1,695 læst ·
14 svar
2k læst
14 svar
Hvordan løser jeg problemer med for lav stolpe ved rækværk?
Hej!
Håber nogen med mere viden kan give mig nogle gode tips
Denne stolpe, som går hele vejen fra kælderen og op midt i trappen, skal jeg enten forlænge eller skære af for at få et rækværk, der er højere end det nuværende, som er ca. 70cm højt. Stolpen har ujævnt afrundede hjørner og er slet ikke firkantet.
Hvad er den bedste måde her, forsøge at forlænge den 30cm eller skære af i gulvhøjde og så sætte en ny stolpe på en eller anden måde?
Og hvordan får man et godt slutresultat?
Håber nogen med mere viden kan give mig nogle gode tips
Denne stolpe, som går hele vejen fra kælderen og op midt i trappen, skal jeg enten forlænge eller skære af for at få et rækværk, der er højere end det nuværende, som er ca. 70cm højt. Stolpen har ujævnt afrundede hjørner og er slet ikke firkantet.
Hvad er den bedste måde her, forsøge at forlænge den 30cm eller skære af i gulvhøjde og så sætte en ny stolpe på en eller anden måde?
Og hvordan får man et godt slutresultat?
Jeg havde forlænget den som den er. Betydeligt større krav til en samling nede ved gulvet end oppe i enden. Snedker en klods med samme profil og saml med grove plugge, 10 mmx10 cm fx, planslib og lim fladerne. Nu er jeg ingen træmester, så forumets kyndige på området kan sikkert have bedre samlingstips.
Forlæng den så køber du en fræser type en ryobi eldrevet håndfræser. Mal alt så bemærker man ingenting
Jeg havde limet nogle 45x145 reglar sammen og skåret blokket så de får samme dimensioner, og så fræset hjørnerne efter du har monteret den
Jeg havde limet nogle 45x145 reglar sammen og skåret blokket så de får samme dimensioner, og så fræset hjørnerne efter du har monteret den
Lyder nemt, men målene rundt om stolpen er ret ujævne og ikke lige. Har limet en blok sammen af 3 stk 45x145, problemet er, at hverken min geringssav eller bordsav kan save så store blokke.K Knight sagde:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 indlæg
Kap først, lim så. Derefter høvl, indtil delene passer.ranzor sagde:
Jeg tror også på en svalehale som samling for den der kan, men jeg misunder dig ikke, der skal lave den. Jeg ville nok prøve med tre eller fire mindre dyvler eller gevindstænger og indslagsmøtrikker i stedet.
Du kan vendsave med bordrundsaven, dvs. save et snit, vende stykket og save fra den anden side, men lad være med at save de sidste 15-20 mm i midten. Det sidste tager du med en håndsav. Alternativt laver du et snit med bordrundsaven og resten for hånd. Håndsav fungerer også, hvis du bare skal kappe. Klyvning går, men kræver mere teknik og erfaring med saven.ranzor sagde:
Hvis du skal sammensætte, så lav en overlapning, fx halv i halv (stilstand i hjernen, på engelsk hedder det half lap-joint). Det er en af de enkleste samlinger.
Hvorfor gøre det så kompliceret? Lad stolpen have en anden profil det sidste stykke, og gør det til en del af rækværkets udformning. Så kan du for eksempel fastgøre med reelle plugs i enden, der er der nu.
Hvordan får man det til at se pænt ud? Jeg har nok dårlig fantasi til, hvordan man skulle gøre det.jonmo sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 637 indlæg
Du kan bede en smedjevirksomhed om at lave en forhøjning i jern efter en fin skitse.
Bare skru den på uden besvær.
/W
Bare skru den på uden besvær.
/W
Jeg tror dog ikke det er så godt at lade det nuværende rækværk blive, da det kan blive klatrevenligt. Du bør i hvert fald kontrollere, at du opfylder kravene. Min 90cm
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/
Klik her for at svare