi havde det på et projekt på arbejdet for et par år siden, og jeg mener, at vi fik med noget slags tokomponents lim, som man blandede og derefter strøg på med en tandspartel, men er lidt usikker. Men det kan sikkert fungere med cementmørtel eller type pl600 eller lignende. Jeg antager, at de havner halvt under jord, så det hjælper jo til at holde dem på plads. Men jeg mener, at de var ret dyre? Virker det ikke med type styrofoam, for den ved jeg, at du kan lime med pl600?
Hej kirre! Tak for det venlige svar! Ja, foamglas eller lignende. Jeg har også set, at man bruger et bitumen 2k lim, men som jeg forstår, er det først og fremmest for at få samlingerne tætte. Skal ringe og høre i denne uge, hvordan jeg kan fastgøre disse.
Absolut kunne man bruge en celleplastskive og tyndpudse disse. Jeg kommer til at bruge 500mm skumglasgrus som isolering indenfor albabalken. Af denne årsag føles det godt at holde sig til netop glas også på ydersiden. Jeg tror også, at man kan få bedre vedhæftning for puds, hvilket også bidrager til en meget lang levetid overordnet for pladen.
Ja, disse havner delvis under jord. De er svinedyre, men føles stadig okay i betragtning af, at jeg havner på det dobbelte sammenlignet med traditionel plade.
Min tro er, at denne plade vil have en betydelig længere levetid end almindelig plade på jord.
Ulempen er, at jeg får dårligere isolering end 300mm celloplast. Med skumglas havner jeg omkring 0,18-0,19U-værdi.
Ja de kan sikkert stemme er som sagt ganske mange år siden jeg gjorde de job. Okay du skal pudse soklen. Havde jeg læst lidt mere omhyggeligt inden, havde jeg forstået det. Synes dog at det så ud som soklen på billederne var en slags sokkelplade, men den var pudset. Har ikke direkte nogen erfaring med puds på skumglass så der ved jeg faktisk ikke, men det kan stemme.
En almindelig plade på jord holder jo sin levetid uden problem hvis den er lavet efter alle kunstens regler. Men det lyder fornuftigt det, du siger om du har kørt det underpladen så kør det på soklen også.
Hej igen! Også her er jeg i en lignende situation. Har ganske vist perlespont 22 mm, men afslutter med en "vattbräda" på 50 mm, som ender (25 mm Hunton vindskiva + 28 mm spikläkt) 5 cm udenfor grunden. Har ikke besluttet mig endnu for, hvor meget det generer mig, jeg er lige nu mere generet over at skulle vælge albabalk - ville gerne have natursten, præcis som den eksisterende grund. Der findes granitplader at sætte udenpå albabalken, men de har forkert højde for mig, og det føles forkert.
Men! Det jeg fokuserede på her var, at du skal have Hasopor-grund; hvordan har du konstrueret den? Hvor dybt graver du, lægger du tjælisolering osv?
(Jeg har 300 mm Hasopor indenfor albabalken/naturstenene, plus fylder op bjælkelaget (170 mm) og får u-værdi 0,157)
Hej igen! Även här är jag i liknande sits. Har förvisso pärlspont 22 mm, men avslutar med en "vattbräda" på 50 mm som hamnar (25 mm Hunton vindskiva + 28 mm spikläkt) 5 cm utanför grunden. Har inte bestämt mig ännu hur mycket det stör mig, jag är just nu mer störd över att behöva välja albabalk - skulle vilja ha natursten, precis som befintlig grund. Finns granitplattor att sätta utanpå albabalken, fast de är i fel höjd för mig och det känns fel.
Men! Det jag fastnade på här var att du ska ha Hasopor-grund; hur har du konstruerat den? Hur djupt gräver du, lägger du tjälisolering osv?
(Jag har 300 mm Hasopor innanför albabalken/naturstenarna, plus fyller upp bjälklaget (170 mm) och får u-värde 0,157)
Hej! Att man inte är den enda i världen med detta problem är kul att se!
Jag löste detta med utsticket, genom att öka utsticket ytterligare. För att sedan kunna placera sten dikt an balken. Gör man det med lite känsla så är min förhoppning att det inte syns.
Jag har även sett ett exempel på detta i verkligheten med huggen sten, pch det såg mycket äkta ut.
Med 600mm albabalk och 500mm hasopor hamnade u-värdet på cirka 0,22.
Jag har dock gått ifrån detta och väljer att köra cellplast, det blev helt enkelt för krångligt då detta är mitt första riktiga bygge.
Hurvida du behöver tjälisolering eller inte beror väll på var i landet du bor, samt beräknad värmegenomträngning från plattan.
Ska du bygga ut?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.