Hej, hvordan skal jeg løse noget, der skal bære ved siden af min skorsten. Det skal være underlag til kalkstenfliser, der skal ligge ved siden af skorstenen. Men hvordan i alverden skal det løses, og hvilke ubrændbare materialer kan man bruge?
Det eneste, man får op, når man søger information, er 22mm spånplade. Det ser ud til at være den universelle løsning for at få bæreevne. Alternativer, der dukker op, er krydsfiner og krydsfiner. Det går ikke i dette tilfælde, og tykkelsen på dem for at få bæreevne er også uklar.
Det er et smalt område (15-20cm), så det burde ikke kræve meget. Duger gips? Gulvgips? Og i så fald, hvor tykt? Og hvordan kan jeg fastgøre det mod skorstenen? En stålprofil? Der findes jo stålsamlinger, men det er svært at finde information om det også.
Læg i markisolering (Rockwool/stenuld) lecakugler eller lecakross, indtil du kun har ca. 7 cm tilbage til bjælkens overkant, armer og støb en betonplade ca. 7 cm tyk.
Er det under pejsen? Er der flere pejse længere nede i huset?
Hvis der ikke er røgkanaler, der går nedad og det er under pejsen, kræves der vel ikke mere end gnistbeskyttelse på gulvet der, og det burde fungere godt at trække gulvspån mod muren og lægge stenene ovenpå?
Ja, fornuftigt. men hvordan bygger jeg formen, der holder oppe jordisoleringen/lecakuglerne?
nedenfor mod kælderplanet er der kun dampbremse monteret med glespanel til at fastgøre loftet mod. og jeg må heller ikke der sætte noget brændbart. altså sidder glespanelet et stykke fra skorstenen men tættere end bjælken.
ja det er det hjørne, der vises på billederne med de langstrakte rum, der i fremtiden kan blive røgkanal for en kakkelovn eller lignende. de andre røgkanaler begynder ovenfor.
hvor det er større er nedenfor kakkelovn og der bør jeg kunne lægge brændbare materialer. men hvordan skal det fastgøres mod skorstenen/fundamentet på enkleste vis?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.