Halløj!
Jeg havde tænkt mig at begynde at sætte letbetonblokke op rundt vores nye komfur i weekenden, så det ligner en gammel komfur. Typ..
Ved siden af komfuret har vi nærmest en murstensklods, derefter ca en dec. sten og endelig gulvspånplade.
Kan man fastgøre letbetonblokkene direkte på spånpladen eller har man brug for noget imellem? Ville det fungere bare med en almindelig gipsplade i så fald, eller har man brug for en slags primer? I så fald hvilken? Se billede

Jeg har læst et sted, at man skal "lime" letbeton sammen. Hvordan fungerer det? Hvilken lim har man brug for i så fald, og kan man købe det i en almindelig byggemarked?
Man behøver ikke forstærke med armeringsjern eller noget lignende, vel?
Så skal vi også pudse det hele sammen. Skal man bruge mørtel B til det? Når vi pudser på murværket i tilknytning, vil vi bruge mørtel C, så måske skulle man køre det lige over? Eller fungerer det ikke til letbeton?
Nu opdagede jeg, at det blev mange spørgsmål, men jeg er ekstremt taknemmelig for alle svar
Specielt hurtige 
Jeg havde tænkt mig at begynde at sætte letbetonblokke op rundt vores nye komfur i weekenden, så det ligner en gammel komfur. Typ..
Ved siden af komfuret har vi nærmest en murstensklods, derefter ca en dec. sten og endelig gulvspånplade.
Kan man fastgøre letbetonblokkene direkte på spånpladen eller har man brug for noget imellem? Ville det fungere bare med en almindelig gipsplade i så fald, eller har man brug for en slags primer? I så fald hvilken? Se billede
Jeg har læst et sted, at man skal "lime" letbeton sammen. Hvordan fungerer det? Hvilken lim har man brug for i så fald, og kan man købe det i en almindelig byggemarked?
Man behøver ikke forstærke med armeringsjern eller noget lignende, vel?
Så skal vi også pudse det hele sammen. Skal man bruge mørtel B til det? Når vi pudser på murværket i tilknytning, vil vi bruge mørtel C, så måske skulle man køre det lige over? Eller fungerer det ikke til letbeton?
Nu opdagede jeg, at det blev mange spørgsmål, men jeg er ekstremt taknemmelig for alle svar
Jeg pudsede vores køkkenvæg med C og det sidder stadig fast, så det fungerer sikkert, lyder overflødigt arbejde at bruge 2 sorter men sådan ved vel de som sælger det?
Jeg er slet ingen ekspert men Timell og Rappne plejer altid at mure sammen denne type konstruktioner ikke lime, og jeg har for mig at de lægger armeringsjern også. Formentlig findes der nogen beskrivelse på deres website i emnet for de har jo gjort sådant her, Ernst i øvrigt på samme kanal tv4.
Jeg er slet ingen ekspert men Timell og Rappne plejer altid at mure sammen denne type konstruktioner ikke lime, og jeg har for mig at de lægger armeringsjern også. Formentlig findes der nogen beskrivelse på deres website i emnet for de har jo gjort sådant her, Ernst i øvrigt på samme kanal tv4.
Tyndfugelim bruger man til letbeton, det ligner omtrent flydende fliseklæber. Det hæfter meget bedre end mørtel. Når du senere skal pudse, er det vigtigt at vande og grunde ordentligt.
Aha så hedder det altså tunnfogslim! Tak! Ja, jeg vil nok bruge C i så fald over det hele, da de kommer til at være i tilknytning og alt.
Jeg forsøgte at spørge hos Beijer bygg i Örebro, men de vidste omtrent lige så meget som mig
Jeg må prøve et andet sted! Det føles jo lidt overambitiøst at lægge armeringsjern, for det bliver jo ikke ligefrem en stor konstruktion. Skal man også forankre i murstocken?
Jeg vil nok prøve at bruge en almindelig gipsplade som underlag. Jeg er lidt bange for, at det måske bliver for vådt, eller burde det være roligt?
Jeg forsøgte at spørge hos Beijer bygg i Örebro, men de vidste omtrent lige så meget som mig
Jeg vil nok prøve at bruge en almindelig gipsplade som underlag. Jeg er lidt bange for, at det måske bliver for vådt, eller burde det være roligt?
Nu fik jeg med mig både tunnfogsbruk og Mur&Puts brug C fra butikken..
Kan jeg så fuge med tunnfogsbruk og så pudse med C??
Hvad skal jeg grunde med?
Kan jeg så fuge med tunnfogsbruk og så pudse med C??
Hvad skal jeg grunde med?
Jeg havde struntet i om den ovn fungerer eller ej - den er jo for f-n et kunstværk, der hæver glansen i rummet, den står i.BillyBragg sagde:
Problemet, du har skabt for mig, er, at da jeg viste billedet til min kone, ville hun straks have, at vi skulle smide vores Contura ovn ud og installere "din" ovn i stedet.
Det kommer jo selvfølgelig ikke til at ske - selvom jeg er djæ# sugen!
Kan du give et indlæg med sælgerens hjemmeside? Bare for at mætte min nysgerrighed....
Vi købte den af en firma i Örebro http://www.spiscenter.se/ men de har den ikke på deres hjemmeside. Jeg ringede dem bare for at tjekke, om de kunne tage en hjem til os, men så havde de en på udstilling!Tyresö sagde:
Jeg tror, at det er sådan, at http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=314&cart_id=1254962984.736 de her køber dem fra Spanien. Så sælger de dem gennem åf.
Klik her for at svare