Hej!
Håber nogen med mere viden kan give mig nogle gode tips :)

Denne stolpe, som går hele vejen fra kælderen og op midt i trappen, skal jeg enten forlænge eller skære af for at få et rækværk, der er højere end det nuværende, som er ca. 70cm højt. Stolpen har ujævnt afrundede hjørner og er slet ikke firkantet.

Hvad er den bedste måde her, forsøge at forlænge den 30cm eller skære af i gulvhøjde og så sætte en ny stolpe på en eller anden måde?

Og hvordan får man et godt slutresultat?

• Trappeopgang med en central stolpe, der har uregelmæssigt runde hjørner. Der diskuteres muligheden for at forlænge eller afkorte stolpen.
Jeg havde forlænget den som den er. Betydeligt større krav til en samling nede ved gulvet end oppe i enden. Snedker en klods med samme profil og saml med grove plugge, 10 mmx10 cm fx, planslib og lim fladerne. Nu er jeg ingen træmester, så forumets kyndige på området kan sikkert have bedre samlingstips.

• Synes
Jonas Bonnevier retired og 4 andre
  • Laddar…
Forlæng den så køber du en fræser type en ryobi eldrevet håndfræser. Mal alt så bemærker man ingenting

Jeg havde limet nogle 45x145 reglar sammen og skåret blokket så de får samme dimensioner, og så fræset hjørnerne efter du har monteret den

K Knight sagde:
Forlæng den, så køber du en fræser, fx en Ryobi elektrisk håndfræser. Mal alt så bemærker man ingenting

Jeg havde limet nogle 45x145 brædder sammen og skåret blokken, så de får samme dimensioner, og så fræset hjørnerne efter du har monteret den
Lyder nemt, men målene rundt om stolpen er ret ujævne og ikke lige. Har limet en blok sammen af 3 stk 45x145, problemet er, at hverken min geringssav eller bordsav kan save så store blokke.

• Ujævnt rektangulært blok med mål i mm: 125, 130, 122, og 124. Grønt omrids; relateret til udfordringer ved savning af store blokke.
Jeg er fuldstændig amatør, men har kigget på hundreder af videoer på tuben😉

Laxknut steges i begge dele, en sådan holder også uden lim og kan ikke løsnes.

ranzor ranzor sagde:
Har limmet et blok sammen af 3st 45x145, problemet er, at hverken min geringssav eller bordssav kan save så store blokke.
Kap først, lim så. Derefter høvl, indtil delene passer.

Jeg tror også på en svalehale som samling for den der kan, men jeg misunder dig ikke, der skal lave den. Jeg ville nok prøve med tre eller fire mindre dyvler eller gevindstænger og indslagsmøtrikker i stedet.

• Synes
roger2011
  • Laddar…
ranzor ranzor sagde:
Lyder enkelt, men målene rundt om stolpen er ret ujævne og ikke lige. Har limet en blok sammen af 3 stk. 45x145, problemet er, at hverken min geringssav eller bordrundsav kan save så store blokke.
Du kan vendsave med bordrundsaven, dvs. save et snit, vende stykket og save fra den anden side, men lad være med at save de sidste 15-20 mm i midten. Det sidste tager du med en håndsav. Alternativt laver du et snit med bordrundsaven og resten for hånd. Håndsav fungerer også, hvis du bare skal kappe. Klyvning går, men kræver mere teknik og erfaring med saven.

Hvis du skal sammensætte, så lav en overlapning, fx halv i halv (stilstand i hjernen, på engelsk hedder det half lap-joint). Det er en af de enkleste samlinger.

Håndsav, mejsel, sandpapir, spackel og hvis du vil.... øl?
Et diagram af en enkel hegnkonstruktion med to vandrette bjælker og fire lodrette stænger fastgjort til en stolpe.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor gøre det så kompliceret? Lad stolpen have en anden profil det sidste stykke, og gør det til en del af rækværkets udformning. Så kan du for eksempel fastgøre med reelle plugs i enden, der er der nu.

jonmo jonmo sagde:
Hvorfor gøre det så kompliceret? Lad stolpen have en anden profil sidste stykke, og gør det til en del af rækkets udformning. Så kan du f.eks. fastgøre med reelle plugger i enden, der findes der nu.
Hvordan får man det til at se pænt ud? Jeg har nok dårlig fantasi til, hvordan man skulle gøre det.

S sturnus sagde:
Håndsav, mejsel, sandpapir, spackel og hvis du vil.... beer?
[billede]
Det ser fantastisk ud, vil se om jeg kan gøre det.

ranzor ranzor sagde:
Det ser fantastisk ud, vil se om jeg kan gøre det.
Jeg tror på dine evner. Ordsproget siger, at at kunne er at ville

Her en anden måde, måske lettere for dig. Bor huller og brug en dyvel fra fx et spadehåndtag.
En 3D-model af en glasboksform med en cylinder indeni, muligvis illustrerer et forslag til at bore og bruge en stift fra et skovleskaft.

Senest redigeret:
  • Synes
ranzor
  • Laddar…
Du kan bede en smedjevirksomhed om at lave en forhøjning i jern efter en fin skitse.
Bare skru den på uden besvær.
/W

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.